Gå til innhold

Aleks "prosjektråd"


Aleks
 Share

Anbefalte innlegg

Prosjekttråd om min e46 320d fra jeg kjøpte den til den blir "ferdig" :P (det skulle bare være en billig bruksbil eg ikke skulle bruke penger på)

- Litt om bilen : E46 320d (facelift)

Er profftonete ruter hele veien, TUV godkjent FK coilovers, ASA (Licensed by BBS) 3-delte felger, svarte nyrer, sports delskinn interiør.

Kjøpte bilen i mai 2013 da såg den slik ut. (her etter en obligatorisk røykepause i fjellet)

post-42288-0-00313900-1417223567_thumb.j

I dagslys. Syntes ikke så mye fint om fargen før eg kjøpte bilen for fine 53.000 kr, men den har faktisk vokst litt på meg. og nå liker jeg den veldig godt :)

post-42288-0-76813100-1406254589_thumb.j

kjøpte meg etterhvert noen billige tredelte ASA felger av en kamerat med 5 serie innpress. (10x18 ET17 bak)

Disse måtte selfølgelig få seg en skikkelig oppussing. Noe jeg selv aldri har gjort før, men man lærer så lenge man lever :)

post-42288-0-21170000-1406254889_thumb.j

post-42288-0-38681600-1406254920_thumb.j

post-42288-0-86751800-1406254855_thumb.j

post-42288-0-05286700-1406254951_thumb.j

post-42288-0-57912700-1406254983_thumb.j

Etter en del sliping på krommen så fant eg ut at det var nytteløst å prøve å få det av. Så avgjørelsen ble tatt og felgringene ble sendt til Centrum Fornikling på Østlandet. De gjorde en kjempejobb og her er slik de såg ut når jeg fikk de igjen.

post-42288-0-24533200-1406255275_thumb.j

Laget meg en budsjettutgave av en "felgsnurre" så det skulle være enklest mulig å pusse felgen jevnt og fint hele veien.

post-42288-0-41679600-1406255301_thumb.j

post-42288-0-34313800-1406255335_thumb.j

Her kan dere se forskjellen etter noen timer med pussing.

Jeg brukte først 240 papir for å få vekk en del korrodering i ringen. så var det og begynne med 400/800/1200 papir. 2000/4000 pad og til slutt polering med meguiars sin metal polish.

post-42288-0-93686800-1406255366_thumb.j

Så var det bare å begynne på ring 2 :P Det som motiverer er vel å se resultatet til slutt.

post-42288-0-59204800-1406255371_thumb.j

Tenkte med megsjøl at eg ville ha noe som skillte seg ut da eg ikke alltid liker å gjøre som alle andre, og selv om det er veldig mange delte meninger om dette så fallt det på dette valget. Orginal Ford Focus ST Electric Orange. Noe eg trodde kom til å bli TOTALT krasj i begynnelsen, før eg fikk prøvd de på bilen. har jo oransje blinkere rundt hele bilen og kjører med oransje parklys. så oransje er liksom litt en "rød tråd" igjennom det hele

Her er det 215/3518 foran og 225/40/18 bak.

post-42288-0-28603900-1406255911_thumb.j

post-42288-0-00366500-1406255946_thumb.j

post-42288-0-08997900-1406255959_thumb.j

post-42288-0-19207100-1406255984_thumb.j

post-42288-0-47551400-1406256004_thumb.j

post-42288-0-23073700-1406256016_thumb.j

I seinere tid angret eg på dekkvalget bak og fikk byttet til 225/35/18 bak og da ble subbing fraværende. Også kunne eg senke bilen litt til.

post-42288-0-16603900-1417223355_thumb.j

den er jo selfølgelig også blitt valset. (noe jeg heller aldri har gjort før, men fikk det sånn noenlunde til :)

post-42288-0-29995000-1406256798_thumb.j

Stemningsbilder :)

post-42288-0-76856700-1417223241_thumb.j

post-42288-0-98975200-1417223113_thumb.j

Så til slutt i dette første innlegget i denne prosjekttråden så kan jeg tilføye at i vinter så ser det ut til at bilen blir konvertert til ///M3 :)

Har søkt hos Biltilsynet i Bergen og fått klarsignal om at dette er mulig, så det som gjenstår er å få tak i donorbil, Så kjører jeg begge bilene på kontroll før ombyggingen starter.

planen er egentlig å bygge med SMG, men det får eg ta litt etterhvert når eg ser ka bil eg henter.

også blir det med full M3 bredding hele veien samt opphevingen i panseret. så det ser eg litt frem til å begynne på :)

post-42288-0-52854800-1417223455_thumb.j

Endret av Aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg vært å hentet donorbil i England som jeg ska bruke til prosjektet. 

Det ble en 2002 med alt utstyr og smg :)
 

Her er noen bilder.. 

Bilen er 99% strøken, og den bærer preg av at han som har hatt den i england har tatt vare på den. Alle lister og slikt ser nytt ut. 

 

 

post-42288-0-69695600-1417223683_thumb.p

post-42288-0-02077400-1417223700_thumb.p

post-42288-0-12748100-1417223670_thumb.p

post-42288-0-80233200-1407760926_thumb.p

post-42288-0-45606000-1407760950_thumb.p

Endret av Aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Her er en liten oppdatering. Er ikke så flink til å ta bilder underveis da eg heller liker å få ting gjort. 
Men så er det ikke så veldig interessant med bilder av demontering heller :P

Har ihvertfall begynt å demontere den engelske donorbilen.

Har i utgangspunktet skrudd veldig lite BMW da det er 6 år siden eg hadde det sist. Sålangt er eg ganske fornøyd med enkelte løsninger på ledningsnett og måten ting er gjort på. Men han som oppfant torx kan faktisk ta seg en bolle :P 

Her er alt på motoren koblet fra og den henger egentlig kun på gir og motortravers.
post-42288-0-90924000-1410468049_thumb.j

Og vips så var den ute. Ser kansje litt dramatisk ut, men vi senket bilen ned på pallene før vi løsnet boltene til traversene.
post-42288-0-04487800-1410468159_thumb.j
post-42288-0-31945700-1410468256_thumb.j


Det er veldig mye snakk om at bilene revner bak i traversfestene. På dette tidspunkt så har eg ikke fått av traversen bak, men det ser unektelig bra ut i bagasjerommet hvertfall, så gulvet er ikke revnet. 

Sånn ser det ut baki. 

post-42288-0-82765100-1410468384_thumb.j
post-42288-0-28147200-1410468406_thumb.j
post-42288-0-77586200-1410468428_thumb.j

For å holde noenlunde kontroll på skruer, muttre og bolter så har eg gått til innkjøp av klipsposer som eg merker med maskeringstape og ligger det i en kasse. Så får vi se hvordan det utarter seg når det ska på igjen på den andre bilen.

post-42288-0-60007900-1410468540_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er traversen bak også tatt ned, og som man ser så er den ikke revnet rundt festene hvertfall. Har heller ikke funnet noen andre steder den er revnet bak, men vil likevel sveise inn forsterkninger når det ska på igjen på den andre bilen. 

Har også bestillt polyforinger til hele traversen bak. 

Begynte såvidt i helgen med å borre ut sveisepunktene i bagasjerommet og har fått løsnet det fra bakplaten og fram mot hjulbrønnen. har ikke kappet den ut enda da jeg vil ha inn 320`en først for å kunne tilpasse platene til hverandre så det ikke blir mer sveisejobb enn nødvendig. 

Her er noen bilder av under bilen etter travers er tatt ned.. 

post-42288-0-37891300-1411423373_thumb.j
post-42288-0-44957300-1411423398_thumb.j
post-42288-0-19106800-1411423425_thumb.j
post-42288-0-70846300-1411423449_thumb.j

Så nå gjenstår det egentlig bare å få m3`en ned på paller med hjul på, også å demontere travers i "småbiter" for å kunne vaske og lakke alle delene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering 


Har vært på biltilsynet for 2 uker siden og hatt identitetskontroll på bilen, samt å få sjekket vekten.  Syv timer senere var den ferdig demontert under. 

Så i skrivende stund så er den egentlig bare et tomt skall. Men har hatt en del arbeid med samt vasking av deler og å legge opp nye bremserør under hele bilen helt fram til abs pumpen. 

Her er et bilde etter at bmw bagasjeromsgulvet er tilpasset noenlunde i 320`en.

post-42288-0-31515900-1414758514_thumb.j

 

Forsterkninger er sveist inn.

post-42288-0-40852000-1414758579_thumb.j

 

Fant ut at bærearmene er litt lenger på M3 understellet så her måtte eg bytte over ytre styrestag fra den engelske tannstangen.

Styrestagene på den engelske bilen kom av relativt enkelt. På 320`en derimot gikk det slik.

post-42288-0-17373000-1414758666_thumb.j

Har hatt god hjelp av en kamerat av meg som har sittet i dagesvis med ledningsnettet for å få dette til å passe i 320`en.
Her har han gått helt i sømmene på det for å få minst mulig loddepunkter og da tatt ut pinnene fra stikk og sikringsboks før han flyttet det over. Ble selvfølgelig noe lodding, men ikke så mye som om man hadde klippet alle ledningene man trengte rett utenfor kontakten. Så seinere idag så håper jeg å få montert i ledningsnettet og krysser fingre og tær for at alt passer og at ting er kommet på riktig plass. 

post-42288-0-54038800-1414758869_thumb.j

Her kan dere se hvordan han har lagt ut ledningnettene for å få mest mulig oversikt. Nettet nærmest er det engelske.

post-42288-0-77344500-1414758916_thumb.j

Så siden eg fikk sveist og kittet bagasjerommet igår så ska eg lakkere dette idag, og forhåpentligvis begynt å montere bensintank og travers bak idag. God helg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til slutt i dette første innlegget i denne prosjekttråden så kan jeg tilføye at i vinter så ser det ut til at bilen blir konvertert til ///M3 :)

Har søkt hos Biltilsynet i Bergen og fått klarsignal om at dette er mulig, så det som gjenstår er å få tak i donorbil, Så kjører jeg begge bilene på kontroll før ombyggingen starter.

planen er egentlig å bygge med SMG, men det får eg ta litt etterhvert når eg ser ka bil eg henter.

også blir det med full M3 bredding hele veien samt opphevingen i panseret. så det ser eg litt frem til å begynne på :)

Veldig kult projekt, har lyst til å bygge om bilen min også (520 til 540/m5) har du noen tips eller forslag til hvordan jeg skal gjøre det? Jeg tenker da på å få det godkjent hus biltilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.. Håper det blir bra til slutt :)

Eg og var skeptisk til å begynne å søke og slikt, men når alt kommer til alt er det veldig greit å ha alt på det reine.. 

 

Det eg gjorde var å snakke med kamerater av meg som har hatt med biltilsynet å gjøre før, og få mailadresse til riktig person av de. så sendte eg bare en 

forespørsel på om dette lar seg gjøre.

 

Skrev hvilke bil eg hadde, og hvilke komponenter eg skulle/måtte bruke, samt og få med at eg skulle hente bil i utlandet.

 

Da fikk eg mail tilbake om at siden chassis som eg hadde var levert med 330d som da har mer moment enn en m3 så skulle ikke dette være noe problem, men eg måtte komme på kontroll med donorbil så de fikk plombere alle de vitale delene man må bruke. Som Bremser, understell, motor, gir og traverser.

Når det var gjort så begynte eg å demontere m3`en. 

Etter en stund kjørte eg opp med 320`en for identitetskontroll og veiing..

 

Da sjekker de at bilens chassis nr stemmer overens med vognkort og div. Samt at bilen ikke er plukk råtten for rust, og at den er egnet for en slik ombygging.

De veier også bilen for å sjekke faktisk egenvekt på bilen. For man kan ikke overstige egenvekten ved ombygging. 

Når eg fikk "go" på det så var det egentlig bare å sette i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner bilen å ta form under.

Ferdig sveist og skittet bagasjerom. 

post-42288-0-22454500-1415116312_thumb.j

 

Her har vi begynt på ledningsnettet, og prøver å få det til å passe i bilen. 

post-42288-0-65914000-1415116339_thumb.j

 

Etter at ledningsnett var kommet i har vi koblet alt sammen opp. Dashbord er kommet i og vi har prøvd å starte.

Fikk problemer etter vi var inne med Autel diagnosetester for å slette feilkoder og prøve å lese av feilkoder. 

Fikk testet smg systemet, men bilen ville ikke starte. Da viste det seg at vi hadde glemt en ledning fra EWS til starterinnslaget i sikringsboksen. Så det gikk med noen timer til prøving å feiling her.

Vi fikk heller ingen feilkoder på EWS, så det var da vi begynte virkelig å klø oss i hodet, men etter en del tenking så fikk vi lagt opp en ledning fra starterinnslaget til tenningslåsen hakk 3. Da startet den og gikk helt fint, men den startet også selv om man ikke hadde bremsepedalen inne. Noe man må på smg kassen.

Fikk koblet den kabelen opp slik den skulle være orginalt, men så kom det et nytt problem. Fikk opp feilkode 3.3 EWS DME anti theft protection. Dette løste vi med å synkronisere EWS og DME.

Så nå skulle man tro at alt var i skjønneste orden! MEN neida.. Når vi da fikk startet bilen så ville den ikke gå i gir når vi satte den i gir. Så vi kjørte smg adaption test på diagnoseutstyret. som den fullførte uten feil, men fortsatte å ikke gå i gir når vi hadde gang på motoren.

Begynte å ringe litt rundt til andre kompitente bilfolk som alle kom med samme svar. PANSERFØLER!

Denne ska kjenne om panseret er lukket helt igjen. Dette visste vi selfølgelig om. At bilen har en panserføler på dempertårnet. Så denne var tatt hånd om og stripset i lukket posisjon.

Men så var det et klokt hode som sa at det ligger også to panserfølere nede i panserlåsen. En på hver side. Her ligger det en mirobryter i hver panserlås som også må ha kontakt for at smg kassen ska få det signalet den trenger. Så etter at fronplaten ble hektet på bilen så starter den og går, og hjulene går rundt! GLEDE :)

Så nå er det bare siste rest igjen med lakking av taktrekk, a,b og c stole deksler. Få på nytt eksosfeste bak på bakpotten. Montere interiør og forhåpentligvis ut å kjøre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...