Gå til innhold

Hva kan skape slakke i styring på E46?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Har en pre-facelift E46 med relativt voksen km.stand på ca 340.000.

Har hatt noe klunkelyder og slakke i forstillingen, som ble mye bedre etter nye stabstag foringer og bærearm foringer (Powerflex).

Men fortsatt er den litt slakk i styringen, så lurer på hva mere som kan byttes for å få tilbake den tighte gode BMW-styringen :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier "den er litt slakk i styringen" vet jeg ikke om du har identifisert mekanisk slakk, eller om du synes den har noe dårlige egenskaper. Svaret tar høyde for begge.

 

Forstilling:

  • Kontroller indre og ytre styrekuler. Samtidig kjenn over tannstang, men disse er normalt bra.
  • Kontroller indre og ytre bærekule, mao, "bærebroa". For best mulig resultat bør bakre foring være så stram som mulig. De "mykeste" til powerflex er her egentlig vel myke.

Bakstilling:

  • De "store" foringene i fremkant av bærearm, som går "opp i gulvet", må kontrollere først. Det samme gjelder her, for best mulig presisjon kan man med fordel stive opp disse ift originalt. Skal du bare ha det bra igjen fungerer rimelige erstatningskomponenter også helt fint.
  • Bærearmen har øvre og nedre innfestningspunkt. Den ene er ei kule, og den andre er ei foring. Her kan du med fordel erstatte foringa med samme kule som i motsatt posisjon. Forutsatt at dette s litt. Kontroller samtidig de indre innfestningspunktene (mot travers) for slark.
  • Traversforinger. Disse må være tighte og fine. Drar med seg mange andre problemer enn dårlige egenskaper.

Deretter er det viktig å ta en nøye og riktig gjennomført hjulstillingskontroll. Med originale komponenter følger du original anvisning. Kjører du betydelig mer aggressive komponenter kan du også vurdere noen små justeringer om bilen brukes over norm hardt.

Gå naturligvis over dempere, fjærer, topplager etc når du først er under der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for utfyllende og godt svar, TRF! Muligens noe lettere forklart, så mener jeg i hovedsak dødgang på rattet. Men punktene dine over tar vel høyde for dette. 

Et tilleggsspørsmål - hvordan kontrollerer jeg tannstanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slark i mellom "ratt og det som presser på styrestag" (her har du jo bla ei gummiforing) sjekkes enkelt ved å dreie litt frem og tilbake, mens noen kjenner på staga. Sjeldent feil. Deretter kan du kjenne for slark i opplagring ved å forsøke å jobbe opp og ned med hånd, og deretter å svinge (gjerne med belastning) litt fra side til side mens du kjenne på stange om den beveger seg i noen andre retninger enn inn og ut.

 

Hyggelig :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...