brani

Medlem
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om brani

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Interesser:
    Industri og teknologi
  • Kjøretøy
    E39 525D 2001 modell

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. brani

    Short shift på E39 525D

    Jeg har i det siste fått lysten på en kortere girstang med kortere vandring (også kjent som short shift på engelsk) på min E39 525D. Har vandret litt rundt på internettet og sett at flere monterer short-shiften fra E60, men de jeg leser om gjør det på en M5, vil dette også passe på en ikke-M5? Noen som har konkrete erfaringer med short-shift generelt på E39, eventuelt ulike typer?
  2. Hvis du har en Resler stick er det bare å koble seg på da :D. Det jeg gjorde var å koble meg på i-bus kabelen (hvit/grå med gule prikker) som går i CD-veksleren i bagasjerommet. Det er så mye lettere enn å koble seg direkte på ECU'en da man må av med framhjul og hjulbue for å komme til. Med Thermo Test får du da sett hvorfor den stopper. Om du ikke finner ut hvorfor den stopper så kan du jo forsøke å bytte ut IC'en da, får bare håpe det blir bedre og ikke verre. Uansett; jeg har nå bestilt 4 stk defekte ECU'er for E39 for totalt 100 kr på eBay. Får bare håpe de er til diesel, men de var så billige at jeg bare bestilte uansett. De så ikke så pene ut, uansett er de verdt et reparasjonsforsøk. Hele Webasto-opplegget til E39 tar knekken på meg! Hadde webastoen vært tilgjengelig fra motorrommet, og ecu tilgjengelig som reservedel hadde livet vært så mye bedre!
  3. Hei Alpejohn, ja i-bus IC'en (eller K-bus) er den som heter ELMOS 10026B som jeg har markert blått på vedlagt bilde. Den byttet jeg ut med en Melexis TH3122. Jeg husker ikke helt symptomene før jeg byttet den, men jeg mener det var at forbrenningsluftvifta starta ukontrollert ved signal over bus-systemet til bilen (f.eks hvis jeg lukket opp en dør). Det kan hende at ELMOS 10026B bare var delvis defekt eller noe, for jeg mener å huske at jeg fikk kontakt med den via INPA. Et diagnoseprogram jeg kan anbefale er Webasto Thermo Test. Da må du koble en PC til bilens i-bus system med f.eks. en Resler-stick, eller direkte på Webastoen, da programmet ikke fungerer over OBD.
  4. Jeg visste egentlig det, men sendte aldri inn mine ECU da jeg var usikker på pris. Fulgte faktisk tipsene han hadde skrevet, og byttet resistorer og i-bus IC. Fikk faktisk kontakt med diagnoseprogrammet og halvveis start på Webastoen, men det balla på seg med nye problemer (usikker på om det skyldes mine dårlige loddeferdigheter). Så jeg regnet med jeg hadde klart å ødelegge ecu'ene mer og regnet ikke med at FrenchMike ville være villig til å reparere de da. Uansett godt å høre at du har god erfaring med reparasjon fra FrenchMike. Kanskje jeg skal bestille en brukt ECU, se om den fungerer, og sende den inn hvis den er defekt.
  5. Virker som det vanligste problemet med Webasto på E39 er defekt hjerne, og jeg er rimelig sikker på at jeg har dette problemet selv. Det som er frustrerende er at disse hjernene er tilnærmet umulig å få tak i nye, da må man isåfall kjøpe hele Webastoen fra BMW til 12000 kr. Synes også det er vanskelig å søke de opp på eBay, og blant de jeg finner er det mange som ikke kan garantere at de fungerer. Mitt juleønske er at disse elektroniske kortene kan komme som reservedel. Som jeg har lest i utenlandske forum (skrevet av FrenchMike) så er det som oftest den hvite guffa som tar knekken på SMD resistorene. Rart at ikke har kommet en revidert utgave av disse styreenhetene da.
  6. Hvorfor byttet du transistoren for drivstoffpumpa, når det er vannpumpa du får feilmeldinger på? Jeg kan forresten anbefale deg å laste ned Webasto Thermo Test. Da må du koble PC'en til bilen via i-bus (f.eks. med Resler stick), men til gjengjeld får du lest ut mye nyttig informasjon fra Webastoen i sanntid, og du kan teste hver enkelt komponent og se hva den stopper på etc.
  7. brani

    Webasto til E39 diesel, rar oppførsel

    Noen som vet hvor jeg får tak i fungerende styreenhet (elektronisk kretskort) til Webastoen? Dårlig utvalg på eBay. Passer styreenheten fra Rover 75? Ser at de har samme serienummer på kortet. Jeg blir så frustrert av dette, det er jo umulig å få tak i en styreenhet som faktisk fungerer! Er på mitt tredje kort nå, og alle er defekte.
  8. Ønsker å kjøpe en fungerende ECU til Webasto for E39 Diesel.
  9. brani

    Webasto til E39 diesel, rar oppførsel

    Nå har jeg byttet ut ELMOS'en med en TH3122, og jammen reagerte ikke webastoen på en mer positiv måte. Nå prøver den å starte hver gang jeg ber den om det! Problemet mitt nå er at den ikke vil fyre ordentlig. Den tripper på "glow plug/flame monitor short circuit", men den gjør det uten forvarsel. Virker som om den gløder helt fint og webastoen kjører seg opp, men plutselig bråstopper den på den samme feilkoden og enheten må kjøle seg ned igjen. Noen som har noen tips?
  10. brani

    Webasto til E39 diesel, rar oppførsel

    Ja du sier noe der. Når jeg tenker over det så har det kommet noen (sporadiske) feilkoder på k-bus i Webastoen. Klarer ikke helt å se mønsteret på når jeg får den feilkoden, og husker heller ikke helt ordlyden i den. Leste akkurat på et forum at enheten har lett for å feile om man kobler vekk strømkontakta før k-bus kabelen kobles fra.Dette skjer jo hver gang jeg drar ut sikringen til webastoen, og det er derfor ikke usannsynlig at k-bus har feilet. Jeg vil derfor prøve å bytte ut ELMOS 10026B, eventuelt med en Melexis TH3122 hvis de går overens. Jeg får prøve å gjøre litt mer litteraturstudie på dette, håper det funker. Det er ikke tilfeldigvis noen her som har en fungerende ECU til en billig penge da?
  11. brani

    Webasto til E39 diesel, rar oppførsel

    Trenger litt hjelp med hva som egentlig er normal oppførsel for tilleggsvarmer i E39 diesel. Jeg håper at Webastoen min er normal nå som jeg byttet to resistorer. For å omgå feilkodene på vannpumpa har jeg bare koblet på en liten vifte for å lure webastoen (jeg har bestill en billig sirkulasjonspumpe). Jeg fikk Webastoen til å fyre én gang, med motoren i gang, og aldri mer. Det varte bare i et par minutter før varmeren gikk til avkjøing. Jeg har aktivert diverse med NCS expert i håp om å få startet tilleggsvarmeren som en parkeringsvarmer, men jeg har ikke merket noe forskjell. Når jeg setter +12v på pin 1 i 6-pinskontakten hender det at det blir liv i forbrenningsluftsvifta. Ser i INPA at den går fort gjennom en del operasjonstilstander før den umiddelbart går i "Cooling 1" i noen sekunder før den slokner. Prøver jeg igjen må jeg vente litt før det samme skjer igjen, hvis ikke er det ikke tegn til liv. Hvordan er normal oppførsel egentlig?
  12. brani

    Webasto til E39 diesel, rar oppførsel

    Hmm, burde jeg merket det på de andre modulene i bilen også? Jeg får jo kommunisert med Webastoen, med noen begrensninger da. Vet ikke helt hvilke tråder du refererer til Otis. Etter litt intens Googling fant jeg dette innlegget. Gjorde som det stod, og byttet ut to resistorer som hadde feil verdier. Nå oppfører vifta seg som normalt! Vifta er stille når dører åpnes, og jeg får kjørt vifta fra WTT! Er det meninga at jeg ikke skal kunne starte Webastoen fra INPA eller WTT? I feltet "Operation State" står det bare "Ventilating" når jeg starter motoren, men vet ikke hva det betyr. Nappet ut bilens temp.føler og satt inn en stor motstand for at bilen skal tro det er kaldt ute, men webastoen starter ikke. Jeg får feilmelding på sirkulasjonspumpa fordi den ikke fungerer, men ettersom hva jeg har lest så skal webastoen fortsatt kjøre?
  13. brani

    Webasto til E39 diesel, rar oppførsel

    Feil på k-bus, altså hele k-bus systemet i bilen?
  14. Hei, jeg har en 525D 2001 modell med original Webasto. Hver gang jeg setter inn sikringa eller åpner en dør så starter forbrenningsluftsvifta, men webastoen starter aldri. Kjøpte en brukt fra Tyskland, men akkurat samma problemet der og. Når jeg prøver å starte vifta fra Webasto Thermo Test (WTT), vil ikke vifta starte og jeg får feilkoder på den. Får ikke startet webastoen fra Inpa eller WTT. Er dette normal oppførsel på originalmontert Webasto? At vifta starter ved aktivitet på i-bus (f.eks. åpner en dør)? Synes det er rart at den ikke vil starte ellers da, og at jeg får feilkoder når vifta faktisk fungerer. Kan dette være feil på PCB? Noen spesielle komponenter på pcb som er kjent for å feile isåfall?
  15. brani

    Evopowers tråd. E61 eu ok

    Ikke meningen å holde tråden din over i EGR-prat, men jeg har bare et spørsmål. Er det noe vits i å bytte EGR-termostat når EGR-røret uansett er blendet? Sånn som jeg skjønner det da så vil det ikke være noe gjennomstrømning av eksos som kan kjøles ned?