Gå til innhold

Den store DAB-"diskusjonen" (skilt ut fra DAB(+)-tråden)


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Usikker på hvordan det feltet som nødvendigvis oppstår rundt høyspent påvirker radiobølger. I teorien skulle man tenke at hvis dét er roten til problemet så ville det vært tilsvarende problem med mottak av FM. FM=100-ish MHz, DAB riksdekkende=200-ish MHz.
Problemet kan jo også muligens ha med antenne å gjøre. Jeg har lest erfaringer fra folk som har installert DAB i bil at korrekt montering av antenne, spesielt mtp jording, er alfa omega for å få bra mottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.11.2016 at 0.24, Basse Lusk skrev:

I slike tilfeller kan man bruke en AUX-kabel, som gir bedre lyd enn streaming. Noen har også innebygd mic, i så fall får du handfree med på kjøpet. Jeg har Dausen sin, som har mic i pluggen du setter i telefonen. Sandtrøm har en med mic i AUX-enden (jeg tror det er feil at den kan benyttes begge veier, som Elkjøp sier der, det fremgår av antall isolerte deler på selve pluggen, du kan se at mic-enden har færre enn den andre).

Skal jeg gå via AUX, ja da må jeg installere dette først. Eneste AUX som er, ja den sitter på baksiden av midtkonsollen. Å skulle til å ha en ledning koblet til der blir lige jalla som å kjøpe en 500kr dab dings på Biltema. Et annet problem er jo at bilen faen ikke har sigarett tenner uttak heller, da den ikke er levert med askebeger heller. Så lading av ekstern enhet går ikke heller. 

Bli rimelig tungvint om en skal rote med å koble på mobil for så å starte app på den hvergang en skal en tur ned å handle. Nei radio skal starte helt av seg sjøl på samme kanal som kjørte på forrige kjøre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Løsningen er på vei. Jeg har nå sendt inn søknader for konsesjon av lokalradioer rundt omkring i Norge. Som kjent kan lokalradioer fremdeles sende over FM-nettet. Hva skal så mine kringkaste? Rikskanalenes DAB-sendinger, naturligvis.

I alle fall fantaserer jeg om dette. Tenk om det er gjennomførbart?

Hvis mediemarkedet hadde vært fritt og konkurranseutsatt, er jeg sikker på at noen hadde gjort dette, og slik vist en lang nese (eller finger) til DAB-mafiaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2016 at 2.55, Basse Lusk skrev:

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) advarer i en ny rapport om at det er relativt lett å hacke en bil med DAB-radio og dermed sette viktige funksjoner ut av spill.

Jeg så også den artikkelen, men jeg synes denne bekymringen virker veldig søkt. Dersom man kan injisere skadelig kode i en bil via DAB-mottakeren som setter bilens vitale systemer ut av spill, må systemdesignet i bilen være utrolig naivt. Jeg tviler sterkt på at dette er mulig på en BMW, i hvert fall. Videre vil ikke den samme skadelige koden kunne påvirke biler fra ulike produsenter, da det mest sannsynlig vil være ulike barrierer som må brytes for å gjøre skade på ulike bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...