Hpi Skrevet Juli 4, 2014 Share Skrevet Juli 4, 2014 Hei, Synes bilen har vært litt nølende ut av kryss etc i det siste og den har også vært litt vanskelig å få over 4000 rpm så jeg tok laptopen og Inpa idag for å se verdiene på LMM. Såvidt jeg har forstått så skal SOLL-Air mass og Ist-Air mass være noenlunde like? Hos meg så viser Ist-Air mass fra ca 450 på tomgang og opptil ca 1100 ved flat pedal mens Soll-Air mass står på 0.00 uansett hva som skjer. Er dette symptomene på en defekt LMM? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfun Skrevet Juli 4, 2014 Share Skrevet Juli 4, 2014 Synes denne var litt rar. Soll = skal, ist = er, så burde ikke disse vært motsatt i såfall? Hvordan oppfører den seg når du kobler fra LMM? Får du samtidig sjekket railtrykk og pre-supply når du først ser på INPA? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2014 Pre supply jobber fra ca 4.1 og ned til ca 3.6 Railtrykk fra ca 290 på tomgang og opp til 1351 på max. Har ikke prøvd å kjøre med den utkoblet, hadde den utav og sprayet den ren. Får teste en kjøretur imorgen med den frakoblet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfun Skrevet Juli 4, 2014 Share Skrevet Juli 4, 2014 Ja da høres det jo ut som at du har trykket i orden. Prøv å koble fra LMM for å se om responsen bedrer seg da. Den vil ikke gå perfekt da heller men.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2014 Hadde meg en kjapp runde nå med LMM frakoblet. Vet ikke hva jeg skal si.. kanskje litt bedre men i det store og hele ganske lik. Satt og så på Inpa mens jeg kjørte og SOLL-Air mass stod fremdeles på 0.00 mens Ist stod lenge fast på 480 før den plutselig spratt opp til 800-900 mens jeg kjørte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfun Skrevet Juli 4, 2014 Share Skrevet Juli 4, 2014 Hmm.. Hvis "Ist" sto stille så er det iallefall korrekt beskrivelse av parameteret i INPA. At det flyttet seg litt på slutten har jeg ingen idé om dog. Kan hende den bare tok dette som et utgangspunkt/erstatningsverdi siden du ikke hadde den tilkoblet. Hvorfor "Soll"-verdien din er null skjønner jeg ikke. Er usikker på hva den beregnes ut fra, men det hentes antakeligvis rett ut fra en mapping som er styrt av diverse andre parametre. Får satse på at TRF kanskje kan si noe om dette, siden han både er eksperten på feltet og at du har tuning fra ham. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 4, 2014 Share Skrevet Juli 4, 2014 "Sollwert" på maf er kun til for kontroll av EGR. Ettersom at jeg har deaktivert EGR på denne på den riktige måten er funksjonen ute av drift, og 0,00 er riktig verdi. Tabellen for sollwert er urørt i software, men siden systemet i sin helhet er deaktivert går den ikke dit lengre. Hvis du går på % egr vil du også se at den står på 0,00 hele tiden. MAF utkobling er ikke hensiktsmessig på diesel. Dette fordi maf kun er til for røyk begrensning (afr bergrensning), og ikke til for å korrigere noe blandingsforhold. Det som skjer når du kobler den ut er at den tar en "erstatningstabell" for å grovt estimere hvor mye luft den "uansett" tar til seg. 450 på tomgang og gjennomvarmt motorrom er litt lite, og tyder på en måler som leser litt lavt. Du bør se rundt 480-500 iallefall. På kald motor enda mer. Om du bytter så benytt KUN original BMW/Bosch maf. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2014 Takk for den oppklaringen. Den leste 435 på halvarm motor. (50 grader) så da tror jeg at jeg går for en ny OEM ja. Hvor går grensa for å kalle en LMM for defekt? Leser den 0 eller leser den lavt slik som min? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 4, 2014 Share Skrevet Juli 4, 2014 Den leser lavt som din gjør når den er gåen Og det er dette som gjør det litt vanskelig å diagnostisere for ola nordmann. Derfor er det fint å ha tilgang til diagnoseutstyr som det du har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2014 Supert, Greit å ha en konkret feil å forholde seg til når bilen ikke oppleves helt slik den skal være Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2014 Noen som vet om ny LMM må kodes og adapsjoner må slettes? Jeg har bestilt en Bosh Oem, ikke Bmw Oem. Hva er det som avgjør om den må kodes? Jeg har ikke fått DIS til å virke og Inpa kan vel ikke kode? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 5, 2014 Share Skrevet Juli 5, 2014 Om Bosch nummer er likt på begge så er alt ok. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2014 Ser Bosch nummeret på den som står i bilen nå er 400 468 mens den nye heter 400 527 så de 2 går overens uten koding slik jeg tolker det. Hvis en har 400 314 fra før krever det koding å gå over til 400 527, ref dieseltråden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfun Skrevet Juli 5, 2014 Share Skrevet Juli 5, 2014 Kan hende den lærer seg den nye litt fortere om du sletter adapteringsverdiene når du har byttet. Jeg gjorde ikke dette på min, men tok litt tid før den hadde normal respons (noen mil). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2014 Ok, takk for info, Vet ikke om jeg har utstyr til det, har kun Inpa oppe å går og den kan vel ikke slikt eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå