Gå til innhold

Løsning på støy, ulyd eller "hyling" i høyttalerne


 Share

Anbefalte innlegg

Det som ikke er å anbefale er å skru forsterkeren past i basskassa da all vibrasjonen vil med tiden riste løs loddepunkter osv...

Det er da jeg lurer på hvorfor det lages aktive basskasser?

Jeg har hatt forsterkeren festet i basskassa snart ett år uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nesten alt som skrevet på denne tråden, men nå det siste jeg har fått skjønner jeg ikke en dritt av :S Det lyder som følger: Jeg monterte et komponent sett bak i bilen min og koblet på delefilter og alt. Startet og begynnte spille alt funket greit i 30min eller noe så bare pluteselig når jeg er ute og kjører så spiller bare høytalerne bak og vist jeg da trykker inn clutch,n så kommer de tilbake igjen:S Noen som har peiling på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamostøy/støy som følger turtallet har jeg nå i den ene høytaleren min, er det normalt å bare ha det på den ene?

Hei hoem, sjekk at ikke den ene høyttaleren din er "kortsluttet" mot jord, eller chassie, eventuelt høytalerkabelen, det vil som jeg ser det skape problemer mot den ene høyttaleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 months later...

ang jording: hvor er beste sted å jorde CD-spilleren?

Nå har jeg gått over alle kabler til og fra forsterker og høytalere - har fremdeles støy. Nå har jeg tenkt å sette igang på selve spilleren. Første trinn er bedre jording der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

Usant: Bilens jord potensiale er som regel alltid større enn hva du kan utføre med kabel. Og karossoriet fungerer også som skjerming på LF.

I god gammel skikk skal alltid jordkabler samles på felles punkt, men er annerledes i bil da bilene er (stort sett) laget av stål. Og om du monterer forsterkeren på en treplate, hvor skal du la forsterkerens minus gå til jord. I bilen ? :-)

Sørg heller for å legge signalkabler utenom støykilder. Monter gjerne et LC filter på strømminngang på forsterker (så nærme forsterker som mulig). LC filter har de fleste kvalitetsforsterkere innebygget. (L=Spole, C=Kondensator)

Og ta heller ikke de som selger gullkontakter og andre dippedutter på et godt ord. Normal (elektronisk) tankegang hjelper som ofte mest. Disse superkondensatorene f.eks. OK, du monterer en nærme forsterkeren. Du har brukt en 10-16 kvadrat ledning mot batteriet. Er det da å forstå at forsterkeren vil kunne forsyne seg mer (i spennings dumpene) enn resten av bilens utstyr. Selv en kondensator på 1 F (1.000.000 uF) vil ikke holde siden ledningssnittet mot resten av bilen er så stort). Ekstra batteri med ladeskille er noe helt annet....

Men igjen, jeg er nok bare for praktisk av meg :-)

-Knut-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo batteriet bak i e30 325 så det er jo et ypperlig sted å jordet forsterkeren ;)

minus- polen på batteriet er det dårligste jordingspunktet du kan ha. bruk bilbeltefestet under baksetet..

Og som nevnt i et annet nylig innslag (fra meg). Da kan du like godt jorde hvorsomhelst i karossoriet (så lenge du får god kontakt).

Og batteriet er slettens ikke den værste plassen. Lær deg LF før du belærer andre.

Takk!

-Knut-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Så vittig å lese at det er flere som har hatt dette problemet. Jeg trodde det bare var meg som hadde dette.

I mitt tilfelle så skjer dette i de orginale Bose HIFI sound systemet i min 93 mod Audi 100 og Turbolyden kommer kun fra høytalerene bak i "hattehylla". Det skjer bare av og til en skjelden gang og kommer som regel etter litt hard kjøring eller by kjøring.

Oppdaget det første gang etter noe by kjøring i Oslo sentrum, kunne ikke forstå hvor den turbolyden kom fra. Trodde først det var noe med eksosen eller noe siden lyden kon fra bak i bilen, men skjønte jo at ikke det stemmet når jeg lukket takluken.

Jeg bare skrur av tenningen så gir det seg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer litt på alt her jeg. Orker ikke å sitere 14 forskjellige stk på 3 sider !:P

Kabler: Du får ALDRI et anlegg sterkere enn det svakeste ledd. dvs. Hvis du har en 50mm² kabel til pluss og en 10mm² til jord. Så kunne du like godt har bruk 10mm² hele veien! Og missforstå meg feil, skal du bare ha de på 6x9 og/eller frontsette, Så holder det ;)

Men så ser jo jo også mange av de som skjøter 35mm² strømkabelen sin min en 1,5mm" fordi den var for kort ! Da kan du egentlig bare drite i hele greiene!

Men sånn generelt, så har jeg (personlig) funnet ut at at 35mm² er helt topp. Trenger olle kjøpre de tykkeste og dyreste som er der" Dvs. 50mm² .Mindre du skal bygge en satans-annlegg:P . For det første så er det et helvette å jobbe med. Finne et stort nok hull i torpedoveggen, og få plass under lister eller hvor du velger å legge de. Og for det andre: hvis du bare skal he at annlegg som spiller høyt og 'fint' og skal få alle tre speilene til og riste + vinduet på kjøkkenet til naboen. Så holder det lenge med 35mm".

Plassering : Som tidligere nevnt i tråden, så skal du passe litt på hvor du legger opp kabler, delefilter, kondiser og div.

De skal skal helst ikke krysse hverandre, eller ligge i nærheten av andre 'elektroniske' ting. Men alle nye ting som kabler, sikringsbokser, delefiltre, forsterkere og alt der der er så godt 'skjerma' nå, at det er ikke store betydningen. Men selvfølelig skal du tenke litt på det:P

Kondensator/Batteri: En kondensator er da for og holde strømnivået likt hele veien. Så ikke lysene blinker idet bassen slår! Men har du et 300kr bilbatteri ifra biltema, så hjelper det ikke å hive på en 5farads kondis! Har du bra nok batteri, så trenger du ikke kondis en gang. (Nå snakker jeg om litt mer heavy annlegg). Men jeg er av typen som sier jatakk beggedeler :P. Men da snakker vi om batteri til en mellom 4 og 10 tusen! Eller så får du reise på Torsov og kjøpe en 5F kondis med 'innebygd' batteri :) . Men som også innebære at du har et ok batteri og store nok kabler :)

Jording/trekking av kabel: Beste plassen å gjøre det er rett i karosseriet, nærmest mulig forsterkeren. Pusser/sliper det helt fint rundt der du skal jordet den. Og bare kjører på ;) Boltene til bilbelte'holderen' eller til seteramma er ikke dumme de heller:) Jording i batteriet er Ikke bra! Det funker selvfølgelig. Men tror ikke det er bra over lengere tid. Hvorfor vet jeg ikke selv.

Som nevnt tidligere oppi tråden her, så skal helst phonokablene og strømkabelen på hver sin siden av bilen fram til cd-spilleren og batteriet!

Har du batteriet i bagasjen, så er det jo det bare gull! Kort vei til strøm, ekstra batteri eller 2, kondis, lys og stæsj hvis du vil 'pimpe' litt opp i bagasjen din ;)

Men fram til tema i denne tråden her da :P

Støy: Var det vell som var tema her :P. Det som er i 98% av tilfellene er pga dårlig jording/jordingsfeil! Den 'plystre' lyden du får ifra hatthylla kan mye mulig være det, eller så sjekket forstyrrelser rundt kablene ifra hatthylla og kablene ifra forsterkeren. At det ikke er noen som krysser hverandre noe veldig der, eller er veldig løst? Å er det ingenting av det, så ville jeg sjekket jordinga til spilleren ( selv om jeg sjøl aldri har opplevd noe tull med den) Og resten av ledningene ut ifra spilleren/iso-koblinga :)

Håper dette var til litt hjelp i hvertfall :P . Er det noe du lurer på, så er det bare og spørre! Så skal jeg svare så godt jeg kan :)

:love: Pioneer :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk støy på høytallerne, fant etter mye knoting ut av at det var utgangene på spillern som hadde tatt kvelden.

Har hørt før at man helst bør ta av jordinga på batteriet når man driver å kobbler stereo (både forsterkere, cdspiller osv.)

uansett har jeg vært litt slarkete med dette, å jeg regner med det var årsaken til at utgangene tok kvelden..

Uansett, jeg vil kommentere posten ovenfor.

Siterer re4lp0wer:

"Kabler: Du får ALDRI et anlegg sterkere enn det svakeste ledd. dvs. Hvis du har en 50mm² kabel til pluss og en 10mm² til jord. Så kunne du like godt har bruk 10mm² hele veien! Og missforstå meg feil, skal du bare ha de på 6x9 og/eller frontsette, Så holder det

Men så ser jo jo også mange av de som skjøter 35mm² strømkabelen sin min en 1,5mm" fordi den var for kort ! Da kan du egentlig bare drite i hele greiene! "

Spørsmålet mitt er, om jeg har en 50mm² fra batteriet (som forøvrig står i motorrommet) - Denne er + og går til + på forsterkern som står i bagasjerommet. Klarer den ikke å levere mer stabilt enn en på 10mm² ? Med tanke på lengde? Det blir vel kanskje ikke flere hundre meter med kabel fra motorrom til bagasjerom, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk støy på høytallerne, fant etter mye knoting ut av at det var utgangene på spillern som hadde tatt kvelden.

Har hørt før at man helst bør ta av jordinga på batteriet når man driver å kobbler stereo (både forsterkere, cdspiller osv.)

uansett har jeg vært litt slarkete med dette, å jeg regner med det var årsaken til at utgangene tok kvelden..

Uansett, jeg vil kommentere posten ovenfor.

Siterer re4lp0wer:

"Kabler: Du får ALDRI et anlegg sterkere enn det svakeste ledd. dvs. Hvis du har en 50mm² kabel til pluss og en 10mm² til jord. Så kunne du like godt har bruk 10mm² hele veien! Og missforstå meg feil, skal du bare ha de på 6x9 og/eller frontsette, Så holder det

Men så ser jo jo også mange av de som skjøter 35mm² strømkabelen sin min en 1,5mm" fordi den var for kort ! Da kan du egentlig bare drite i hele greiene! "

Spørsmålet mitt er, om jeg har en 50mm² fra batteriet (som forøvrig står i motorrommet) - Denne er + og går til + på forsterkern som står i bagasjerommet. Klarer den ikke å levere mer stabilt enn en på 10mm² ? Med tanke på lengde? Det blir vel kanskje ikke flere hundre meter med kabel fra motorrom til bagasjerom, men..

Jo det gjør den! Men skal du få max effekt ut av det, så må du ha 50mm² hele veien! Dvs også til jordinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det i grove trekk. Men sånn som jeg ser det så trenger kanskje ikke jordinga å være like tykk, siden den er myyye kortere enn 50 kablen?

2 eller 7 meter har ikke noe og si!:P Er bare i store sammenhenger det har noe og si!

Hvis du hadde hatt 25meter lang + og 1meter - , så hadde det muligens hatt noe og si! Men ikke over så korte avstander! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...