Gå til innhold

Hengerfeste E61 - Ettermontering


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

Da var tiden kommet for hengerfeste ettermontering.

Jeg spekulerer i å kjøpe dette produktet. Det er ca 2500,- billigere enn originalt. Men jeg ser at originalt sett med ledninger inneholder diffusor og deksel til støtfanger.

Må også handle isopor innlegget som skal under gulvet, for å oppbevare kula, men det gjelder for begge alternativ.

Mitt ankepunkt mot å kjøpe uoriginalt ledningsnett er at det ikke får samme virkemåte? og at det ikke er originalt. Noen tanker rundet dette? Jeg liker at ting er originalt :) 
Men er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket opp i hvordan dette ledningsnettet er sammenlignet med det originale? Det bør jo være mulig å montere et uoriginalt nett "originalt" med litt fantasi.

Om det kun er 2500,- som skiller, og du får med diffusor og luke på det originale, hadde jeg ikke vurdert noe annet. Man får riktignok tak i brukte diffusere nå og da, men det ryker fort en tusenlapp der også (har ikke sjekket hva de koster nye riktignok), og da er ikke besparelsen så stor lengre. Vissheten om at det er gjort originalt er verdt litt den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det virker som det uoriginale skal man koble seg på ved hjelp av endel strøm tyver, mens det originale skal man koble seg mer direkte på. Feks så skal man trekke fram en ledning til fremre sikringsboks og bakre på det originale, mens det uoriginale kun er baki. Nå er det jo vesentlig lettere å koble seg inn på sikringene kun bak, men det blir jo ikke originalt :)

Jeg spekulerer jo mer og mer på originale, siden det er med diffusor og deksel, samt at det er originalt, men er ikke 100% sikker enda. Har vel bortimot hele sommeren å fundere på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da er det dags for montering av hengerfeste!

Ble kjøpt på Black friday fra GS til rundt 7000,- inn ny diffusor! 

Uansett så jeg absolutt ikke bekymret for det mekaniske. Men jeg er litt usikker på koding, for jeg har ikke ista p slik at koding blir manuelt.

Hvilke moduler må jeg innom? LCM, AHM, PDC? Hvilke flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hengerfeste montert! Jobben tok lang tid! Brukte ca 10-12 timer på hele jobben.

Det er vel sannsynligvis jeg som er treg å jobbe, men det tok urimelig lang tid å planlegge hvor alle ledninger bør stripses fast og dobbeltsjekke alt sammen. Brukte mye fiber teip fra BMW slik at man nesten ikke kan se at ledningsnettet er ettermontert. OG det liker jeg :)

Uansett så brukte jeg BMW sin egen manual for hengerfeste montering. Har man skrudd før så er dette egentlig plankekjøring, men ledningene er utfordringen for min del for å få et best mulig utseende på dette. Kodet kun LM og AHM foreløpig og da virket lys på tilhenger, har ikke fått testet noe mer, så mer info ang koding kommer.

En liten ting til så var det problematisk å hente ut CAN da de er tvinnet så inni h.... tett at de er vanskelig å få fra hverandre. Hentet CAN fra bak sidestøtte høyre bak. Der er det relativt romslig. Ved nærmere ettertanke burde jeg kanskje hentet ut CAN på PDC, men ikke i følge manualen.

For de nysgjerrige så kan man se på bildet for å se hvordan det ser ut bak fanger når alt er demontert, samt det lille hullet jeg boret til ledningene, som jeg også sprayet med zink spray.

20180428_135054.jpg

20180428_135032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...