Gå til innhold

Defekt LMM?


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

 

Hei,

 

Synes bilen har vært litt nølende ut av kryss etc  i det siste og den har også vært litt vanskelig å få over 4000 rpm så jeg tok laptopen og Inpa idag for å se verdiene på LMM.

 

Såvidt jeg har forstått så skal SOLL-Air mass og Ist-Air mass være noenlunde like? Hos meg så viser  Ist-Air mass  fra ca 450 på tomgang og opptil ca 1100 ved flat pedal mens Soll-Air mass står på 0.00 uansett hva som skjer. 

 

Er dette symptomene på en defekt LMM?

 

Maf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne var litt rar. Soll = skal, ist = er, så burde ikke disse vært motsatt i såfall?

Hvordan oppfører den seg når du kobler fra LMM?

 

Får du samtidig sjekket railtrykk og pre-supply når du først ser på INPA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pre supply jobber fra ca 4.1 og ned til ca 3.6 

Railtrykk fra ca 290 på tomgang og opp til 1351 på max. 

 

Har ikke prøvd å kjøre med den utkoblet, hadde den utav og sprayet den ren. Får teste en kjøretur imorgen med den frakoblet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg en kjapp runde nå med LMM frakoblet.  Vet ikke hva jeg skal si..  kanskje litt bedre men i det store og hele ganske lik. Satt og så på Inpa mens jeg kjørte og SOLL-Air mass stod fremdeles på 0.00 mens Ist stod lenge fast på 480 før den plutselig spratt opp til 800-900 mens jeg kjørte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvis "Ist" sto stille så er det iallefall korrekt beskrivelse av parameteret i INPA. At det flyttet seg litt på slutten har jeg ingen idé om dog. Kan hende den bare tok dette som et utgangspunkt/erstatningsverdi siden du ikke hadde den tilkoblet.

 

Hvorfor "Soll"-verdien din er null skjønner jeg ikke. Er usikker på hva den beregnes ut fra, men det hentes antakeligvis rett ut fra en mapping som er styrt av diverse andre parametre.

 

Får satse på at TRF kanskje kan si noe om dette, siden han både er eksperten på feltet og at du har tuning fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sollwert" på maf er kun til for kontroll av EGR. Ettersom at jeg har deaktivert EGR på denne på den riktige måten er funksjonen ute av drift, og 0,00 er riktig verdi. Tabellen for sollwert er urørt i software, men siden systemet i sin helhet er deaktivert går den ikke dit lengre. Hvis du går på % egr vil du også se at den står på 0,00 hele tiden.

MAF utkobling er ikke hensiktsmessig på diesel. Dette fordi maf kun er til for røyk begrensning (afr bergrensning), og ikke til for å korrigere noe blandingsforhold. Det som skjer når du kobler den ut er at den tar en "erstatningstabell" for å grovt estimere hvor mye luft den "uansett" tar til seg.

450 på tomgang og gjennomvarmt motorrom er litt lite, og tyder på en måler som leser litt lavt. Du bør se rundt 480-500 iallefall. På kald motor enda mer.

Om du bytter så benytt KUN original BMW/Bosch maf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppklaringen. 

 

Den leste 435 på halvarm motor. (50 grader) så da tror jeg at jeg går for en ny OEM ja.  Hvor går grensa for å kalle en LMM for defekt? Leser den 0 eller leser den lavt slik som min? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den leser lavt som din gjør når den er gåen ;) Og det er dette som gjør det litt vanskelig å diagnostisere for ola nordmann. Derfor er det fint å ha tilgang til diagnoseutstyr som det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om ny LMM må kodes og adapsjoner må slettes? Jeg har bestilt en Bosh Oem, ikke Bmw Oem.  Hva er det som avgjør om den må kodes? 

 

Jeg har ikke fått DIS til å virke og Inpa kan vel ikke kode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Bosch nummeret på den som står i bilen nå er 400 468 mens den nye heter 400 527 så de 2 går overens uten koding slik jeg tolker det. 

Hvis en har 400 314 fra før krever det koding å gå over til 400 527, ref dieseltråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende den lærer seg den nye litt fortere om du sletter adapteringsverdiene når du har byttet. Jeg gjorde ikke dette på min, men tok litt tid før den hadde normal respons (noen mil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...