Gå til innhold

Hva gjør en BMW til en BMW - Artikkeldiskusjon


mkj
 Share

Anbefalte innlegg

hmm... jeg må si at som mangeårig entusiast, så rører denne modellen med mange følelser. BMW er jo liksom bakhjulstrekk -kongen! ....og nå kommer de med forhjulstrekk.. vel - jeg var også veldig kritisk når den nå etter hvert så infamøse Chris Bangle kom med E60 designet på volummodellen som 5 -serien er. Dette vokste på meg og jeg har hatt 2 stykker. Synes de var utrolig pene når jeg fikk studert dem skikkelig. om dette vil skje med 2 -serie Active Tourer vil tiden vise... jeg må få kloa i en og prøve, tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Fredrik.

BMW utfordrer nå andre bilmerker, og det vil bli spennende. Nå går de etter Opel Zafira-kundene istedenfor Mercedes-kunder som de gjorde for 30 år siden. Ford er pr dags dato den fabrikanten som er best på fwd-biler. Les den siste samletesten i AMS, hvor Fiesta ST blir rost opp i skyene (selv i sammenlikning med superbiler), hvor Fiesta havner på 3 plass blant et stort utvalg av verdens beste biler. Jeg tror ikke BMW er helt der enda, og jeg mener at de burde ha startet med kvalitetssikring av sine rwd-biler før de begynte med fwd. De siste 10 årene har 1- og 3-serie slitt med mange havarier på firerdieselene sine - hva med å ordne opp i dette og faktisk lage driftssikre biler først før de satser på å vinne småbil-kundene. Når de først er i gang kunne de gjøre noe med rusten som dukker opp på E61 og F11 også.

Mye vil ha mer selvfølgelig, slik er vi mennesker. Man tjener ikke penger på historie og det som skjedde i går. De har kapret mange kunder de siste årene, men de har nok mistet en del "ekte" BMW-kunder på veien. Men jeg vil tro at noen i organisasjonen har tatt et regnestykke, og at de kommer positivt ut av det økonomisk.

For min del har jeg ingen særlig entusiasme for de "nye" BMWene, dvs etter 2003 med E60 og E90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg er av typen som foretrekker bakhjulstrekk og manuell kasse. Syns det gir mest kontroll og kjørefølelse. Dette følels helt feil for meg, og særlig når det er snakk om BMW. Nå har jeg jo av naturlige grunner aldri prøvd en BMW med forhjulsdrift, men for min del så blir håpet egentlig bare at BMW tjener såpass med penger på denne tourern' at de kan fortsette å utvikle nye skikkelige bakhjulstrekkere  ;-)

 

....., og jeg mener at de burde ha startet med kvalitetssikring av sine rwd-biler før de begynte med fwd. De siste 10 årene har 1- og 3-serie slitt med mange havarier på firerdieselene sine - hva med å ordne opp i dette og faktisk lage driftssikre biler først før de satser på å vinne småbil-kundene. Når de først er i gang kunne de gjøre noe med rusten som dukker opp på E61 og F11 også....

Du har vel et poeng der ja...  <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er BMW entusiast... Eller jeg er gammel BMW entusiast...

 

BMW får i dag gode skussmål av bilpressen. På lik linje med det de alltid har fått. Så BMW er vel fortsatt det det var: En komfortabel premium bil med gode kjøreegenskaper. Og også litt mer sportslig en mange av konkurrentene.

Så BMW er vel fortsatt en BMW.

Men for meg er BMW blitt en helt normal bil blant mengden der ute. Fint design, og som nevnt i premium segmentet. Men jeg har ikke lenger betenkeligheter med å teste ut ganske mange andre modeller når jeg i fremtiden velger nyere bil.

 

 

I dag virker det også som at de viser veldig mye konsepter, og reklamerer for de. Men disse ender aldri opp på en produksjonslinje. I gamle dager var det mer fokus på det som faktisk var produksjonsmodeller, og skulle/hadde potensiale til å bli det.

Så i dag føler jeg de ønsker å være noe de ikke lenger er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Serie Active Tourer er for meg ingen BMW, det er en bil med BMW logo.

For meg så er BMW rekkesekser, bakhjulstrekk og langsmontert motor. Det betyr ikke at jeg anser en 320Xd som en uekte BMW pga firesylindret motor og firehjulsdrift, men en 330I er "mer" BMW for meg enn hva 320en er. Når da 2 serie Active Tourer ikke har hverken rekkesekser, bakhjulsdrift eller langsmontert motor så begynner det å bli for upersonlig for min del, men hvis det er dette som må til for å styrke BMW sin markedsposisjon så greit for meg. Mercedes har gjort noe av det samme, det begynte med A-klasse i 1997 og så B-klasse noen år senere og jeg må si jeg ikke kan se at merkes image har tatt noe skade. De lager fortsatt store, bakhjulsdrevene sedaner med fokus på comfort slik de alltid har gjort.

Problemet med BMW her er at, ja de lager fortsatt sportslige biler med herlige rekkeseksere i god gammel tradisjon MEN nå er inngangsbilletten mye høyere enn for 10-12 år siden. Den gang holdt en 320I til å oppfylle alle "kravene" til en skikkelig BMW, nå må man helt på 335I eller alternativt 330d om man kan leve med diesel. Så leser man nyheter om at neste generasjon 5 serie vil komme med tre sylindrede motorer, da er noe alvorlig galt i min bok. Hvorfor kan man ikke med all den teknologien man har i dag lage effektive mindre rekkeseksere? Da man man redde både miljøet, BMW sitt image og entusiastene :) Det er helt klart viktige å vise verden at man tar grep....

Fortsetter dette så stopper min interesse for BMW ved F10, F30 generasjonen dessverre.

Jeg tror ikke BMW er helt der enda, og jeg mener at de burde ha startet med kvalitetssikring av sine rwd-biler før de begynte med fwd. De siste 10 årene har 1- og 3-serie slitt med mange havarier på firerdieselene sine - hva med å ordne opp i dette og faktisk lage driftssikre biler først før de satser på å vinne småbil-kundene. Når de først er i gang kunne de gjøre noe med rusten som dukker opp på E61 og F11 også.

Du er klar over at BMW kommer nesten best ut både hos tyske DEKRA og ADAC på samtlige modeller når det gjelder driftsikkerhet og feil, F10 scorer også toppkarakter hos Svenske Vi bilägare når det gjelder beskyttelse mot rust :) Men ja, firerdieselene har hatt sine issues men det har vel ikke akkurat vært noe stort problem sånn generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Serie Active Tourer er for meg ingen BMW, det er en bil med BMW logo.

For meg så er BMW rekkesekser, bakhjulstrekk og langsmontert motor. Det betyr ikke at jeg anser en 320Xd som en uekte BMW pga firesylindret motor og firehjulsdrift, men en 330I er "mer" BMW for meg enn hva 320en er. Når da 2 serie Active Tourer ikke har hverken rekkesekser, bakhjulsdrift eller langsmontert motor så begynner det å bli for upersonlig for min del, men hvis det er dette som må til for å styrke BMW sin markedsposisjon så greit for meg. Mercedes har gjort noe av det samme, det begynte med A-klasse i 1997 og så B-klasse noen år senere og jeg må si jeg ikke kan se at merkes image har tatt noe skade. De lager fortsatt store, bakhjulsdrevene sedaner med fokus på comfort slik de alltid har gjort.

Problemet med BMW her er at, ja de lager fortsatt sportslige biler med herlige rekkeseksere i god gammel tradisjon MEN nå er inngangsbilletten mye høyere enn for 10-12 år siden. Den gang holdt en 320I til å oppfylle alle "kravene" til en skikkelig BMW, nå må man helt på 335I eller alternativt 330d om man kan leve med diesel. Så leser man nyheter om at neste generasjon 5 serie vil komme med tre sylindrede motorer, da er noe alvorlig galt i min bok. Hvorfor kan man ikke med all den teknologien man har i dag lage effektive mindre rekkeseksere? Da man man redde både miljøet, BMW sitt image og entusiastene :) Det er helt klart viktige å vise verden at man tar grep....

Fortsetter dette så stopper min interesse for BMW ved F10, F30 generasjonen dessverre.

 

Så galt behøver det ikke å gå Fredrik. Som jeg skriver i artikkelen kan/bør man se på utviklingen som om det kan være flere måter å oppfatte BMW på. Porsche 911 og Cayenne har lite til felles utover firmanavnet, men som historien har vist er dette ikke et problem idag. Det har med andre ord vært mulig for Porsche å utvide selve begrepet Porsche og hva dette betyr for ulike mennesker. BMW ønsker at vi skal tenke på den samme måten med deres modeller og hva de står for. Jeg skal komme litt tilbake til dette fenomenet i en senere artikkel,.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god poeng, Fredrik. Min interesse for Porsche har heller økt etter Cayenne - og for så vidt Panamera. Når det gjelder BMW så vil nok alltid biler som 6-serie Grand Coupè pirre ved noe i meg og vekke helt spesielle følelser  :-) Grand Coupè er noe av det vakreste BMW har laget i mine øyne...jeg husker konsept-bildene - hjertet holdt på å stoppe, tror jeg.... Når det er sagt, så handler jo dette litt om å forstå hvorfor BMW tilsynelatende utvider de meget suksessfulle konseptene sine og sin merkevare som bygger på Premium og kjøreglede til fordel for å få tilgang til de markedene som tradisjonellt ikke har vært deres fokus -område. Dette kan jo gå utover "kjøreglede" -delen av merket og hvordan folk oppfatter det. Jeg for min del tror ikke jeg ville ha stemt for den veien hadde jeg sittet i BMW sitt styre (drømme) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, den ser ut som en mercedes A-klasse med bmw logo, å jeg som syntes A-klasse skuffet stort, å hadde håpet at bmw skulle fortsette så lenge som mulig å holde bmw merket "reint" men det utgikk nå tydligvis.

 

kjøper heler "hemorider i lake" på boks fra ebay før jeg nærmer meg bmw med forhjultrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper heler "hemorider i lake" på boks fra ebay før jeg nærmer meg bmw med forhjultrekk

Hahaha, du vet å få sagt det  :lol:

 

Men ja, er superskeptisk selv. Har litt problemer med å forestille meg at dette blir særlig til "drivers car", men det er kanskje ikke formålet heller. Den blir jo også for liten til at man får med seg noe særlig med pikkpakk, om det skulle være et argument. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Fredrik.

BMW utfordrer nå andre bilmerker, og det vil bli spennende. Nå går de etter Opel Zafira-kundene istedenfor Mercedes-kunder som de gjorde for 30 år siden. Ford er pr dags dato den fabrikanten som er best på fwd-biler. Les den siste samletesten i AMS, hvor Fiesta ST blir rost opp i skyene (selv i sammenlikning med superbiler), hvor Fiesta havner på 3 plass blant et stort utvalg av verdens beste biler. Jeg tror ikke BMW er helt der enda, og jeg mener at de burde ha startet med kvalitetssikring av sine rwd-biler før de begynte med fwd. De siste 10 årene har 1- og 3-serie slitt med mange havarier på firerdieselene sine - hva med å ordne opp i dette og faktisk lage driftssikre biler først før de satser på å vinne småbil-kundene. Når de først er i gang kunne de gjøre noe med rusten som dukker opp på E61 og F11 også.

Mye vil ha mer selvfølgelig, slik er vi mennesker. Man tjener ikke penger på historie og det som skjedde i går. De har kapret mange kunder de siste årene, men de har nok mistet en del "ekte" BMW-kunder på veien. Men jeg vil tro at noen i organisasjonen har tatt et regnestykke, og at de kommer positivt ut av det økonomisk.

For min del har jeg ingen særlig entusiasme for de "nye" BMWene, dvs etter 2003 med E60 og E90.

Det er like fullt Mercedes kundene de sikter seg inn på nå, Mercedes B-klasse kundene.

 

Men på en annen side, da ville vell innlegget ditt vært verdiløst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entusiasten i meg feller tårer, men det er nå en gang slik utviklingen er over hele linja. Ikke bare hos BMW, som tross alt har vært ganske konservative i en rekke år nå. Skal de henge med må de produsere biler som konkurrerer prismessig mot andre. Jeg vet av dem som utelukker BMW fullstendig fordi de sammenligner bakhjulstrekket med Granadaen de eide i 1984. Kanskje treffer de noen nye kunder med dette.

Min neste BMW blir neppe med rekkesekser. Inngangsbilletten er for høy, om jeg ikke firer på alderskravet.

Entusiastene med godt over gjennomsnittlig økonomi vil nok fremdeles finne modeller som er atraktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del, så betyr det ikke så mye at de lager noen "uvanlige" modeller. Visst det er veien å gå økonomisk sett. Sålenge de samtidig leverer "ordinære" BMW'er. Se bare på Mercedes, de lager alt fra konebiler(A-klasse), til varebiler\lastebiler. Entusiastene er fortsatt lojale til E-klassen, som har lite til felles med førstnevnte modeller. 

 

Ergo, sålenge BMW fortsetter med sine 3 og 5-serier. Så byr det neppe på noen problemer.

 

Visst inngangsbilletten til 6'er blir for høy, så leverer de jo noen flotte turbo-firere også. Jeg har en fjern plan om en slik i 28i, helst estorill blå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...