Neonlars Skrevet Juli 14, 2005 Share Skrevet Juli 14, 2005 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger.har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak) Mener også at det ikke finnes på markedet i Norge lenger - tror den røde noen stasjoner har er blyfri, men med tilsetninger. En "jalla-super". Usikker though. Det jeg derimot vet du tar feil på er at du sier leverandører ikke leverer blyholdig bensin lenger - blyholdig bensin er desverre fortsatt meget utbredt, spesielt i u-land, og selv Norge leverer blybensin til utlandet (men ikke i Norge..). I u-land kan blybensinen inneholde opp mot 1% bly... Men en kompis av meg har en Colt Turbo Intercooler som trenger blybensin. Han fyller alltid 98 Bensin på Esso, fordi dette er den eneste stasjonen som leverer blybensin. Hvis han derimot fyller på andre stasjoner må han til med blytilsetting.. Mener 99% at det er blybensin... Var innpå esso sin hjemmeside, men kunne ikke finne mail adr deres eller info om drivstoff kvaliteter.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 14, 2005 Share Skrevet Juli 14, 2005 Men en kompis av meg har en Colt Turbo Intercooler som trenger blybensin. Han fyller alltid 98 Bensin på Esso, fordi dette er den eneste stasjonen som leverer blybensin. Hvis han derimot fyller på andre stasjoner må han til med blytilsetting.. Mener 99% at det er blybensin... Var innpå esso sin hjemmeside, men kunne ikke finne mail adr deres eller info om drivstoff kvaliteter.... Han kan jo leve i den tro om at han fyller blybensin hvis han vil det... Jeg har nå fasiten, som gir R Andersen og meg selv 1-0 mot resten. Salget av lavoktan blybensin i Norge opphørte i 1987, mens salget av høyoktan blybensin opphørte i 1997. Det som i dag er "98 super" er helt vanlig blyfri bensin tilsatt et kalium-additiv. THAT'S IT. Kilde: SFT aka Statens forurensningstilsyn. Statoil sluttet f.eks. å selge blybensin i '94, og de andre fulgte etterpå, så Esso selger heller ikke blybensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Juli 14, 2005 Share Skrevet Juli 14, 2005 Men en kompis av meg har en Colt Turbo Intercooler som trenger blybensin. Han fyller alltid 98 Bensin på Esso, fordi dette er den eneste stasjonen som leverer blybensin. Hvis han derimot fyller på andre stasjoner må han til med blytilsetting.. Mener 99% at det er blybensin... Var innpå esso sin hjemmeside, men kunne ikke finne mail adr deres eller info om drivstoff kvaliteter.... Han kan jo leve i den tro om at han fyller blybensin hvis han vil det... Jeg har nå fasiten, som gir R Andersen og meg selv 1-0 mot resten. Salget av lavoktan blybensin i Norge opphørte i 1987, mens salget av høyoktan blybensin opphørte i 1997. Det som i dag er "98 super" er helt vanlig blyfri bensin tilsatt et kalium-additiv. THAT'S IT. Kilde: SFT aka Statens forurensningstilsyn. Haha.. Ska si det til han...!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 en ting er da sikkert.... bmw nekter deg å kjøre med noe annet enn 98 på m3 så jeg går ut ifra at det er det beste på resten av modellseriene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 ALLE BMWer etter -91 mod har bankesensor(ikke M20 motoren), det betyr at den selv justerer tenningen etter hvilke typer bensin du kjører med. Du kan fint kjøre 92, 95 eller 98 bensin uten å tenke på å stille tenning får å får det opptimalt. Har du chip i bilen så SKAL man kjøre med 98 bensin siden chipen 99% av tilfellene optimaliserer tenningen til 98 bensin. Enkelte chiper låser tenningen til 98 bensin. Slik oktan boos er bare bortkastet penger på en modærne bil. At bilen går bedre med 98 bensin er vel å ta litt i, men den vil nok gå litt billigere ved lang kjøring og den for nok litt mere bunndrag. Toppeffekt blir det nok ikke. ALLE ///M bilene til BMW SKAL ha 98 bensin, men de kan kjøres på 95 bensin på bekosting av ytelse, det stå i instuksjonsboken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 95 blyfri er egentlig et meget høyt oktantall, i mange lann er 91 oktan vanlig, USA er vel også nede i 89 oktan om jeg ikke husker feil, det er også grunnen til at bilene stort sett mangler noen hk der borte. Forskjellen mellom 95 og 98 er ikke så stor at man merker det. Blyet i bensinen hadde til oppgave å smøre ventilene. I tyskland kalled 95 oktan for super blyfri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 jeg kan vertfall bekrefte att min og alle kompisene mine sine m motorer er ikke glade i 95.. min blir stein negativ og må ha 98. spesiales... biler med turbo bør man vel fylle bly bensin på eller erstaning da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 17, 2005 Share Skrevet Juli 17, 2005 jeg kjører vanlig blyfri 98 på min turbo,funker bra det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 17, 2005 Share Skrevet Juli 17, 2005 Noen er jo laget for 98 oktan, da vil man merke at man fyller 95 oktan. Skal disse kjøres på lavoktan (som i USA) må tenningen justeres og man mister hk. Man trenger hverken bly eller blytilsetning selv om man har turbo, bly er bare ventilsmøring og med ventiler som er produsert for blyfri bensin er det unødvendig. Når det gjelder pumper med røde håndtak som det er skrevet om her så har det ikke vært blybensin på disse på maaange år. Det er riktig at blyet også ble brukt til å holde oktanen oppe, men i dag brukes MTBE til dette. Stoffet man får kjøpt på flasker som blyerstatning for å smøre ventiler på eldre biler er KALIUM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fre Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Tipper det står i instruksjonsboka på bilen om den skal ha 98 eller 95. På min E46 323i står det i boka; Blyfri bensin med LAVESTE oktantall 98. Derfor fyller jeg 98. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 20, 2005 Share Skrevet Juli 20, 2005 95 blyfri er egentlig et meget høyt oktantall, i mange lann er 91 oktan vanlig, USA er vel også nede i 89 oktan om jeg ikke husker feil, det er også grunnen til at bilene stort sett mangler noen hk der borte. Det du sier her er direkte feil, Kjell! I USA og Canada beregner de oktanet ut fra et gjennomsnitt av RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number), mens vi i de aller fleste andre land bruker kun RON. MON er vanligvis ca. 10 poeng lavere enn RON, og siden USA bruker snittet av disse vil oktantallene der være ca. 5 poeng lavere for samme oktan. 89 oktan der borte er med andre ord ca. 95 oktan her! 92 oktanen som de har på Jet tilsvarer ca. 87 i USA. At bilene "mangler" noen hk der borte skyldes nok stort sett bare at det finnes flere forskjellige definisjoner på 1 hk... pluss muligens noen strenge avgasskrav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Hva betyr da ROZ? I instruksjonsboka til min bil('00 E39 523i) står det: "Motoren i Deres BMW er konstruert med henblikk på anvendelse av: >Super Plus (98 ROZ) Med henblikk på oppnåelse av merkeverdiene for kjøreytelser og bensinforbruk bør De fortrinnsvis tanke med denne bensin. Det kan dog også tankes: >Blyfri superbensin (95 ROZ)" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Har kjørt med både 95 og 98 (hele tanker) på min 92 mod. M5, og har ingen merkbar forskjell verken i forbruk eller ytelse.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Hva betyr da ROZ?I instruksjonsboka til min bil('00 E39 523i) står det: "Motoren i Deres BMW er konstruert med henblikk på anvendelse av: >Super Plus (98 ROZ) Med henblikk på oppnåelse av merkeverdiene for kjøreytelser og bensinforbruk bør De fortrinnsvis tanke med denne bensin. Det kan dog også tankes: >Blyfri superbensin (95 ROZ)" ROZ står for Research-OktanZahl eller på engelsk RON som betyr Research-OctaneNumber. ROZ/RON beskriver bensinens (i relasjon til oktantallet) bankefasthet...altså evne til å forhindre motoren i å banke (for tidlig selvantenning av bensinen) når bensinen blandet med luft antennes. Bensin med et lavt oktantall har dårlig bankefasthet og er derfor også lett selvantennelig...noe som selvfølgelig ikke er ønskelig i en moderne bensinmotor. Diesel har forøvrig også et måltall, men i den sammenhengen heter det CE eller Cetane Number som også forteller om dieselens evne til å selvantenne på samme måte som for ROZ/RON. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 ...merkar ikkje forskjel på 95 og 98 på min! Blybensin er ikkje i salg over disk i norge..men det vert framleis omsett i store deler av verden. Den enklaste måten å sjekk på er: Tankrøyret på blyfri er mindre i diameter.....så det er ikkje fysisk mogeleg å tanke blybensin på ein ny norsk bil i dag då du ikkje får pistolen ned i tankrøyret.. Dersom nokon meinar de fyller 98super i norge i dag på ein gamal bil som kunne køyre blybensin, så er det berre å teste om pistolen går med 0-margin i tankrøyret....er det god margin så er det blyfri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå