Gå til innhold

Skål!


M6 Bjørn
 Share

Anbefalte innlegg

1 liter 40% Vodka tilsvarer grovt sett 20 standarddrinker. For en person som veier rundt 80 Kg vil denne mengden sprit gi en konsentrasjon av alkohol i blodet på rundt 0,45% (altså prosent ikke promille) redusert med 0,06% over 4 timer og dette er svært mye. Man kan miste bevisstheten, få problemer med å puste og få hjerteflimmer (hjertet slår i utakt). Følgende av dette kan i verste fall være døden hvis man f.eks kaster opp eller faller/ligger på en måte som hindrer luftveiene.

Selv om mange kanskje ser på dette som skremselspropaganda er det jo korrekt at alkohol forårsaker utrolig mange dødsfall (både direkte og indirekte) blant unge. Jeg har sett en del på Dr G, og nesten alle "uforklarlige" dødsfall skyldes alkoholforgiftning. Så alhoholoverdoser som fører til død er ikke spesielt uvanlig.

Selv drakk jeg hardest i alderen 14-18, og nå stopper jeg etter en sixpack eller en flaske rødvin. Man slipper hjerneskader, bakrus og fyllekjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vi drikker 1 Flaske Amundsen 0.7l varmer opp med noen øl og baylies

noen gang no brunt noe vis vi skal bli baijaas. dette er før vi går på byen å bruker farlig med penger i baren,

Tror de fleste ungdommer drikker såpass, i alle fall de jeg kjenner :lol:

Interessant, men hva får dere til å tro at dere tåler mer alkohol enn tidligere genereasjoner? Alkohol er alkohol og din kropp er ikke annerledes enn min kropp. Hva er det som er så vanskelig å forstå når det gjelder faren ved å drikke så absurd mye på en gang?... :?

har du vokst opp på landet ? eller byen ? for å si det sånn så drikker ikke vi noe mer en den eldre garde! de drikker vel heller mer :lol:

etter 1 flaske med amundsen er jeg Foll men somsakt ikke så full at jeg ikke kan ta vare på meg selv. godt humør, ut på byen å treffe folk og vase og herje til kl 3 så ringe taxi\venner å komme seg hjem. husker alt når jeg våkner dager etterpå.

Joda noen ganger har man jo fått i seg litt formye, men da blir jeg bare trøtt og vil hjem

Forje helg var vi på Roots festivalen en sånn lokal festival her, hellbillies + + vi reiste opp på torsdag 3 kammerater i bobla mi hehe.

da hadde jeg med 3 stk amundsen 1 stk 1 l absolutt vodka og 18 øl.

alt ble drukket opp og på lørdag måtte jeg få tak i ny forsyning. MEN jeg drakk ikke noe mer en noen andre der oppe, vet ikke om vi som ikke bor i byen drikker mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du vokst opp på landet ? eller byen ? for å si det sånn så drikker ikke vi noe mer en den eldre garde! de drikker vel heller mer :lol:

etter 1 flaske med amundsen er jeg Foll men somsakt ikke så full at jeg ikke kan ta vare på meg selv. godt humør, ut på byen å treffe folk og vase og herje til kl 3 så ringe taxi\venner å komme seg hjem. husker alt når jeg våkner dager etterpå.

Joda noen ganger har man jo fått i seg litt formye, men da blir jeg bare trøtt og vil hjem

Forje helg var vi på Roots festivalen en sånn lokal festival her, hellbillies + + vi reiste opp på torsdag 3 kammerater i bobla mi hehe.

da hadde jeg med 3 stk amundsen 1 stk 1 l absolutt vodka og 18 øl.

alt ble drukket opp og på lørdag måtte jeg få tak i ny forsyning. MEN jeg drakk ikke noe mer en noen andre der oppe, vet ikke om vi som ikke bor i byen drikker mer ?

Jeg er født og oppvokst opp på Vinderen i Oslo (ligger mellom Majorstuen og Holmenkollen). Jeg bor nå rett utenfor Århus som er Danmarks nest største by (på størrelse med Bergen).

Jeg er ikke så opptatt av de sosioøkonomiske omstendighetene når det gjelder drikking av alkohol. Alkoholmisbruk finner man i alle samfunnslag, miljøer og åpenbart også i alle årsklasser. Mitt poeng er den mengde alkohol som drikkes på en gang (altså på en fest). Problemet er kjemisk... ikke i forhold til hva som er kult eller inn blandt unge eller eldre mennesker. For mye alkohol er farlig for kroppen og man kan bli sterkt avhengig av det akkurat som med f.eks nikotin og narkotika.

Jeg spytter ikke i glasset... bare spør moderator [space], men det er forskjell på å skjære av seg hodet og det å barbere seg. Folk som drikker så mye som det påstås i denne tråden kan umulig ha peiling i forhold til hva som er farlig mye alkohol. Hvorfor akkurat dagens unge tror at de tåler mer alkohol enn andre er uforståelig, men det er slike tragiske inernasjonale fenomener som dukker opp med jevne mellomrom... akkurat som med røyking, narkotika og ubeskyttet sex forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du vokst opp på landet ? eller byen ? for å si det sånn så drikker ikke vi noe mer en den eldre garde! de drikker vel heller mer :lol:

etter 1 flaske med amundsen er jeg Foll men somsakt ikke så full at jeg ikke kan ta vare på meg selv. godt humør, ut på byen å treffe folk og vase og herje til kl 3 så ringe taxi\venner å komme seg hjem. husker alt når jeg våkner dager etterpå.

Joda noen ganger har man jo fått i seg litt formye, men da blir jeg bare trøtt og vil hjem

Forje helg var vi på Roots festivalen en sånn lokal festival her, hellbillies + + vi reiste opp på torsdag 3 kammerater i bobla mi hehe.

da hadde jeg med 3 stk amundsen 1 stk 1 l absolutt vodka og 18 øl.

alt ble drukket opp og på lørdag måtte jeg få tak i ny forsyning. MEN jeg drakk ikke noe mer en noen andre der oppe, vet ikke om vi som ikke bor i byen drikker mer ?

Jeg er født og oppvokst opp på Vinderen i Oslo (ligger mellom Majorstuen og Holmenkollen). Jeg bor nå rett utenfor Århus som er Danmarks nest største by (på størrelse med Bergen).

Jeg er ikke så opptatt av de sosioøkonomiske omstendighetene når det gjelder drikking av alkohol. Alkoholmisbruk finner man i alle samfunnslag, miljøer og åpenbart også i alle årsklasser. Mitt poeng er den mengde alkohol som drikkes på en gang (altså på en fest). Problemet er kjemisk... ikke i forhold til hva som er kult eller inn blandt unge eller eldre mennesker. For mye alkohol er farlig for kroppen og man kan bli sterkt avhengig av det akkurat som med f.eks nikotin og narkotika.

Jeg spytter ikke i glasset... bare spør moderator [space], men det er forskjell på å skjære av seg hodet og det å barbere seg. Folk som drikker så mye som det påstås i denne tråden kan umulig ha peiling i forhold til hva som er farlig mye alkohol. Hvorfor akkurat dagens unge tror at de tåler mer alkohol enn andre er uforståelig, men det er slike tragiske inernasjonale fenomener som dukker opp med jevne mellomrom... akkurat som med røyking, narkotika og ubeskyttet sex forøvrig.

Man drikker til man blir full, ellers er hele vitsen vekke. er ikke farlig å drikke en 0.7 38% på en fest, du får komme deg til sørladet så skal jeg invitere deg på en fest i grillhytta mi, masse god mat drikke og ikke minst bilprat. så vil du nok ikke oppleve oss som noen barnslige ungdommer som tror det er kult å se hvem som kan drikke mest alkohol, her drikker vi for å ha det gøy, og da må det slike mengder til før man blir full :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drikker til man blir full, ellers er hele vitsen vekke. er ikke farlig å drikke en 0.7 38% på en fest, du får komme deg til sørladet så skal jeg invitere deg på en fest i grillhytta mi, masse god mat drikke og ikke minst bilprat. så vil du nok ikke oppleve oss som noen barnslige ungdommer som tror det er kult å se hvem som kan drikke mest alkohol, her drikker vi for å ha det gøy, og da må det slike mengder til før man blir full :)

Man blir mer enn full av langt mindre alkohol enn 0,7 liter 40% sprit... problemet er at du/dere drikker for fort. Det er dette som er faren med sprit blandet med brus, man merker nesten ikke at man drikker alkohol. Drikker man f.eks den samme mengden rødvin merker man det godt tiltross for at man da kun har drukket 1/3 så mye alkohol. 0,7 liter 40% sprit tilsvarer nemlig 3 flasker rødvin når det gjelder mengde med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drikker til man blir full, ellers er hele vitsen vekke. er ikke farlig å drikke en 0.7 38% på en fest, du får komme deg til sørladet så skal jeg invitere deg på en fest i grillhytta mi, masse god mat drikke og ikke minst bilprat. så vil du nok ikke oppleve oss som noen barnslige ungdommer som tror det er kult å se hvem som kan drikke mest alkohol, her drikker vi for å ha det gøy, og da må det slike mengder til før man blir full :)

Man blir mer enn full av langt mindre alkohol enn 0,7 liter 40% sprit... problemet er at du/dere drikker for fort. Det er dette som er faren med sprit blandet med brus, man merker nesten ikke at man drikker alkohol. Drikker man f.eks den samme mengden rødvin merker man det godt tiltross for at man da kun har drukket 1/3 så mye alkohol. 0,7 liter 40% sprit tilsvarer nemlig 3 flasker rødvin når det gjelder mengde med alkohol.

Tilogmed madammen drikker 2-3 flasker med Vin på fest, og nei hun er ikke no svær country dame på 100 kg :P

Nei vi blir nok ikke enige her, blander faktisk med juice fortiden, det er så sykt snadder. Vil du si å drikke 15-18 Øl noen drikker ei kasse. syns du dette også er helt hemmningsløst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed madammen drikker 2-3 flasker med Vin på fest, og nei hun er ikke no svær country dame på 100 kg :P

Nei vi blir nok ikke enige her, blander faktisk med juice fortiden, det er så sykt snadder. Vil du si å drikke 15-18 Øl noen drikker ei kasse. syns du dette også er helt hemmningsløst ?

Jeg vil mene at 15-18 øl er relativt mye (10-12 er mer enn nok), men det er stadig mye mindre enn f.eks en flaske med 40% vodka. 15 flasker med øl tilsvarer ca. 22 gjenstander (en måleenhet for mengde alkohol), mens 1 liter 40% vodka tilsvarer ca. 40 gjenstander. Ergo er det godt og vel dobbelt så mye alkohol i 1 liter 40% vodka enn det er i 15 flasker øl. 3 liter rødvin tilsvarer ca. 30 gjenstander eller det samme som 0,7 liter 40% vodka.

Ingen med et normalt drikkemønster drikker 3 flasker vin i løpet av en kveld... enda mindre en flaske 40% vodka. Drikker man så mye bør varselslampene blinke kraftig og man bør virkelig vurdere å ta seg sammen før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe helt annet når man er 40 en når man er 22 og vil leve livet, så du tar nok grundig feil når du mener folk har drikke problemer fordi at de drikker så mye. det kan gå 1 måned uten at jeg gidder å drikke bare rundt å kjører i helgene, så kan de gå 3 måneder, der jeg er ute på livet. har ikke noe drikke problem.

3 flasker vin er ikke mye på en hel kveld ( det er heller ikke lite) nei Fredrik du må nok bare bite i det sure eple og innrømme at du har blitt gammal :P

Var just på polet og handlet inn for kvelden. alle kjøpte 1 flaske vær med 40%, vis de ikke er tomme før vi går på byen så er de tomme når vi kommer hjem og skal ha nachspiel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe helt annet når man er 40 en når man er 22 og vil leve livet, så du tar nok grundig feil når du mener folk har drikke problemer fordi at de drikker så mye. det kan gå 1 måned uten at jeg gidder å drikke bare rundt å kjører i helgene, så kan de gå 3 måneder, der jeg er ute på livet. har ikke noe drikke problem.

3 flasker vin er ikke mye på en hel kveld ( det er heller ikke lite) nei Fredrik du må nok bare bite i det sure eple og innrømme at du har blitt gammal :P

Var just på polet og handlet inn for kvelden. alle kjøpte 1 flaske vær med 40%, vis de ikke er tomme før vi går på byen så er de tomme når vi kommer hjem og skal ha nachspiel :D

Alder er ikke relevant i denne diskusjonen. En liter 40% sprit er den samme enten personen som drikker den er 40 eller 20 år gammel. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er rimelig sjokkert over at noen tror at så mye alkohol på en gang hverken er farlig eller skadelig, men et sted skal man jo begynne for å bli alkoholiker/rusmisbruker. Mange tror heller ikke at f.eks cannabis er farlig, men all forskning viser at de fleste tyngre narkomane nettopp begynte med kombinasjonen hamp og alkohol (i nyere tid også div. psykoaktive stoffer).

På den annen side har unge til alle tider ment at de er helt unike og selvfølgelig kan det meste bedre enn alle andre (herunder også å tåle rusmidler bedre enn tidligere generasjoner). Jeg var slik jeg også, men jeg har naturligvis kommet på bedre tanker med årene og det vil du også gjøre hvis alt går deg vel her i livet.

Alt med måte er en grei leveregel. Spiser du for mye sjokolade blir du kvalm og det er kroppens måte å fortelle deg at du har spist for mye sjokolade. Vanskeligere er dette ikke. Denne siden er relativt informativ hvis du lurer på hvor mye alkohol kroppen din i realiteten tåler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_alcohol_content

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter vodka er da ikke det samme om du er 20 år eller 40 år. Det er ei heller det samme om du veier 100 kg og er 200 cm høy eller veier 50 kg og er 150 cm høy.

Sammenhengen mellom vekt (egentlig blodvolum) og alkohol har vi påvist tidligere i diskusjonen og når det gjelder alder har man normalt en bedre evne til å tåle mye alkohol som 40 åring enn som 20 åring. Kroppen venner seg til alle former for rusmidler... det er derfor man trenger mer og mer for å oppnå den samme effekten. Det er slik man blir en rusmisbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overdriver noe jævli, Fredrik... Det kommer ann på hvor mye mat du har spist også, hvor tynn du er, åssen kroppen din er oppbygd og alt det der... Har du ikke opplevd at du plutselig tåler mye en gang, så gangen etter tåler du lite? Blir ikke rusmisbruker av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe helt annet når man er 40 en når man er 22 og vil leve livet, så du tar nok grundig feil når du mener folk har drikke problemer fordi at de drikker så mye. det kan gå 1 måned uten at jeg gidder å drikke bare rundt å kjører i helgene, så kan de gå 3 måneder, der jeg er ute på livet. har ikke noe drikke problem.

3 flasker vin er ikke mye på en hel kveld ( det er heller ikke lite) nei Fredrik du må nok bare bite i det sure eple og innrømme at du har blitt gammal :P

Var just på polet og handlet inn for kvelden. alle kjøpte 1 flaske vær med 40%, vis de ikke er tomme før vi går på byen så er de tomme når vi kommer hjem og skal ha nachspiel :D

Alder er ikke relevant i denne diskusjonen. En liter 40% sprit er den samme enten personen som drikker den er 40 eller 20 år gammel. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er rimelig sjokkert over at noen tror at så mye alkohol på en gang hverken er farlig eller skadelig, men et sted skal man jo begynne for å bli alkoholiker/rusmisbruker. Mange tror heller ikke at f.eks cannabis er farlig, men all forskning viser at de fleste tyngre narkomane nettopp begynte med kombinasjonen hamp og alkohol (i nyere tid også div. psykoaktive stoffer).

På den annen side har unge til alle tider ment at de er helt unike og selvfølgelig kan det meste bedre enn alle andre (herunder også å tåle rusmidler bedre enn tidligere generasjoner). Jeg var slik jeg også, men jeg har naturligvis kommet på bedre tanker med årene og det vil du også gjøre hvis alt går deg vel her i livet.

Alt med måte er en grei leveregel. Spiser du for mye sjokolade blir du kvalm og det er kroppens måte å fortelle deg at du har spist for mye sjokolade. Vanskeligere er dette ikke. Denne siden er relativt informativ hvis du lurer på hvor mye alkohol kroppen din i realiteten tåler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_alcohol_content

for det første så er det ikke jeg som mener vi tåler mer en tidligere generasjoner det er deg. jeg vet at eldre drikker\drakk like mye som vi gjør. kroppen min sier ifra når jeg har drikket formye, da SPYR jeg og tenker jeg aldri skal drikke mer, men siden jeg nå har drukket alkohol i mange år, vet jeg hva kroppen min tåler før jeg ikke må ha mer alkohol. at jeg kommer til å bli alkoholiker/rusmisbruker er jo bare no forbanna vas, har full kontroll på alkoholen, hadde jeg ikke hatt det, hadde folk tatt tak i meg. noe vi har gjort med en kammerat som ble arbeidsledig og satt å drakk i ukene alene. så selv om du er gammel og liksom vet alt ? så tar du nok feil her. tipper 80% av forumbrukerene her inne drikker såpass, faktisk så drikker de fleste mer en meg, jeg er ikke storekaren i vennegjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...