Gå til innhold


Foto

Skifte av fremre bremseskjold (E39)


  • Logg inn for å svare
15 svar til dette emnet

#1 Galldrian

Galldrian

    Løytnant

  • Members
  • 199 Innlegg:
  • Registrert: 15. May 2008
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 12:52

Etter å ha søkt i endel innlegg har jeg funnet ut at det er et kjent problem med ulyd på pre-facelift E39 hvor steiner og grums kan komme imellom bremeskjold og bremeskive og skape støy.

Mine fremre bremseskjold på min E39 98' henger nå bare å dingler da skruene som holder de på plass har rustet av.

Bavaria skulle ha 4,500 spenn for å skifte dette... yeah right :D
Delene koster jo knapt 400kr til sammen.

Spørsmålene mine er:

- Hvor komplisert er det å ta av kaliper+bremseskive for så å remontere. Funnet ut at dette er eneste måte for å kunne montere bremseskjoldet (Jeg har aldri gjort dette før)

- Ulike innlegg anbefaler en å kjøpe bremeskjold som tilhører Facelift utgaven av E39 da disse er forbedret for å ikke skape problemer med steiner som kommer imellom skjold og skive, stemmer dette? (vil nødig kjøpe feil del)

Svar mottas med takk :D

#2 Galldrian

Galldrian

    Løytnant

  • Members
  • 199 Innlegg:
  • Registrert: 15. May 2008
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 13:10

En annen ting

Hvilke deler er det jeg behøver for dette. Del nr 15 til 18 på bildet under, eller er det mer?

Postet bilde

#3 Hansh

Hansh

    Generalløytnant

  • Members
  • 3491 Innlegg:
  • Bosted:Bergen
  • Registrert: 08. Feb 2007
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 13:29

Har blitt konkludert med i andre tråder at det er samme delenr. på bremseskjoldet før/etter facelift så dette er nok ikke endret på.

Ellers er det en grei jobb å demontere kaliper (med klave) og bremseskive, men på E46 ihvertfall er det litt knotete å få bremseskjoldet over navet, men gikk akkurat!

#4 Galldrian

Galldrian

    Løytnant

  • Members
  • 199 Innlegg:
  • Registrert: 15. May 2008
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 13:34

Har blitt konkludert med i andre tråder at det er samme delenr. på bremseskjoldet før/etter facelift så dette er nok ikke endret på.

Ellers er det en grei jobb å demontere kaliper (med klave) og bremseskive, men på E46 ihvertfall er det litt knotete å få bremseskjoldet over navet, men gikk akkurat!


Ok godt å vite, men vet du om det er kun skjoldet og skruene jeg trenger eller er det andre deler på bildet over jeg må kjøpe, nr 19 f.eks. Heter "steindeskel" på GS?

#5 Hansh

Hansh

    Generalløytnant

  • Members
  • 3491 Innlegg:
  • Bosted:Bergen
  • Registrert: 08. Feb 2007
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 13:36

Nei, vet ikke dette da jeg bare hadde det av i forbindelse med hjullagerskifte for å komme bedre til, men vil tro at nr. 19. kan være en god idé!

EDIT:
Kanskje nr. 19 er forbedringen som er gjort på facelift?

#6 Galldrian

Galldrian

    Løytnant

  • Members
  • 199 Innlegg:
  • Registrert: 15. May 2008
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 13:40

Dumt spm sikkert, men hvis jeg skal søke opp en E39 facelift på GS hvilken årsmodell skal jeg søke på da, 2001 ?

#7 Hansh

Hansh

    Generalløytnant

  • Members
  • 3491 Innlegg:
  • Bosted:Bergen
  • Registrert: 08. Feb 2007
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 14:00

ja, tror det

#8 Otis

Otis

    General

  • Members
  • 6040 Innlegg:
  • Bosted:Trondheim
  • Kjøretøy:2008 525 DAT
  • Registrert: 24. Nov 2008
Online

Skrevet 13.02.2009 - 14:44

09-2001/08-2003

#9 Gunnar

Gunnar

    Pensjonert admin

  • Members
  • 19043 Innlegg:
  • Registrert: 25. Mar 2003
Offline

Skrevet 13.02.2009 - 21:29

Sikre på at hjullageret ikke må av når det skal byttes? Det forklarer jo i så fall prisen fra Bavaria.

#10 Otis

Otis

    General

  • Members
  • 6040 Innlegg:
  • Bosted:Trondheim
  • Kjøretøy:2008 525 DAT
  • Registrert: 24. Nov 2008
Online

Skrevet 14.02.2009 - 07:25

Ja, kan være enig med deg Gunnar, BMW tar ikke en skyhøy pris for ingenting...

#11 2fast4u

2fast4u

    Oberstløytnant

  • Members
  • 593 Innlegg:
  • Registrert: 16. Jan 2007
Offline

Skrevet 14.02.2009 - 15:28

Sikre på at hjullageret ikke må av når det skal byttes? Det forklarer jo i så fall prisen fra Bavaria.


jeg skal skifte bremseskjolda fram nå..må av me hjullagret ja..for skjoldet skal bak hjullagret..derfor det er en del arbeid

#12 Hansh

Hansh

    Generalløytnant

  • Members
  • 3491 Innlegg:
  • Bosted:Bergen
  • Registrert: 08. Feb 2007
Offline

Skrevet 16.02.2009 - 12:56

Sikre på at hjullageret ikke må av når det skal byttes? Det forklarer jo i så fall prisen fra Bavaria.


jeg skal skifte bremseskjolda fram nå..må av me hjullagret ja..for skjoldet skal bak hjullagret..derfor det er en del arbeid


Med litt vennlig makt og håndfast innsats klarer man å lure det på og av på E46 uten å fjerne hjullager selv om det kan se ut som om man burde ta det av så kan være det er mulig på E39 og?

#13 2fast4u

2fast4u

    Oberstløytnant

  • Members
  • 593 Innlegg:
  • Registrert: 16. Jan 2007
Offline

Skrevet 16.02.2009 - 17:06

Sikre på at hjullageret ikke må av når det skal byttes? Det forklarer jo i så fall prisen fra Bavaria.


jeg skal skifte bremseskjolda fram nå..må av me hjullagret ja..for skjoldet skal bak hjullagret..derfor det er en del arbeid


Med litt vennlig makt og håndfast innsats klarer man å lure det på og av på E46 uten å fjerne hjullager selv om det kan se ut som om man burde ta det av så kan være det er mulig på E39 og?


den delefilmen er helt feil:) skjoldet har en plate med 4 hull til hjullagerboltene.. så skjoldet skal bak hjullagret.. ikke som på bildet;)

#14 Hansh

Hansh

    Generalløytnant

  • Members
  • 3491 Innlegg:
  • Bosted:Bergen
  • Registrert: 08. Feb 2007
Offline

Skrevet 16.02.2009 - 17:11

Sikre på at hjullageret ikke må av når det skal byttes? Det forklarer jo i så fall prisen fra Bavaria.


jeg skal skifte bremseskjolda fram nå..må av me hjullagret ja..for skjoldet skal bak hjullagret..derfor det er en del arbeid


Med litt vennlig makt og håndfast innsats klarer man å lure det på og av på E46 uten å fjerne hjullager selv om det kan se ut som om man burde ta det av så kan være det er mulig på E39 og?


den delefilmen er helt feil:) skjoldet har en plate med 4 hull til hjullagerboltene.. så skjoldet skal bak hjullagret.. ikke som på bildet;)


Da fungerer det nok dårlig å gjøre som på E46 ja, resonerte ut fra bildet.

#15 marius paulsen

marius paulsen

    Generalløytnant

  • Members
  • 2641 Innlegg:
  • Registrert: 05. Feb 2005
Offline

Skrevet 16.02.2009 - 17:16

jeg byttet et hjulager forran på min e39 på ca 45 minutter uten luft verktøy så det er jo ikke akkurat noen krise å ta av hjullagret da!




0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere