Gå til innhold

Diesel pumpe ødelagt E61 520 2009


Traktortom2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei nå skal dere få høre hva som hendte med min BMW og hva som er gjort så langt.

Fikk altså en bråstopp da jeg var ute. Fikk bilen. Kjørt til Bilia i Drammen for å finne ut av feilen. Konklusjon: diesel pumpe har ikke fått smøring og det har det gått spoon fra pumpe og tettet dysene. Hele diesel systemet må byttes, slanger, dyser, tank og alt sammen. Pris på jobben 120.000kr.

OK, gikk da til mitt forsikringsselskap for å få dette fikset via dem. Min forsiktig dekker da ikke ren motorhavari (deler som ryker av seg selv) men jeg har dekket all skade påført utenfra (feil fylling, dårlig diesel, dårlig olje som kan føre til skade på motor ovs)

Forskningen sier da dette att jeg må på bevise årsaken til dette for att jeg skal få dette dekt. BMW sier att pumpa ikke har fått smøring og att dette er med stor sannsynlighet årsaken til att pumpa har ryket. Tenkte da først på om jeg har fulgt på bensin, men dette viste seg å ikke være tilfelle. BMW sier da att det kan være dårlig diesel, men att dette er noe de ikke kan finne ut av om att de ikke vil sende inn prøve av dieselen. 

Jeg gikk da til sak med advokat fra NAF og konklusjonen der ble den att om jeg kan bevise att det er dårlig diesel så bør dette gå greit.

Etter dårlig behandling fra Bilia til jeg med bilen til ett Mekonomen verksted, kjøpte en ny brukt komplett motor med diesel tank og rør for 38.000kr og fikk Mekonomen til å bytte alt sammen for 30.000 som jeg har betalt selv.

Mekonomen har nå demontert pumpe, tømt den gamle tanken for diesel og kommer med en konklusjon

Diesel pumpa har ikke blitt ødelagt av ren slitasje, den er ødelagt av att den ikke har fått smøring. Det som er årsaken der ett uten diesel (da de tok ut en prøve så så den diesel ut som diarevann møkkete og Guffen.) Jeg spurte om de i tillegg kunne ta å sende inn prøven for analyse for å være helt sikker (venter nå på svar fra den prøven)

 

Min far er gode venner med flere av sjefene i BMW Norge og har snakket litt med dem om dette her og de sier selv att Bosch pumpene som BMW bruker har slitet noe med den norske miljødieselen men att dette er noe de ikke har gått ut offisielt med.

Hva jeg da trur om denne saken er: 

Jeg kan ha vært uheldig å fyllt på dunslam fra tanken på Shell stasjonen (med tanke på groms ) og i tillegg ikke tålt dieselen (kan også hende det att den jeg har kjøpt bilen av for 2 år siden har klart å fyllt på en liten skvett bensin som har satt i gang en slitasje prosess), men en ting er sikkert her og det er att dette ikke er en slitasje skade på en bil som er gått 166.000km. det er en utenpå virkende årsaken som har fått pumpa til å ryke. Og jeg trur BMW Drammen ikke vil ta tak i problemet for å unngå flere saker som kan dukke opp om dette er begrunn av miljødieselen.

 

Så nå håper jeg på ett bra svar fra analysen av dieselen og starte en ny runde med forsikringen så jeg får tilbake pengene mine :P

 

Noen her som har noen erfaringer rundt dette som kan gi meg litt råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Traktortom2 skrev:

Noen her som har noen erfaringer rundt dette som kan gi meg litt råd? :)

Ja. Og du kommer ikke til å like svaret.

Dette er et vanlig og kjent problem. Mekanikete/verksteder som sier noe annet mangler enten erfaring med dette, eller ærlighet.

Problemet er ikke dårlig diesel (iallefall ikke direkte), problemet er CP4 pumpa. Disse er kjent for å havarere eksakt som dette. Problemet er ikke isolert til Norge eller BMW. Som et eksempel har de hatt så store problemer med CP4 pumper i USA at flere ettermarkeds leverandører har laget ombyggingskit til CP3 (både til VAG og US greier).

Om du fortsatt tviler, så spør deg selv dette: hvorfor skjer dette "bare" med cp4 biler, og ikke cp1 og cp3? Naturligvis så hender det at cp1 og cp3 havarerer, men de (normalt) slutter da bare å fungere. Du bytter bare til ei ny og kjører videre. I tillegg så er omfanget et helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette men det er jo mye diskusjon rundt dette med Ethanolblanding i drivstoff.  Ethanol tiltrekker seg fuktighet og dermed vil dagens miljødrivstoff dra mer fukt inn i drivstoffsystemet.   Kanskje dette forverrer ytterligere en allerede svak pumpe? 

I tillegg tåler den dårligere å stå ubrukt over lengre tid.  Det frarådes å bruke E5 på påhengsmotorer, gressklippere etc pga dette. 

 

Selv kjører jeg bensin men jeg fyller 98 for å slippe Ethanol. Det er litt forskjellige teorier om hvorvidt det er bedre med ren bensin uten Ethanol.  Spesielt i Usa er de opptatt av dette og i tillegg av at du må fylle "top tier" bensin for å ha en frisk motor som er ren innvendig. Billig bensin fra Walmart og lignende blir fraråda fra Bmw offisiell i Usa. Dette har med additiver å gjøre som er der for å holde dyser, pumper, innsugsventiler etc ren for sot etc.  Den billige bensinen har ikke det samme innholdet av disse. 

Nå skal det sies at bensinen i Norge holder høy kvalitet i forhold til Usa.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...