Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tykk olje smører faktisk dårligere enn tynn. Derfor lønner det seg med tynn olje på din bil, da du kjører den hardt. Litt olje skal alltid bilen bruke (1 liter på 3 mnd ca), og tikking er rimelig vanlig for BMW'er. Kan også sjekke vifteremma di, da den kan være slakk og er kjent for å gi noe tikkelyd. 5w-50 er olje som tåler skikkelig deng, og gir meget god smøring også ved kaldstart.

Og om den ikke bruker unormalt mye olje, (mer enn 1-1.5 l) så kan du kjøre på denne oljen.

|Hit

Så hvis våre to biler ikke bruker noe olje så er det noe galt med dem?? :roll:

Tror nok de fleste andre enn deg vil mene at noe nå fikses hvis bilen bruker 1 liter på 3 mnd., særlig hvis den ikke kjøres!

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nytter ikke oppgi oljeforbruk i liter pr mnd! man må heller si liter pr 1000 km. min gamle traver bruker ca 1,5 liter pr 10000 som vel skulle tilsi ca 0,15 l pr 1000.

dette regner jeg som helt normalt- for LITT skal de jo bruke!

Skrevet

1liter på 3mnd er ikke mye. eldre motorer bruker olje og ingenting galt med det. min bruker ca 1 liter på 5000km. det har denne gjort i 250000km og er helt normalt.

Ta deg en kikk hva det står om oljeforbruk i manualen på mercedeser fra tidlig 90.

DE var ikke bygd etter 30tusen service filosofien.

Skrevet

Poenget hans var at du kan ikke oppgi oljeforbruk pr mnd. Det er talentløst.

Hva visst bilen står i ro i 3 mnd? hva visst den blir kjørt 1000km på 3 mnd?

Man oppgir oljeforbruk på antall kjørte km.

Skrevet

jeg kommenterte ikke det heller.gjorde jeg vel?

Men hva om man bor i en by og står mye i kø til og fra jobb. er det da like smart og oppgi oljeforbruk i kjørte km? noen kjører masse småturer,andre pendler... finnes ingen fasit på sånt.det ene blir like dumt som det andre. hvis han har funnet ut at ved hans kjøremønster så er det fornuftig å fylle på hver 3mnd så er vel det en grei måte å løse et problem på.

Skrevet
1liter på 3mnd er ikke mye. eldre motorer bruker olje og ingenting galt med det. min bruker ca 1 liter på 5000km. det har denne gjort i 250000km og er helt normalt.

Ta deg en kikk hva det står om oljeforbruk i manualen på mercedeser fra tidlig 90.

DE var ikke bygd etter 30tusen service filosofien.

For busser som kjører likt hver dag- hver måned så kan man sikkert si at det går et visst antal liter pr måned. og ja, du har rett i at det blir unøyaktig å angi oljeforbruket i liter pr 1000 km. man kan jo saktens sitte i kø 90% av tiden og brenne opp en liter olje på 100 km.

Før i tiden- i forsvaret skulle f.eks stridsvognene inn til service etter x antall forbrukte liter med diesel. kjørte man hardt og brukte mye diesel- ble serviceintervalene hyppigere. pen kjøring med lite dieselforbruk- da ble intervallene lengre. genialt? :wink: Alikevel.... jeg peiler oljen en gang i blant (1x i uka?) for å holde øye med forbruket. man vet aldri- plutselig oppstår det en lekkasje.

Skrevet
f.eks stridsvognene inn til service etter x antall forbrukte liter med diesel. kjørte man hardt og brukte mye diesel- ble serviceintervalene hyppigere. pen kjøring med lite dieselforbruk- da ble intervallene lengre. genialt? :wink:

Servicelysene i Bmw skal vel i teorien fungere på denne måten? :wink:

Skrevet
f.eks stridsvognene inn til service etter x antall forbrukte liter med diesel. kjørte man hardt og brukte mye diesel- ble serviceintervalene hyppigere. pen kjøring med lite dieselforbruk- da ble intervallene lengre. genialt? :wink:

Servicelysene i Bmw skal vel i teorien fungere på denne måten? :wink:

Jo... Leste noen greier i bruksanvisninga om det der :wink: holder orden på kaldstarter og alt som reduserer levetiden på olja. trur ikke systemet er så avansert på min (E39/-07) men er sikkert voldsomt avansert nå :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...