Gå til innhold

Problemer med ABS/ASC + Automatkasse - E39 '97


HausbergS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg så meg nødt til å opprette profil på forumet i ren frustrasjon over dårlig dokumentasjon på nettet. Jeg har søkt rundt etter lignende problemer, men finner ingenting som relateres konkret til mitt problem. Uansett;

Jeg har en BMW 525TDS (E39) '97-modell som jeg har begynt å oppleve en del problemer med i det siste. Nå har det blitt så inngående at jeg snart ikke får brukt bilen, og jeg er derfor helt nødt til å ta tak i det.

  1. For en stund tilbake begynte den røde batteriindikatoren i dashbordet å lyse. Jeg forstod straks at dynamoen var gåen, noe som ble videre bekreftet da bilen dagen derpå ikke ville starte. Dynamoen ble byttet, og bilen startet igjen. Alt så ut til å være i skjønneste orden, bortsett fra én ting; batteriindikatoren slukket seg ikke. Jeg forsøkte å fjerne ledningen som går fra dynamoen til dashbordet. Da slukket indikatoren seg. Dette er selvsagt ingen løsning på problemet, men det gav meg en indikasjon på at det kanskje var noe feil med ledningen.
  2. For en uke siden begynte de oransje ABS- og ASC-indikatorene å lyse i dashbordet. Det skjedde typisk etter jeg hadde kjørt en stund, og gjerne over en viss hastighet. Jeg foretok så en liten test, hvor jeg umiddelbart etter oppstart av bilen, fremprovoserte spinn på hjulene. Da blinket ASC-indikatoren, og jeg antok at systemet kanskje fungerte litt sporadisk og at det måtte være en svak kontakt av noen slag. Problemet ble ignorert inntil videre (planen var å se på det så snart min over middels kyndige hobbymekanikerbror hadde tid), og det var ikke annet enn plagsomt å se på indikatorene, samt selvfølgelig potensielt farlig at systemene ikke fungerte som de skulle. Uansett, bilen lot seg kjøre og jeg tenkte ikke mer på det.
  3. I går oppstod det ytterligere et problem med bilen, som er grunnen til at jeg henvender meg til dere her på forumet. Automatkassen har begynt å jukse, og den nekter å gire opp fra tredje til fjerde, og fra femte til sjette. Førstnevnte klarer jeg å tvinge frem ved å bytte fra Drive til Sport (eller manuelt over i tredje gir og tilbake til sport/drive). Sistnevnte fungerer ikke i det hele tatt, noe som har resultert i at jeg blir liggende og luse i 80 km/t på E18. Som dere sikkert forstår, er dette både frustrerende og lite tidseffektivt. Dessuten gir problemer med girkasser meg frysninger på både mer og mindre beleilige plasser, og det er ikke lenger greit å utsette det.

En tilleggsopplysning; jeg byttet vinterdekk underveis i vinter. De nye (brukte) hadde litt høyere profil enn de forrige, men størrelsen var den samme. Jeg har vært og sjekket lufttrykk, og det er helt identisk som det var da jeg fylte dem etter montering, og ikke minst identisk på begge dekk. Mønsterdybden er også lik på begge dekkene. Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg leste et par innlegg på nettet, hvor folk mente problemet kunne relateres til avvik ved rotasjon fra dekk til dekk.

Jeg har som sagt søkt en del rundt, og det virker som de fleste som opplever problemer med ABS/ASC, må skifte ut ABS-sensor på ett eller flere av dekka. Jeg har ikke foretatt noen diagnostikk, så jeg vet simpelthen ikke om dette er tilfellet hos meg også. Jeg bare tenker at det kanskje er noe mer omfattende, da det skjedde bare noen få uker etter dynamoen ble byttet, og girkassen sluttet å fungere optimalt kun en liten uke etter lampene begynte å lyse. 

Jeg kunne dessuten tenkt meg å finne ut hvordan jeg får batteriindikatoren til å slutte å lyse, og jeg tviler sterkt på at dette skjer av seg selv ved bytte av ABS-sensoren.

Idéer om hva problemene kan skyldes, samt hvordan jeg går frem for å løse det, blir sterkt verdsatt!

På forhånd takk! :)

 

Endret av HausbergS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det første du bør gjøre er å få lest ut feilkoder. Uten det har du ikke så mye å gå etter.
Så må du ta det der i fra.
Har du sjekket om den lader skikkelig nå?

Det jeg kan si her og nå, er at med trøbbel i ABS/ASC systemet (typisk sensorer) så kan dette påvirke giringen på automaten.
Gamlingen hadde lignende problem på sin 98 tds, om jeg ikke husker feil var det høyre sensor forran som var gåen, da nektet den å gire fra 2. til 3. eller noe sånt, satte man den i sport og tilbake i drive så giret den opp.

Dette trenger ikke være tilfelle hos deg da selvsagt.
Men få sjekket feilkoder, så tar du det videre derfra. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, quandt1960 said:

 

Hvis du har byttet en defekt dynamo ville jeg definitivt tatt en nøye sjekk av batteriet. Elektronikk hater dårlige batterier. 

 

Hei igjen. Jeg glemte å legge til at jeg byttet batteri i samme moment som dynamoen. Det hadde seg nemlig slik at det forrige batteriet fra Bosch var 10 år gammelt. Batteriet lot seg lade opp, men da dynamoen ikke genererte noe strøm, gikk det tomt svært raskt, og ofte etter den hadde stått over natta. Det var derfor rimelig å anta at både dynamoen og batteriet var gåent.

11 hours ago, Alpejohn said:

Har du sjekket om den lader skikkelig nå?

Det nye har latt seg lade, og vi målte spenningen til litt over 14V på tomgang, etter dynamoen var byttet. 

11 hours ago, Alpejohn said:

Det første du bør gjøre er å få lest ut feilkoder. Uten det har du ikke så mye å gå etter.
Så må du ta det der i fra.

Dette høres fornuftig ut. Jeg skal forhøre meg litt rundt om det er noen jeg kjenner som besitter en OBD med mulighet for ABS-diagnose i Tønsberg-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...