Gå til innhold

E28 518 Ombygging M30B30/35


Kristoffer Mathias
 Share

Anbefalte innlegg

Du må ha bremser fra 528i eller større. Det betyr også at bakstillinga må byttes på grunn av annen oppbygging rundt drivakslene.

Dersom du går den vanlige veien gjennom biltilsynet så går nok det bra. Det vil si å få godkjent ombyggings søknad. Deretter få donordelene plombert og vise bilen etter ombygging.

Vet ikke om vekta har så mye å si annet enn på delenr/type på fjærene. Så mulig hele fjørbeinet må byttes også.

Rent mekanisk er det plug n play. Men du trenger jo selvsagt alle delene, som girkasse, travers, motorfester, instrumentpanel for e28 med seksermotor (samme hvilken så lemge det er sekser), korrekt bunnpanne for m30 i e28, servotannstang med slanger, og rett mellomaksel/evt innkorte den du har. I tillegg er det nok minst arbeid å bytte hele forstilling og bakstilling enn å begynne å bytte på komponenter.

Det elektriske har jeg ikke peiling på, men siden 518 ikke har turteller, så vil jeg tro det også er litt jobb å få dette til å fungere med det nye panelet.

Lykke til :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bytte stort sett alt bortsett fra karosseriet. så hvis du ikke har en donorbil så blir det nok veldig dyrt. Det er bl.a forskjell på fronttraversen så du må nok bytte hele forstillingen og hele bakstillingen. 518 har vel ikke stabstag bak originalt. Du må dessuten bytte bremseservoen da de brukte hydraulisk bremseservo på M30 motoren. Du mangler nok også endel brakketter i motorrommet der de spesifikke delene til M30 er montert. luftfilter, bremsebombe etc.

Nå vet jeg ikke hvor gammel motoren din er men det skal vel i utgangspunktet ikke være mulig og godkjenne en motor som er eldre en bilen. Da må du i tilfelle komme med avgasspapirer på den gamle motoren som viser at den klarer kravene til en nyere bil. Der tror jeg du sliter med en 3 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremser fra 525-528-535 passer rett på uten problem forran .forstilling er "lik" forruten om at du må ha andre dempere og fjører samt stabstag. bakstilling er jo litt puslette, da du har de små drivaksla osv, samt at du har jo cv ledd bakerst på mellomakselen, det er det jo kun 518 på e28 serien som har.

bak er det vel billigst å lettest og få tak i e34 bærebruer , da får du  montert m30 bremser.  du må se an medbringere på e34 bruene. om de er større kan du bytte medbringere på diffen din til stor type 188 , så du får brukt de "store" drivaksla. 

å ja det er mulig å få godkjent ombygd, drit i servo pga vekt, flytt batteri til bagasjen. å minst mulig utstyr, så burde det gå fint, en kompis av meg har jo klart å få en 518 godkjent ombygd til m5. 

518 og 520 har jo vakum bremsekraftforsterker, alle m30 bila har jo hydraulisk, dog dette er vel strengt talt ikke noe du MÅ tror jeg.

å bunnpanna fra m30 i e34/e32 kan man også bruke i e28. 

kobling av motor er null stress, men om du bruker m30 fra e34/e32 så må du ha en adapter på eksos siden i forhold til motorfeste.

avgass er null stress, da det er samma krava på en 518 som en f,eks 535 . å på biler eldre en 88/89 er det lett i forhold til co ( å ikke noe krav til katalysator) , å enda lettere er det vel hvis den er før 85 eller 86 da kan du jo ha så høy co at du omtrent kan tenne på eksosen

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)
Har skaffet meg en M30B30 fra en E34 og en 535 forstilling fra E28. Så jeg er litt på vei :P
Er ikke det breiere kortere mellom festa på traversen til E34 bakstillingen? 
Får ta en telefon til Vegvesenet å høre hva dem vill ha av dokumentasjon på hvor delene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
1 time siden, stig. skrev:

e34 bakstilling passer ikke på e28 , da må det moddes kanske mye. å sånn i forhold til visning vet jeg ikke om det er så lurt :-P 

Vet at traversen ikke passer men selve bære armene tenker jeg å flytte over :) vet du om det er forskjell på tds og 520i armene ved tanke på det du nevnte om stikkakslinger? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Søknaden min var slik. Og jeg kjøpte meg en e28 525 delebil. så burde ikke være så vanskelig og godkjenne når jeg tar alle delene derfra 

SØKNAD OM OMBYGNING AV KJØRETØY Hei.

Jeg søker med dette om å få ombygget min 1983 Mod BMW 518i reg.nr HB 38130. Motorkode M10B18 Ønsker med dette om å godkjenne bilen til en BMW 525i. Det jeg har tenkt å gjøre er: Jeg har nettopp kjøpt meg en 1981 Mod Bmw 525i reg.nr DD 43103. Motorkode M30B25. Denne har jeg tenkt å bruke som donor bil. I bakstillingen må alt flyttes over, travers, bremser, stabstag, diffrensial, fjærbein og bærebruer. Det er originalt trommelbremser på 518 og skivebremser på donorbilen. Forstilling blir også alt flyttet over fra donorbil. travers, stabstag bærearmer, fjørbein og bremser. Her blir det også servoen flyttet over da det er servo på donorbilen og ikke på 518i. Motor, drivverk og eksos. Den originale motoren M10B18 har 77 kW (103 hk) og skal bli byttet ut med motoren fra donorbilen M30B25 og har 110 kW (147 hk). Girkasse, mellomaksling og eksos blir også flyttet over fra donorbilen. Da dette er gjort skal bilen tilsvare en original 525i. Alle deler vill bli kontrollert. Slitedeler vill bli byttet om de er dårlig. Jeg håper på positiv og rask tilbakemelding om en godkjent søknad til å ombygge min bil. Med Vennlig hilsen Kristoffer Mattias Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er jo kontrolløren litt sånn halv vrang men helgarderer seg jo selv. 

Du har jo nevnt komplett understell å drivlinje , dvs det han da mener du skal fremlegge dok på er om råkarosseriet på 518 å 525 er likt ( det er sånn jeg tolker det )  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...