Gå til innhold

Webasto til E39 diesel, rar oppførsel


brani
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 525D 2001 modell med original Webasto. Hver gang jeg setter inn sikringa eller åpner en dør så starter forbrenningsluftsvifta, men webastoen starter aldri. Kjøpte en brukt fra Tyskland, men akkurat samma problemet der og. Når jeg prøver å starte vifta fra Webasto Thermo Test (WTT), vil ikke vifta starte og jeg får feilkoder på den. Får ikke startet webastoen fra Inpa eller WTT.

Er dette normal oppførsel på originalmontert Webasto? At vifta starter ved aktivitet på i-bus (f.eks. åpner en dør)? Synes det er rart at den ikke vil starte ellers da, og at jeg får feilkoder når vifta faktisk fungerer. Kan dette være feil på PCB? Noen spesielle komponenter på pcb som er kjent for å feile isåfall?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, burde jeg merket det på de andre modulene i bilen også? Jeg får jo kommunisert med Webastoen, med noen begrensninger da. Vet ikke helt hvilke tråder du refererer til Otis.

Etter litt intens Googling fant jeg dette innlegget. Gjorde som det stod, og byttet ut to resistorer som hadde feil verdier. Nå oppfører vifta seg som normalt! Vifta er stille når dører åpnes, og jeg får kjørt vifta fra WTT!

Er det meninga at jeg ikke skal kunne starte Webastoen fra INPA eller WTT? I feltet "Operation State" står det bare "Ventilating" når jeg starter motoren, men vet ikke hva det betyr. Nappet ut bilens temp.føler og satt inn en stor motstand for at bilen skal tro det er kaldt ute, men webastoen starter ikke.

Jeg får feilmelding på sirkulasjonspumpa fordi den ikke fungerer, men ettersom hva jeg har lest så skal webastoen fortsatt kjøre?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp med hva som egentlig er normal oppførsel for tilleggsvarmer i E39 diesel. Jeg håper at Webastoen min er normal nå som jeg byttet to resistorer. For å omgå feilkodene på vannpumpa har jeg bare koblet på en liten vifte for å lure webastoen (jeg har bestill en billig sirkulasjonspumpe).

Jeg fikk Webastoen til å fyre én gang, med motoren i gang, og aldri mer. Det varte bare i et par minutter før varmeren gikk til avkjøing. Jeg har aktivert diverse med NCS expert i håp om å få startet tilleggsvarmeren som en parkeringsvarmer, men jeg har ikke merket noe forskjell. Når jeg setter +12v på pin 1 i 6-pinskontakten hender det at det blir liv i forbrenningsluftsvifta. Ser i INPA at den går fort gjennom en del operasjonstilstander før den umiddelbart går i "Cooling 1" i noen sekunder før den slokner. Prøver jeg igjen må jeg vente litt før det samme skjer igjen, hvis ikke er det ikke tegn til liv. Hvordan er normal oppførsel egentlig?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der. Når jeg tenker over det så har det kommet noen (sporadiske) feilkoder på k-bus i Webastoen. Klarer ikke helt å se mønsteret på når jeg får den feilkoden, og husker heller ikke helt ordlyden i den.

Leste akkurat på et forum at enheten har lett for å feile om man kobler vekk strømkontakta før k-bus kabelen kobles fra.Dette skjer jo hver gang jeg drar ut sikringen til webastoen, og det er derfor ikke usannsynlig at k-bus har feilet. Jeg vil derfor prøve å bytte ut ELMOS 10026B, eventuelt med en Melexis TH3122 hvis de går overens. Jeg får prøve å gjøre litt mer litteraturstudie på dette, håper det funker.

Det er ikke tilfeldigvis noen her som har en fungerende ECU til en billig penge da?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet ut ELMOS'en med en TH3122, og jammen reagerte ikke webastoen på en mer positiv måte. Nå prøver den å starte hver gang jeg ber den om det!

Problemet mitt nå er at den ikke vil fyre ordentlig. Den tripper på "glow plug/flame monitor short circuit", men den gjør det uten forvarsel. Virker som om den gløder helt fint og webastoen kjører seg opp, men plutselig bråstopper den på den samme feilkoden og enheten må kjøle seg ned igjen. Noen som har noen tips?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som vet hvor jeg får tak i fungerende styreenhet (elektronisk kretskort) til Webastoen? Dårlig utvalg på eBay.

Passer styreenheten fra Rover 75? Ser at de har samme serienummer på kortet. Jeg blir så frustrert av dette, det er jo umulig å få tak i en styreenhet som faktisk fungerer! Er på mitt tredje kort nå, og alle er defekte.

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

La litt penger i en fungerende brukt styreenhet til webasto for BMW, hvor selgeren averterte at den fungerte. Det ser endelig ut til at jeg nå har en fungerende styreenhet, men problemet mitt nå er at jeg kun får startet den fra INPA.

Har gjort et forsøk på å kode om bilen så jeg har parkeringsvarmer istedenfor bare tilleggsvarmer, men jeg får allikevel ikke startet Webastoen fra pin 1 i 6-pins kontakten. Det jeg gjorde med kodingen var at jeg satt disse verdiene i KMB:

    STANDHEIZUNG
    aktiv

    ZUSATZWASSERPUMPE
    aktiv

samt dette i IHKA:

    STANDHEIZUNG_KONZEPT
    sh_high_ohne_sperrventil

Noen her som vet forskjellen på sh_high_ohne_sperrventil og sh_low_ohne_sperrventil?

Jeg får nå en feilkode i IHKA på "30 Zusatzwasserpumpe, kurzschluss gegen U-batt". Denne lar seg ikke slette, og kommer uavhengig om jeg plugger vekk webastoen. Har skjønt det sånn at zusatzwasserpumpe ikke har noe med webastoen å gjøre, så kanskje jeg skal sette denne til nicht_aktiv? Stemmer dette? Etter noe søk så skal zusatswasserpumpe være en kombinert ventil og pumpe som sitter i motorrommet for de som ikke har webasto originalt.

Merker det er litt dårlig respons på dette emnet, men det er vel noen her på forumet som har kodet om webastoen til parkeringsvarmer (standheizung)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg korrigerte dette da jeg ettermonterte webasto på min e39.

Så jeg foreslår at du koder din VO til 536, deretter standard koder IHKA, webasto og klima. Se hva som skjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant ikke helt ut hvordan jeg endrer VO, da jeg ikke hadde FA-koder men kun SA-kode. Prøvde meg fram litt manuelt og endret da ZUSATZWASSERPUMPE til nicht_aktiv i KMB og STANDHEIZUNG_KONZEPT til sh_low_ohne_sperrventil i IHKA.

Etter sistnevnte innstilling forsvant feilmeldingen:

 Skjermbilde.PNG.d70b21d6aa22e2f6c2a4fe1f048ffbf2.PNG

så det virker som "high" standheizung konzept er med egen sirkulasjonspumpe i motorrommet? Virker ihvertfall som at feilmeldinger om kortslutning mot batteri betyr at enheten ikke eksisterer eller noe sånt.

Uansett, nå går det an å starte Webastoen med spenning på pin 1 😀! Virker som den fungerer som den skal nå, så får jeg se til vinteren om den fungerer som både Zuheizer og Standheizung. Planen videre blir å trekke ledning fra pin 1 og bak til bagasjerommet (ved CD-veksleren) hvor jeg skal lage meg en fjernstyring. Tenker det er greit å legge fjernstyringen ved CD-veksleren hvor det er greit å komme til, samtidig som det kan legges skjult og hvor k-bus er lett tilgjengelig.

En ting: det står ingen ting om tilleggsvarmer/Zuheizer som ekstrautstyr i serviceheftet. Betyr det at denne er ettermontert, eller kom det som standard i 525D?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 har ikke VO

 

skal være nok å skrive aktiv på standheizung på ikhe da det har funket på flere biler for meg.

ingen sirkulasjons pompe i motorrommet mitt som går annet en den som er på webastoen.

men å starte webasto på pin 1 skal gå uansett om du har kodet til parkvarme eller ikke, dette var det som ble gjort av de som ikke visste hvor enkelt det var å kode om dette eller at bilen ikke hadde 16/9 eller MID.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...