Gå til innhold

Bytte av støtdempere bak på E46 Touring :-o


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått byttet støtdemper på den ene siden bak. Her har BMW sine ingeniører vært på fylla. Det kan virke som at BMW ikke ønsker at støtdempere bak skal byttes :-o

Man må altså plukke bagasjerommet ned i atomer. Fant en fin DIY på Youtube som viste rekkefølgen, men oppdaget at siden min hadde Harmon-Kardon oppgradering, så sto den en svært høytaler i veien. Det gikk litt tid før jeg oppdaget at det var en hemmelig mutter på innsiden av høytaleren.

Så et tips til dere som skal bytte dempere på en slik E46 Touring. Kommer du så langt at du skal fjerne "matta" som dekker til over demperfestet og du har en stor høytaler der, så må høytaleren fjernes og den holdes fast med bl.a en skjult mutter inni bak høytaleren.

Tør ikke å tenke på den andre siden. Det får bli neste helg.

Med tanke på det arbeider som må gjøres, så vil jeg tro at bytte av støtdempere på verksted koster minst 10000-15000kr :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Jeg har omsider lært at desto mer man kan se av prosessen på film i forkant, desto mindre sjanse er det for å stå der lørdag kveld, uten egnet verktøy. Har gjort det litt for mange ganger. Det fine med BMW er at når du først har lært deg prosedyren, så går det raskt. Har du forresten sett etter om PelicanParts har laget en guide på dette? Regner med at US-specca E46 har både harman kardon, og annet snacks montert. Sikkert greit med prøv og feil om man har "prosjektbil" og "bruksbil" hver for seg. Vi som forsøker å kombinere dette i en bil, not so much :-D Kan trøste med at det ikke var kjempegreit med plass for å gjøre denne operasjonen på en Z3 heller. Der må taket være oppe, mens du åler deg inn bak setene, gjennom roll hoppsa, for å dra ut "gulvmatta" bak der. Å ligge på ryggen over setet, og skru med armen baklengs, ja det er bare herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider