Gå til innhold

E90 - bremsepedalen gikk plutselig i bunn


marius-c
 Share

Anbefalte innlegg

Var på Rudskogen i dag, og fikk en opplevelse jeg ikke har hatt før. Helt uten forvarsel, var det plutselig nesten ingen bremseeffekt i slutten av langstrekka. Det var vått og kaldt, kun kjørt et par runder, så det er ikke snakk om koking eller annet problem med varme.

Pedalen var plutselig helt myk og gikk rett i gulvet. Man kjenner likevel at man får noe bremsekraft helt "innerst" og ABS-en jobber som om den låser hjulene, noe den ikke gjør.

Hadde med PC med INPA og dro for å lufte og feilsøke. Først varslet den om trykktap/lekkasje på venstre forhjul, men kunne ikke finne noe. Luftet alle bremsene og kjørte deretter "etterlufting"-programmene på hver hjul. Det var mye luft, men fikk aldri vekk luften fra alle hjulene utenom venstre bak. Nytt feillager sier nå at det er trykktap/lekkasje på venstre bakhjul. Pedalen er fortsatt like myk.

Bilen er en 2010 335i med bremser fra F30 Performance og master fra E90 M3. Kaliperne er nye. Finner ingen lekkasjer, og ser heller ikke at noe væske forsvinner.

Verdt å nevne er at pedalen sporadisk har vært litt mykere, men etter lufting for et par uker siden har den vært veldig fin, frem til i dag. Under lufteprosessen forrige gang, gikk beholderen tom, men det ble fyllt på og luftet på nytt etterpå.

Hvor bør jeg begynne å feilsøke? Bytte master? Lufte uendelig mye med luftemaskin? Feil på DSC-modul?

PS: Får også feilmelding på DSC/dekktrykkontroll osv.

Endret av marius-c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du lufter til du får ok pedal, og så holder fast trykk på pedalen over 1/2 min? siger den? 

ikke for å begynne med andre spørsmål i tråden, men det blir jo litt relevant alikevell. Er det noen som kan skrive litt om hva som faktisk skjer fysisk i abs enheten når man kjører lufteprogram? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke hard pedal i det hele tatt.

Otis: Jeg brukte programmene inne på DSC-modulen, shift+f3, f4 osv for hvert hjul. Er det den du mener?
Har original mastersylinder (ikke M3) liggende, kanskje like greit å prøve å bytte før man gjør mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...