Gå til innhold

Bytte av støtdempere bak på E46 Touring :-o


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått byttet støtdemper på den ene siden bak. Her har BMW sine ingeniører vært på fylla. Det kan virke som at BMW ikke ønsker at støtdempere bak skal byttes :-o

Man må altså plukke bagasjerommet ned i atomer. Fant en fin DIY på Youtube som viste rekkefølgen, men oppdaget at siden min hadde Harmon-Kardon oppgradering, så sto den en svært høytaler i veien. Det gikk litt tid før jeg oppdaget at det var en hemmelig mutter på innsiden av høytaleren.

Så et tips til dere som skal bytte dempere på en slik E46 Touring. Kommer du så langt at du skal fjerne "matta" som dekker til over demperfestet og du har en stor høytaler der, så må høytaleren fjernes og den holdes fast med bl.a en skjult mutter inni bak høytaleren.

Tør ikke å tenke på den andre siden. Det får bli neste helg.

Med tanke på det arbeider som må gjøres, så vil jeg tro at bytte av støtdempere på verksted koster minst 10000-15000kr :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Jeg har omsider lært at desto mer man kan se av prosessen på film i forkant, desto mindre sjanse er det for å stå der lørdag kveld, uten egnet verktøy. Har gjort det litt for mange ganger. Det fine med BMW er at når du først har lært deg prosedyren, så går det raskt. Har du forresten sett etter om PelicanParts har laget en guide på dette? Regner med at US-specca E46 har både harman kardon, og annet snacks montert. Sikkert greit med prøv og feil om man har "prosjektbil" og "bruksbil" hver for seg. Vi som forsøker å kombinere dette i en bil, not so much :-D Kan trøste med at det ikke var kjempegreit med plass for å gjøre denne operasjonen på en Z3 heller. Der må taket være oppe, mens du åler deg inn bak setene, gjennom roll hoppsa, for å dra ut "gulvmatta" bak der. Å ligge på ryggen over setet, og skru med armen baklengs, ja det er bare herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet mine i fjor, jeg har ikke HK anlegg og brukte ca 1-1.5 timer inkluder finne frem verktøy og rydde opp. Skifte av selve demperne tok vel ca 10-15 min til sammen, resten av tiden ble brukt på demontering/montering av interiør. og finne/rydde verktøy(5min).

Etter hva jeg kan huske måtte jeg også skru ut høyttalerne bake for å fjerne en mutter men det var forklart i videoen.

Hadde sjekket Youtube først så jeg viste hva jeg måtte gjøre.

Har en følelse av at alle deler jeg må skifte er første delen de hadde når de bygde bilen holdt den i luften og monterte resten av bilen rundt delen. 

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rizna skrev:

Du klarer og holde den matta oppe uten å skru ut høytalleren, hold matten med en hand og skru med den andre.

Ikke F... om det går uten å ta løs høytaleren. Tro meg, jeg prøvde! Jeg til og med vurderte å ta kniv og skjære av toppen på dempningsmatta. Nå skal jeg ta den andre side og jeg regner med at det ikke blir noe enklere. Videoen på Youtube for for seg kun den ene siden :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mons1 skrev:

Ikke F... om det går uten å ta løs høytaleren. Tro meg, jeg prøvde! Jeg til og med vurderte å ta kniv og skjære av toppen på dempningsmatta. Nå skal jeg ta den andre side og jeg regner med at det ikke blir noe enklere. Videoen på Youtube for for seg kun den ene siden :-o

Jeg klarte det fint, løsnet strømkabelen og løftet matten til jeg akuratt klarte å løsne på mutterne. Har også Harman-Kardon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 24.4.2018 at 7.36, Rizna skrev:

Jeg klarte det fint, løsnet strømkabelen og løftet matten til jeg akuratt klarte å løsne på mutterne. Har også Harman-Kardon.

Tro meg! Jeg prøvde! Det gikk ikke!
Så jo enkelt ut å fjerne høytaleren og løsnet de to skruene pluss en plastplugg. Ikke f... om høytaleren ville løsne. Kom til å tenke at kanskje det var noe festegreier inni høytaleren og tok så løs selve høytaleren. Jaggu var det ikke en skru på innsiden av høytaleren også.
Så da jeg skulle skifte demperen på den andre siden, så tok jeg løs høytaleren med en gang. WHAT!!!???? På den andre siden er det ingen skru på innsiden av høytaleren. Forstå logikken her? Noen ganger har Ingeniørene hos BMW vært på fylla :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.5.2018 at 13.42, Mons1 skrev:

Tro meg! Jeg prøvde! Det gikk ikke!
Så jo enkelt ut å fjerne høytaleren og løsnet de to skruene pluss en plastplugg. Ikke f... om høytaleren ville løsne. Kom til å tenke at kanskje det var noe festegreier inni høytaleren og tok så løs selve høytaleren. Jaggu var det ikke en skru på innsiden av høytaleren også.
Så da jeg skulle skifte demperen på den andre siden, så tok jeg løs høytaleren med en gang. WHAT!!!???? På den andre siden er det ingen skru på innsiden av høytaleren. Forstå logikken her? Noen ganger har Ingeniørene hos BMW vært på fylla :-o

Byttet til coilovers for 2 uker siden på min touring, på høyresiden kunne jeg drege opp lyddemperen gikk helt fint, på andre siden kappet jeg hull. fant en video fra youtube for å vise deg, legger ved et bilde. 

vusa'.png

31512665_10210923322388962_3189528467326631936_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.5.2018 at 22.53, Rizna skrev:

Byttet til coilovers for 2 uker siden på min touring, på høyresiden kunne jeg drege opp lyddemperen gikk helt fint, på andre siden kappet jeg hull. fant en video fra youtube for å vise deg, legger ved et bilde. 

Jeg vurderte å skjære i støymatten, men etter at jeg fikk løs høytaleren, så gikk det greit. Nå vet jeg til neste gang hvordan det gjøres :-) Men det er verd å huske at den enes høytaleren har en mutter på innsiden av kassen, mens det er ikke det på den andre side :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...