Gå til innhold

Høytrykkspumpe gåen? 2011 520d N47


Jochris67
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

I går stoppet motoren i fart langs veien. Bergningsbil hjem.

Rheingold diagnose, se bilde. Etter litt diagnosekjøring med lavtrykkpumpe 4,5Bar (OK) mens HPFP skal gi >250bar. Gir kun 40-50 bar ved kjøring av starter.

Skrudde ut og sjekket (ihht diagnose) FUEL FLOW SENSOR (sitter på HPFP) og det var ingen tegn til metallspon der. Drivstofftanken viste 1/4 tank, fyllte på 5 liter i tilfelle venstre giver var feil. Tankmåler viste en økning til mellom 1/4 og 1/2. Luftet systemet med diagnose og lavtrykkspumpe viser 4,5bar (krav er >3bar).

Kan jeg anta at HPFP er gåen? Hva om jeg hadde kamkjederas? Da ville vel ikke HPFP vise noen forskjell i trykk da jeg kjører starter, så logikken er HPFP failure.

Er det noen som har erfaring med dette? Evt hvor man kan få overhalt HPFP.  Ny pumpe er vel ca 16 flak..

IMG_5840.thumb.jpg.03b6d272893969982223c9143bb23dbe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å strø salt i såret, men hvis en CP4 pumpe (slik du har) feiler, så er det stor fare for spon i resten av høytrykkssystemet. Har skjønt på tidligere tråder at det da er vanlig å skifte alle dyser ved pumpehavari. Men folk som TRF vet mer. Har du motorskadeforsikring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2018 at 11:44 AM, Jochris67 said:

Motorskadeforsikring med 60% egenandel pga 200k+ kjørelengde. 

Da jeg sjekket mengdeføler i HPFP var det ikke no spon. Trodde det var «lakmustest» på at det ikke har gått spon ut til dyser. 

Jeg tok ut mengderegulator en gang til for å teste den og da så jeg et par metallkorn.  Viste den til BMW verksted og de sa at det vanligvis er mye mer spon en dette, men sjekk dieseltanken.  Gjorde så, og der var det kanskje 5 korn som glitret på et område 15X15 cm.  Blir å ringe forsikringselskapet på mandag. Jobben er ca 65-85 flak😩, halve bilens verdi.  Forunderlig at det ikke er et filter etter høytrykkspumpe.IMG_5901.thumb.JPG.d89d2d9277ddc715f963229d6eccb35e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.4.2018 at 12.04, Jochris67 skrev:

Jeg tok ut mengderegulator en gang til for å teste den og da så jeg et par metallkorn.  Viste den til BMW verksted og de sa at det vanligvis er mye mer spon en dette, men sjekk dieseltanken.  Gjorde så, og der var det kanskje 5 korn som glitret på et område 15X15 cm.  Blir å ringe forsikringselskapet på mandag. Jobben er ca 65-85 flak😩, halve bilens verdi.  Forunderlig at det ikke er et filter etter høytrykkspumpe.IMG_5901.thumb.JPG.d89d2d9277ddc715f963229d6eccb35e.JPG

Vanskelig å ha et konvensjonelt filter etter pumpen uten å risikere trykkfall over det. Men et magnetfilter burde de definitivt hatt og jeg kan ikke huske at det er det på disse. Var en annen kar som skrev om det samme nylig her, 100 løk kostet det. Eneste dieselbilen jeg har nå er fruens nye V70 og den har også CP4. Om det er slik at det lave svovelinnholdet i drivstoff i NOrge gjør dette så er det hårreisende av Bosch og bilprodusentene. Har lest på et annet forum at drivstoffspec for disse pumpene krever en viss mengde svovel pga smøringsevne, kjenner ikke til om verdiene ei Norge er under det men en kan begynne å lure. Kanskje er det lurt å fylle Shell sin Diesel VPower? Den har ekstra tilsetninger for smøring og løsing av belegg. Disse pumpene er jo i stort sett alle nyere dieselmotorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2018 at 1:28 PM, quandt1960 said:

Vanskelig å ha et konvensjonelt filter etter pumpen uten å risikere trykkfall over det. Men et magnetfilter burde de definitivt hatt og jeg kan ikke huske at det er det på disse. Var en annen kar som skrev om det samme nylig her, 100 løk kostet det. Eneste dieselbilen jeg har nå er fruens nye V70 og den har også CP4. Om det er slik at det lave svovelinnholdet i drivstoff i NOrge gjør dette så er det hårreisende av Bosch og bilprodusentene. Har lest på et annet forum at drivstoffspec for disse pumpene krever en viss mengde svovel pga smøringsevne, kjenner ikke til om verdiene ei Norge er under det men en kan begynne å lure. Kanskje er det lurt å fylle Shell sin Diesel VPower? Den har ekstra tilsetninger for smøring og løsing av belegg. Disse pumpene er jo i stort sett alle nyere dieselmotorer. 

@quandt1960: I henhold til lokale INDY er ikke Volvo utsatt på samme måte som BMW med HPFP-fail på sine CP4 pumper. Forstå det den som kan.

Jeg har valgt å gjøre jobben selv da det uansett ville koste 50+ flak med 60% egenandel.  Nå gjør jeg det for 10 flak men det tar tid å få inn deler. I mellomtiden farter jeg rundt i min 2001 E39 520d med M47 uten swirl flaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jochris67 skrev:

@quandt1960: I henhold til lokale INDY er ikke Volvo utsatt på samme måte som BMW med HPFP-fail på sine CP4 pumper. Forstå det den som kan.

Jeg har valgt å gjøre jobben selv da det uansett ville koste 50+ flak med 60% egenandel.  Nå gjør jeg det for 10 flak men det tar tid å få inn deler. I mellomtiden farter jeg rundt i min 2001 E39 520d med M47 uten swirl flaps.

Sjekket faktisk med Volvo Norge og stemmer det du skriver, utrolig merkelig. Volvo Norge har nesten ikke hatt problemer med høytrykkspumpa, kun noen tilfeller med lavtrykkspumpa i tanken. Forstå det dem som kan. CP4 pumpa er vel så å si lik når en ser på produktinformasjonen til Bosch. Muligens har Volvo modifisert noe etter pumpa med magnetfilter e.l. Jeg vet ikke, Volvoen er så ny at jeg ikke har skrudd på den ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fortalet meg at det lønner seg å bruke dyserens som gir smørende effekt. Diesel i Norge er veldig tørr og gir dårligere smøreeffekt. Ikke sikkert dette har noen sammenheng med dette, men men. Ettersom jeg selv har en N47 184hk (2013mod), så blir man jo bekymret.
Når det er slike tilfeller, så burde BMW komme med noen råd for å forhindre havari. Noen som kjenner til noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snodig, kan det tenkes at pumpene jobber på lavere trykk eller lavere flow eller på en eller annen måte jobber lettere på Volvo enn Bmw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...