Gå til innhold

Vekt på felger


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

I forbindelse med store hjul er det en del snakk om mer ufjæret vekt og dårligere akselerasjon. Jeg har gått opp til 18" på min bil, og fant derfor ut at jeg måtte finne frem vekta og veie litt felger og dekk. Resultat:

g.sized.jpg

16x7.5" (italienske) med slitte 205/55-16" Conti Viking Contact 2: 20.0kg

IMAG0037_002.jpg

18x8.5" ACS replika med nye 235/40-18" Marangoni Zeta Linea: 22.8kg

2.8kg i forskjell fra 16x7.5" med moderate dekk til 18x8.5" med bra størrelse! Det er jo ingenting. Hadde vært interessant å få veid felgene og dekkene hver for seg, men det har jeg desverre ikke mulighet til nå. Veide et løst 205/55-16" Kelly Charger dekk, det stoppa på 9.8kg. Med andre ord veier sannsynligvis dekkene like mye som felgene, så jeg tror ikke mer metall slår så negativt ut som mange vil ha det til. Jeg vil tro at man kan komme bedre ut av det rent vektmessig med dyre/lette 18" enn tunge/billige 16"!

Andre som har veid felger? Vil tro originalfelger er den del lettere, men det hadde vært interessant å vite hvor mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke veid felger i påska, men veid meg selv. Og ble funnet for tung 8-[ Så nå er det knekkebrød og trening som gjelder :P

Men felgene ble bra på bilen din Gunnar, mangler bare litt senk framme så er det en innertier.... :D Du må legge ut noen flere bilder da..!

Etter den store PS2/GT4 påsken inkl. mye påskemoms er idealvekten et fjernt minne...knekkebrød og trening er som Balleknalle (hvordan kom du egentlig på det navnet ?) skriver tingen fremover. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så meget bra ut Gunnar. Like veldig de hjula.

Jeg har forøvrig veid hjul i fjor. Men ikke de originale 15"ene som jeg har som vinterhjul.

Mine 9x19" Breyton Vision med Yokohama AVS 235/35-19 med bra mønster veide eksakt 25kg på badevekta. Og jeg har hørt at bare felgene veier ca. 12kg. Kan det være riktig at bare dekka veier 13kg. Synes det hørtes litt mye ut i forhold til felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar : Schnitzer-lookalike ble knall på bimmeren din :D

Ellers har jeg i kveld vært hos Sharif å handlet meg 19" Rial med

Toyo Proxes 245/35 8)8)8) Kanonsnyggt spør du meg!

Prisen :?:

13.000.- nok, noen bedre :?:

Ehh... Vekta på en felg og dekk sprillans nytt; 23,5 kg.

Freude am Fahren gutter og jenter :D

///Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den store PS2/GT4 påsken inkl. mye påskemoms er idealvekten et fjernt minne...knekkebrød og trening er som Balleknalle (hvordan kom du egentlig på det navnet ?) skriver tingen fremover. :?

Ble vel et kallenavn som jeg fikk på vidregående... Litt for "macho" gange og en jævel i hjørnefotball :P (et par mannlige elever med brukne ribbein 8-[ ) og et russe-navn som "Johnny Bravo" hjelper vel ikke på...

Så det ble vel "knall hard" og "balle=tøff" i kombinasjon.... = Balleknalle.... :roll:

Men er snill til vanlig da :D

(ble vel litt føcking av tråden dette da men... :( Fiiine felger :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel et kallenavn som jeg fikk på vidregående... Litt for "macho" gange og en jævel i hjørnefotball :P (et par mannlige elever med brukne ribbein 8-[ ) og et russe-navn som "Johnny Bravo" hjelper vel ikke på...

Så det ble vel "knall hard" og "balle=tøff" i kombinasjon.... = Balleknalle.... :roll:

Men er snill til vanlig da :D

Jeg har vel ikke akkurat ligget våken om natten og lurt, men greit med en forklaring :P . Uansett myyye bedre som nick enn f.eks. 745i etc. som er nesten umulig å holde fra hverandre siden mange selvfølgelig har nesten like biler.

Måtte bare si det, selv om dette også selvfølgelig er en helt håpløs avsporing :oops: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett myyye bedre som nick enn f.eks. 745i etc. som er nesten umulig å holde fra hverandre siden mange selvfølgelig har nesten like biler.

Sånn som mitt nick?? :D

ja likte bilen nå!! flotte felger! tror ikke de få kiloene i forskjell gjør så veldig stort utslag på aksellerasjonen, selv om det er mer uavfjæret vekt... vil jeg tippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar : Schnitzer-lookalike ble knall på bimmeren din :D

Ellers har jeg i kveld vært hos Sharif å handlet meg 19" Rial med

Toyo Proxes 245/35 8)8)8) Kanonsnyggt spør du meg!

Prisen :?:

13.000.- nok, noen bedre :?:

Ehh... Vekta på en felg og dekk sprillans nytt; 23,5 kg.

Freude am Fahren gutter og jenter :D

///Paul

Det blir helt sikkert bra! Sleng ut bilder! Prisen hørtes også fin ut. :)

Ang. vektene så har vi egentlig fastslått at store felger ikke nødvendigvis veier særlig mye mer enn små, ihvertfall ikke når det gjelder billigutgavene. Har jo hørt så mye om at store felger ødelegger foringer og dempere - er det vekta eller vibrasjonene som gjør det? En kombinasjon kanskje?

Dere som har kjørt lenge på store felger, opplever dere å måtte bytte foringer veldig ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle 16" dine var jo blytunge Gunnar! Mine 16" orginale BMW felger med sommerdekk veier vel 17,5 kg.

Og jeg merker det veldig at de har mye mere treghet og ufjæret vekt enn 15" stålfelgene jeg brukte i vinter som veier rundt 15,5 med dekk.

Mange som ikke skjønner poenget her syns jeg. Er ikke bare at store felger gjør at hjulene blir tyngre men det viktigste er at tyngden kommer lenger ut fra sentrum på felgen. Når tyngden kommer lenger ut vil det bli tyngre å sette fart på hjulet = større treghetsmoment = dårligere aks.

Jeg merker dette veldig godt. Men jeg merker også veldig godt forskjell på aks. som jeg har en pasasjer eller ikke. Ikke alle som er så opphengt i akselerasjon uansett.

Større felger sliter jo selfølgelig mere på understellet fordi vekta gjør at det blir større påkjenninger. Blir også kraftigere slag mot understellet siden det er mindre støtdeming med mindre gummi.

Det som avgjør vekt på alu felger i størst grad er hvordan de er produsert. De som er laget i en form der metallet er helt oppi denne formen er tyngst. Mens de som er presset sammen blir lettest. Er veldig lett å se hvilke metode som er brukt for å lage felgen. De som er presset sammen (forged) blir så mye sterkere at de ikke trenger bruke så mye metall... derfor de er lettere. De tåler også mye mere under kjøring fordi de nettopp er lettere og ikke blir slått så hardt i mot hindringer.

Er også veldig stor forskjell på vekta til dekkene.

Synd at ikke produsentene er flinkere til å oppgi vekt på felger og dekk. Jeg synes det er veldig viktig i hvertfall.

Men det ble veldig pent med de felgene på bilen din Gunnar!

Har du røde blinklys bak på din Gunnar? Hjemmelakket eller kjøpt ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vært hos Sharif og bestilt meg felger jeg også....

http://www.bilprodukter.no/html-sider/s ... /S-03.html

245x35x19 foran og 275x30x19 bak.... Fete?

Jada.... De kostet flesk, men det er verdt det.... Med hyperchrome senter og gullskruer....

8)

Fete! Men til hvilken bil? Står jo bare oppgitt med mongo (ikke-BMW) boltsirkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...