Gå til innhold

Knirking i vifte E61


Rasmuuuuus
 Share

Anbefalte innlegg

Driver og prøver på det samme i min. BMW sa til meg at den måtte skiftes hvis de skulle reparere det. Da var det enten ut med dashbordet eller fra motorside, alt avhengig av hvor lett det var å komme til.

 

Jeg skal se på denne jobben selv nå over nyttår. Kan ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet vifta til slutt etter knirking, fjusking og annen tull og joda jeg har ikke LCI bil, men kan aldri tenke meg at vifta er plassert en annen plass i forhold til min.? Rett meg om jeg tar feil.  

Men ja..

 

Ikke kjøp brukt.

Ikke vedlikehold.

kjøp ny samt ny resistor (da slipper du å tenke på å skifte noen av dette lenger. 

Koster ikke mye for noen av de to tingene.

 

Så til jobben.

Her er en guide:

http://forums.5series.net/diy-do-yourself-14/e60%5Ce61-aircon-blower-motor-replacement-120792/  ..må logge inn for å laste ned PDF filen.

 

Som du/dere ser så er det en så og si omfattende jobb vist du ikke er vandt til å skru litt. Vifta er nemlig plasser bak cd spilleren. Og alt som guiden sier MÅ demonteres.

trodde ikke alt selv, men så jeg måtte det når jeg først begynte. (Dashbord trenger man ikke å ta vekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Gammel tråd, men jeg prøver meg.

Har nå fulgt instruksen over, byttet både vifte og motstandsklossen, men får ikke dette til å virke (har ikke montert alt sammen igjen, da jeg ville forsikre meg om at alt var iorden før jeg smelte alt sammen). Må man montere alt for å få det til å fungere? Noen som vet? Dette er frustrerende. Har også prøvd med annet klimapanel, men er ingen liv i viften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Arvid André skrev:

Gammel tråd, men jeg prøver meg.

Har nå fulgt instruksen over, byttet både vifte og motstandsklossen, men får ikke dette til å virke (har ikke montert alt sammen igjen, da jeg ville forsikre meg om at alt var iorden før jeg smelte alt sammen). Må man montere alt for å få det til å fungere? Noen som vet? Dette er frustrerende. Har også prøvd med annet klimapanel, men er ingen liv i viften.

Rrgner med at du har sjekka sikringen? Nr 3. 40A  hvis jeg husker riktig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med akkurat samme jobben nå. Testa vifta istad etter at jeg hadde montert alt som klimapanel, cd osv. Og den funka hvertfall. Trenger ikke montere midtkonsollen for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har nå byttet både vifte og viftemotstand, satt alt i sammen, og det virker fortsatt ikke. Kjørte en diagnose idag, og fikk følgende feilkoder:

1. 9C54
IHKA: AUC SENSOR

2. 9C55
IHKA: FOGGING SENSOR

3. 9C57
IHKA: BLOWER POWER STAGE

4. 9C6A
IHKA: SOLAR SENSOR, LEFT

5. 9C6B
IHKA: SOLAR SENSOR, RIGHT

6. 9C77
IHKA: AUXILARY-WATER PUMP

7. 9C78
IHKA: WASHER NOZZLE HEATING

Punkt 3, blower power stage - oppfatter jeg som selve viften og motstanden - etter noen google søk. Dette er jo byttet, så er jo litt rart at kodene ikke forsvinner, men det henger vel ofte i sammen med de andre feilene.

Disse sensorene, kan det være noe av grunnen til at viften ikke går? Noen her som har erfaring med dette? Setter pris på svar, kan jo være andre her inne som sliter med det samme, derfor er det jo greit å dele problemstillingen her :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Kanskje feilkoder må slettes? 

Evt var det noen som sa at klimapanelet må også byttes noen ganger. 

Mhm, prøvde å slette alt, var i utgangspunktet flere feilkoder som hang igjen fra gamle feil. Dette var de som ikke ble borte 😊 Har også prøvd med et klimapanel fra en 520D, uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...