Gå til innhold
  • Hva gjør en BMW til en BMW?


    Fredrik
     Share

    BMW er utvilsomt et av de store navnene når det gjelder global bilproduksjon og de er viden kjent for ingeniørkunst av svært høy integritet og standard. Dette har i løpet av de siste 30 årene ført til at BMW, i relasjon til markedsverdi, har svingt seg opp fra å være en relativt marginal bilprodusent til å være blant de aller største og viktigste firmaene på verdensmarkedet uansett bransje. Dette står det temmelig stor respekt av og denne historien handler om hva som, i et historisk perspektiv, gjør en BMW til en BMW.

    BMW har for tiden temmelig mange jern i ilden. De er ekstremt offensive og utvikler den ene nisjemodellen etter den andre samt holder et høyt tempo når det gjelder videreutvikling av de mer ordinære og klassiske bilmodellene. Dette har ført til at det er mange nye og ukjente nummere i BMW’s modellportefølje. Eksisterende modellnummere, som f.eks 3-serien, har blitt splittet opp for å gi plass til egne coupé serier som har partallene som identifikator (2, 4 og 6-seriene). Oddetallene (1, 3, 5 og 7-seriene) representerer i utgangspunktet alle modellene med 4/5 dører, men ingen regel er uten unntak. BMW´s nye 2-serie Active Tourer er ingen coupé og det er heller ikke Gran Coupé variantene, selv om de stiller ihv. 4 og 6-serien. I tillegg kommer X og Z-seriene. Felles for alle modellene har imidlertid frem til i dag vært en drivlinje med enten bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

    Slik er det imidlertid ikke lenger etter introduksjonen av den nye 2-serie Active Tourer. Dette er en slags mini MPV og den har forhjulstrekk som standard (firehjulstrekk er ekstrautstyr). Med en akselavstand på kun 267 cm har den faktisk en avstand mellom hjulparene som er 2 cm kortere enn dagens 1-serie. Vi snakker med andre ord om en temmelig kompakt MPV i tråd med Mercedes-Benz B-klasse. I tillegg har innstegsmodellen 218i en 3-sylindret motor på bare 1,5 liter. I historisk forstand er dette bestemt ikke en oppskrift på hva mange oppfatter som en klassisk BMW. Hva i all verden er det BMW holder på med?

    BMW_2_serie_Active_Tourer.jpg

    Begynnelsen

    La oss først kort se på BMW’s historie. Den er ganske broket og inneholder et par helt sentrale milepæler. Bayerische Motoren Werke (BMW) ble som en forlengelse av Rapp Motoren Werke grunnlagt i 1916. Det skulle imidlertid gå 7 år før BMW’s aller første egenutviklede og egenproduserte kjøretøy var en realitet med motorsykkelen R32 i 1923. Etter en rekke mellomspill med bl.a. en lisensbygget britisk Austin 7 (kalt «Dixi» i BMW sammenheng) ble BMW’s første delvis egenutviklede og egenproduserte bil lansert i 1932 (karosseriet ble bygget av Mercedes-Benz). Denne modellen ble kalt for 3/20 AM-1, der 20 sto for antall hestekrefter og «AM-1» sto for Ausführung München 1 eller München Versjon 1. Motoren var en rekkefirer på 785 cm3 og bilen hadde bakhjulstrekk.

    BMW_303.jpg

    Allerede to år senere så modellen 303 dagens lys og nå kunne man virkelig skimte konturene av hva som skulle komme til å bli en BMW spesialitet. Chassiset var en nykonstruert lett monocoque rørramme og motoren var en rekkesekser på 1173 cm3 som ytet 30 HK. I forhold til de fleste av datidens konkurrerende bilmodeller hadde 303 glimrende kjøreegenskaper og mye av årsaken til dette var et øket fokus på styringens betydning for gode kjøreegenskaper. På dette området lå 303 helt i frontlinjen med sine triangelformede styrearmer under bladfjærene foran. Dette førte til at BMW så potensialet for å utvikle modellen videre til en ren sportsbil. Først med modellen 309, men den hadde motoren fra 303 og den var for svak. Deretter med modellene 315 og 319 med hhv. 34 og 45 hestekrefter og de ble en stor suksess. Så... i 1936 kom BMW´s første virkelige store mesterverk av en bilmodell... 328. Rekkesekseren var nå på 1971 cm3 og ytet hele 130 HK. Dette var helt i verdensklasse i forhold til motorvolumet og kombinert med den nyeste kunnskapen innenfor aerodynamikk og understel/chassiskontroll var 328 praktisk talt uovertruffen i forhold til konkurrentene. Selv Adolf Hitlers sjefarkitekt og rustningsminister, Albert Speer, forteller i sin bok «Erindringer» at han heller ville kjøre de ca. 650 Km fra hjembyen Mannheim til Berlin i sin BMW 328 enn å ta tog eller fly. Dette sier ikke så rent lite om BMW’ en selv om jeg naturligvis hverken har sympati for mannen eller hans virke under krigen.

    BMW_328.jpg

    Neue Klasse

    Den andre verdenskrigen (1939-45) la en naturlig demper på begivenhetene innenfor alminnelig bilproduksjon i Tyskland (les: stort sett alt ble omlagt til krigsproduksjon) og da krigen var over lå det meste i ruiner. Tiltross for flere ulike forsøk med mer eller mindre sære modeller opp igjennom 50-tallet var det først i 1962 at BMW igjen fant igjen trylleformelen fra 328 med den såkalte «Neue Klasse». Igjen handlet det om relativt kompakte bilmodeller med fokus på motor, vekt og hjuloppheng/styregeometri. Neue Klasse ble i 1975 direkte videreført med E21 som var den første 3-serien. Det tredelte fokuset ble etterhvert også implementert i BMW’s andre modeller, som f.eks den legendariske E9 coupéen og ikke minst E3. Denne modellen fikk kallenavnet «Bader Meinhof Wagen» etter den beryktede tyske terrororganisasjonen som ofte flyktet fra ugjerningene og kjørte fra politiet i en E3.

    BMW_E3.jpg

    Nye tider

    Med disse modellene begynner også epoken med bilmodeller som mange idag oppfatter som klassiske BMW’er. Glimrende kjøreegenskaper, tilnærmet 50:50 vektfordeling, presis og lett styring, god feedback fra styringen, kraftige rekkeseksere, fantastisk eksoslyd, bakhjulstrekk, silkebløte og presise gearkasser samt et generelt sportslig image. Nesten uansett modell har denne formelen i teknisk forstand bestått til dags dato siden M30 rekkesekseren («storsekseren») kom på markedet i 1968. Det går også en klar rød tråd fra 303 modellen anno 1934 frem til idag. 303 er i tillegg den første BMW’en med de karakteristiske «nyrene» som en del av utformingen av grillen. Dette er hva jeg mener er BMW’s DNA, men hvordan skal vi forstå forhjulstrekk og R3 motorer i denne konteksten?

    Først og fremst er det viktig å slå fast at 2-serie Active Tourer i dag stort sett kun deler «2» tallet med de andre modellene i 2-serien. Active Tourer deler istedenfor plattform og drivlinje med den siste utgaven av Mini. Dette betyr også at den i motsetning til de andre BMW modellene har en tverrstilt motor, som jo er en klassisk layout når det gjelder biler med forhjulstrekk. På den måten oppnår man bedre plass til passasjerene samt at bilen er signifikant billigere å bygge iom. at motor, girkasse, clutch og forhjulsoppheng er en helhet. Kompakt, effektivt og forøvrig helt i tråd med Sir Alec Issigonis geniale konsept for den originale Mini’en anno 1959. Det er derfor stor grunn til å tro at 2-serie Active Tourer vil ha like gode kjøreegenskaper som dagens Mini og det er bestemt ikke et dårlig predikat, men gjør dette Active Tourer til en BMW i tradisjonell forstand?

    Subjektivt vil jeg mene nei, men når dette er nevnt har bilprodusenter gjort større endringer med innholdet i deres historiske konsept og merkenavn uten å bli totalt slaktet for dette (les: Porsche Cayenne SUV med dieselmotor). Det er med andre ord mest et spørsmål om hvordan vi ønsker å oppfatte BMW. Er Active Tourer som bilmodell teknisk og dynamisk isolert sett overbevisende, er den også for de aller fleste en god nok BMW. Så får vi andre heller gråte en skvett over at bakhjulstrekk og fabelaktige selvpustende rekkeseksere ikke lenger er helt synonymt med BMW.

    -Fredrik

    Diskutér denne artikkelen i forumet her

    Trykk gjerne på "likerknappen" om du mener vi burde ha flere slike artikler fra ulike skribenter her på Bimmers.

     Share


    Brukertilbakemelding

    Anbefalte kommentarer

    Takker for inspirerende og god korrekt info der ikke er copy-pastet  inn men skrevet av en der likte å formidle ,og det kommer frem :)  -Var selv så  ¨heldig¨ at det startet med en E3 (3.0s kort modell -75) (&skulle ikke vært lov ..& var det kun på papiret) men en var da akkurat konfet i 1990. Og en heller beryktet tur til tigerstaden for noen fiskere kullimenerte i besøk på bilauksjon (for der gikk ikke fly hjem igjen). Og den ene kjøpte en E3 ... (med gull BBS,momo interiør og riktig ¨stance¨ ..ikke for mye senka men passe for utseende og kjøreegenskap, der var og inntrukket støtfangere..så perfekt&mint ellers fra rett år (den var produsert i73 stål og så sort lakk en kunne barbere seg i for en 15+åring;) .Vel fortjente en det som gjorde at jo nærmere dem kom bygda en bodde i (55-60 mil fra hovedstaden+) så jo mer edru i tanke vart vedkommende der hadde selvsagt sjåfør, så meldte tanken seg : ¨hjemme står der 2+ biler og fruen vil ikke like flere.... Han fikk gitt melding på ẗelegraf tlf¨ på de tider var det ring den som da er BMW entusiast og har en slik så vet den hvem som vil ha en i ¨fjorden¨ . Vel det viste seg at det var meg (etter å hatt utplasering etter ungdomsskole så jobbet en i butikk/lager en liten stund og der var en der hadde en sølvmørkgrå metallic av E3n (da med hjulbuelister i krom og ¨skinn overtrekk der var polstret i interiøret ..alt slik det var da..) Han med E3n i fjorden fra før solgte meg bilen før han eller noen hadde sett den (vel dem der kjøpte den såg jo den men i ḧastetilstand og i mørke på vei hjem til kone osv og raskt nok så dem ikke mistet fiskebåten ut igjen (line og kaster så ;)  Eg ¨protesterte¨ fyrst,: ¨men eg har jo ikkje pengar¨- ¨du har jo nettopp komfirmert deg?¨ - ¨ja men men ikkje så mye¨ - ¨kor mye har du då, har du ikkje en moped du kan selge og (hadde TSX (50ccm i norge men 125ccm i utland;) der var mer eller mindre strøken og kjent i bygda fra eg var 13-14 ..så) Jo eg kan jo selge den (hadde bror der nettopp hadde fått en TSX selv -trimmet av meg til 90+ , så eg kunne låne den på dagen da han ikke turte å kjøre den på dagtid i bygda på vei han var jo da 13+år;)  ..Så greit den ble min for penga ? Jepp eg stod og såg på trappa da den kom ned på tunet fra hovedveien og gjeipen datt fra han der eigde den andre E3n i fjorden..for dennne var jo mer strøken og perfekt er bare ordet ..

    Det hører med til videre historie at før andre der var sjåfør (mens en selv og bestekompis var på alpinski etter festen dagen før...) og han sjåføren var litt for turtallshissige (toppen slo seg skjeiv (tidlig alu topp)) .Så rakk en å bli beryktet som den der kunne hente og bringe når andre ikke kunne. Og ja bilen kjører fra det meste (da min var vel sprek;) volvoen til dei blå lot dei stå. Ingen vits i å kjøre etter (ein fikk tlf. om at en var observert;) Og at ¨ekstremkjøring ¨var ikke ønskelig , det var jardt for enkelte (ein bergensar der var stasjonert her fikk beskjeden : ¨kan dei kjøre så får dei kjøre¨..

    Men det var då og ikkje no .  No er den E3n i 1 a 3 biler der aldri skulle vært seld (har 3-BMWr i dag & 2 -¨eldre¨ mercer 1-porsche-&1 gml. pensjonert 4x4 (altmulig)ambulance + ein gml Ford 4000 traktor så veien brøytet + anna..så vanskelig med å selge? =JA;)  angrer på ha selgt E3n=JA ..men greier ikke kjøpe ny da den en hadde var alt for rett til meg då, og no.                     -Mvh Anders-Olav 

    Endret av ABS-75
    Retting tillegg
    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Ser en på E3n over der er avbildet : Så er den så og si lik den en selv startet BMW karrieren i .-Kan spare begeistringen for ekstralysa ,men er dem kommet på så er det jo historien til den. Like sort+ var min (,en kunne som sagt barbere seg i denne blanke sorte lakken) Min var smakelig ¨stancet¨ ikke senka ned ,men noen mm var det så den låg bedre og såg bedre ut ( men selvsagt ville en der vil ha den org. idag muligens reagert med rette, men det en sier er selv erfart . Så da blir det at en foretrekker annen utseende ,&/eller kjøreegenskap om en har kampesteiner i veien ,og må ha den så høy eller annen velbegrunnet og da selvsagt mer enn respektert annet syn -&/eller behov) Min hadde og gull BBS felger (momo interiør) og inntrukket støtfangere (justert ned og inntil karosseri og såg da mer ¨hel¨ & rett ut, uten å ødelegge den som andre der hevet biler ekstremt bak på den tiden ...det passet den ikke til + heldig rett år for stål så den rusta ¨ikke¨.                    - Denne gir minner Takk :)     

    Endret av ABS-75
    Retting tillegg
    Lenke til kommentar
    Del på andre sider



    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

    Opprett konto

    Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

    Start en konto

    Logg inn

    Har du allerede en konto? Logg inn her.

    Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...