Gå til innhold

Fikk feil på bremserør på EU-kontroll, E46


Bellen
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 325 E46 facelift som eg nettopp var på EU-kontroll med. Der fekk eg blant annet feil på bremserør med teksten. "Rust på begge bremserør venstre side ved bensintank".
Dessverre så har eg ikkje mulighet å hive opp bilen på bukk nå for å sjekke dette selv, så derfor lurer eg på en noen kan referere med delenummer på desse bremserørene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bestill deler på måfå på linjene du får på PKK. Jekk opp bilen og sjekk selv eller få han som skal gjøre jobben til å sjekke det.

Like greit bare å lage nye selv med rør fra biltema. Ofte ligger de originale vanskelig til.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, doen that!

Nå er gode råd kjekt å ha. Det står ikke noe om du har sedan eller touring, men jeg regner med at det er samme sak.

Bremserørene bak går faktisk over drivstofftanken. Dette medfører at tanken må tas ned med alt det arbeidet det medfører. De følger uten skjøt hele veien fram og opp til ABS-senteret. Rørene koster bare noen hundrelapper, men det er arbeidspenger relatert til over 10000kr å skifte de originale rørene på verksted.

Er rørene hardt angrepet, så må de sikkert byttes, men der bør man vurdere å få kappet rørene og laget skjøt. Originalt er metallet på rørene tykke og solide, så det kan hende at det bare er overflaterust som er vanskelig å vurdere sånn uten videre på en EU-kontroll. På mine rør så spylte vi godt med høytrykk-spyler og pusset rørene så langt det var mulig. Da kunne vi se at det rusten var overflatebasert.

Brukte så et "stoff" som heter Fertan Rust Converter (Må importeres: http://www.fertan.co.uk ) som gjør om rust til et dødt pulver og som også elektro-forsinker rørene. Rørene får et blåaktig overflate og vil hindre framtidig rust. Grunnet så rørene med vanlig grunning og deretter sprayet dem med Tectyl. Rørene vil ALDRI mer ruste. Alt avhengig av hvor hardt angrepet rørene er. Er det gått stykker av rørene, så må de byttes. Siden de originale rørene er tykke og harde i godset, så kreves det skikkelig proff-utstyr og ikke Biltema-verktøy for å kappe og flense. Må bemerke at bremserør har noe med det høyeste sikkerheten for deg og bilen, så å gjøre noe haste-arbeid anbefales ikke. Rørene må uansett godkjennes etterpå.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du hvordan røret ser ut over tanken? Når det er rust på synlige deler av røret, er det fornuftig føre-var å sjekke hele.

Hvordan kan noen godkjenne tidligere rustne rør som er behandlet med tectyl? Verkstedet kan vel da ikke vite om tilstanden er utbedret i det hele tatt.

Bytt til rør i kobber som ikke ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør som er dømt pga. rust på PKK bør ikke godkjennes bare med rustbeskyttelse. Røret er like svekket selv om det er børstet og overflatebehandlet.

En veldig viktig ting når det gjelder kobberrør er festepunkter. Det er påkrevd fester med ca. halve avstanden i forhold til stålrør. Det finnes dog rør med kobber/nikkel legering som kan bruke orginale festepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.3.2017 at 15.54, Basse Lusk skrev:

Men vet du hvordan røret ser ut over tanken? Når det er rust på synlige deler av røret, er det fornuftig føre-var å sjekke hele.

Hvordan kan noen godkjenne tidligere rustne rør som er behandlet med tectyl? Verkstedet kan vel da ikke vite om tilstanden er utbedret i det hele tatt.

Bytt til rør i kobber som ikke ruster.

Rørene ruster der de er utsatt for steinsprang og salt. Det er alltid i nærheten av hjulene der de utsettes for skitt som kastes fra hjulene. Over tanken er de i skjul/beskyttet.
Man bruker tynn tectyl og rørene får en finish som ser helt nye ut.

Kobberør eirer pga saltet og har kortere levetid enn de originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...