Gå til innhold

Vibrasjon i rattet ved bremsing


Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min har visstnok fått nye klosser og skiver i fjor høst, før jeg kjøpte den. Syntes bremseeffekten var god i begynnelsen, men nå har blitt litt slapp. Fortsatt akseptabel.

Har problem med vibrasjon i rattet når jeg bremser ned. På verksted fikk jeg tilbakemelding på at et "bananstag" i bakstillingen trengtes utskiftning. 

Er det definitivt dårlige skiver, eller kan det ha noe med det staget (eller annet) å gjøre?

 

EDIT: 

Det ble kast i høyre bremseskive pga foringen framme. Ok etter bytte.

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten skeive skiver eller dårlige foringer på casterstag.

I ekstreme tilfeller har det visstnok være defekt hjullager, siden skiven er montert direkte på hjullager.

Jeg husker selv da jeg var plaget med min egen E39, som har ganske lik understell som E6x. Skiftet skiver og klosser, bilen ble helt fin. Var fin i 2-3 måneder, så ble det dårligere over tid. Fikk nye deler fra GS, alt OK igjen. Men det samme gjentok seg selv etter noen måneder, fikk nye deler på nytt, men da fikk jeg "pålegg" fra GS om jeg "måtte" kjøpe nye casterstag i samme slengen. Skiftet da alle deler samtidig og da ble bilen helt fin til jeg solgte den 2 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg byttet hf casterstag og bærearm på verksted for en måned siden. Bilen en nå helt topp å kjøre, men før jeg fikk det fikset var den utrolig ustødig. 

Kanskje dette skjedde i forbindelse med det. Fins det en enkel måte å se selv om skiven er skjev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper slakk i styrestag, typisk på E39 og E60 og norske veier. Skiver kan lett utelukkes ved at de måles: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-2000024034/ 

Kan selvfølgelig også være de tingene Otis skriver men de gangene jeg har vært borti dette med E39 og E60 har vært styrestag, indre eller ytre, bytter som regel begge i samme slengen. Har det slik på min hverdags E39 nå. Du kan teste det når bilen står i ro, om du vrir på rattet og hører litt klunk så er det sannsynligvis slakk i styrestag. Om ikke er det skiver eller det Otis skriver. 

Om du har tilgang til hydraulisk presse så slipper du kjøpe hele kasterstaget, om BMW verkstedet følger prosedyren så skal kasterstaget måles med spesialverktøy og om den er innenfor toleransen byttes bare foringen, kjøpes i sett til ca 600 spenn. De færreste tror jeg gidder å gjøre det og selger bare hele kasterstaget med foring. Litt dumt for miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...