Gå til innhold

Nye BMW M5: Offisielle bilder og data!


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Om enn litt forsinket - her er bilder og data på nye BMW M5!

Data og bilder ble sluppet av BMW AG for noen dager siden, og endelig har jeg fått tid til å legge ut noe av moroa her på sidene. For annet enn moro kan nye M5 neppe være!

Bilen får en 5-liters V10 med bi-VANOS som yter 507hk og 520nm. Turtallssperren slår inn først på 8250rpm. 0-100 skal gå unna på 4.7 sekunder. Girkassen blir en 7-trinns SMG-kasse.

Toppfarten er som vanlig elektronisk sperret på 250km/t. Uten sperre makter den 330km/t - noe som burde være rimelig akseptabelt for en "familiesedan" på 1755kg!

Bremsene står ikke tilbake for motoren, og den svære tunge tanksen klarer 100-0km/t på 36 meter - helt på nivå med mange mye lettere sportsbiler. 200-0km/t går på 140 meter - som også er meget bra.

Ellers er bilen stappfull av tekniske finesser, og en morsom "feature" er at bilen har to programmer - et hvor motoren yter 400hk og et hvor den yter 507hk. P400-programmet er ment til komfortabel bykjøring, mens det andre (P500) er ment til litt mer aktiv kjøring. 8)

Den elektroniske støtdemperkontrollen kan også justeres innenfra bilen, hvor man kan velge mellom komfort, normal og sport.

e60m5final007.jpg

e60m5final008.jpg

e60m5final001.jpg

e60m5final002.jpg

e60m5final003.jpg

e60m5final004.jpg

e60m5final005.jpg

e60m5final006.jpg

e60m5final009.jpg

e60m5final010.jpg

Lekkert, eller hva? :)

Første offisielle visning blir på motorshowet i Paris i september, og lanseringen for Europa vil finne sted i januar 2005.

En flash-presentasjon av bilen finnes på BMWs egne sider: http://www.bmw.com/generic/com/en/products/highlights/m5/phase_1/main.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC Schnitzer har spoiler på sin stylede E60. Riktignok litt større enn den originale E39 M5-spoileren, men kul allikevel!

Ikke sikkert den er så dum på M5en?

bi-vanos----hva er det...

VANOS = Varibale ventiltider.

Bi-VANOS = Varibale ventiltider både på innsug og utblåssiden av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fullt mulig å lime på en slik en. :wink: Den er bare limt på E39 også. Men jeg tror ikke det blir like pent som på E39. BMW har sikkert vurdert spoiler vs. ikke spoiler og kommet fram til at dette var den peneste løsningen regner jeg med.

Det er rimelig stor forskjell på den lille "leppen" på E39 M5 og en skikkelig spoiler :D

Hvis man kikker på hvordan BMW har løst luftsirkulasjonen under på E60 M5 ser det ut til at de faktisk har løst problemet med løftekreftene bak (i vesentlig grad) og at det derfor ganske enkelt ikke er nødvendig med en spoiler ol. for å skape mer nedover rettede krefter. Spoilere er ellers "ut" på kontinentet

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...