Gå til innhold

Løsning på støy, ulyd eller "hyling" i høyttalerne


 Share

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med ulyd i høyttalerne om dagen, den type ulyd som følger turtallet.

Så jeg søkte litt på forumet, å fant ut at dette er tatt opp uendelig mange ganger før, så kom jeg over en ganske bra oversikt over hva dette kan skyldes, legger det ut her så andre også kan bruke det:

STØY

Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:

Det er flere enn ett jordingspunkt.

Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.

DYNAMOSTØY

Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:

Bruk alltid produkter av høy kvalitet.

Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

Støyfilter

Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

Prøv å holde kun ett jordingspunkt.

TENNINGSSTØY

Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.

LØSNING:

Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.

Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.

På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.

SMELL VED AV / PÅSLAG

Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.

LØSNING:

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

CD STØY

D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.

LØSNING:

Bruk alltid kabler av høy kvalitet.

Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.

Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.

Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

BAKGRUNNSUS

Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen

LØSNING:

Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.

Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.

kilde: bilradiospesialisten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde også ulyd som var turtallsavhengig, men det var kun når jeg hadde radioen på. Etter at jeg skiftet spiller forsvant problemet... Skal ikke si at jeg er skråsikker på at det var cd-spilleren som kurerte det, men jeg synes det var litt for tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne tilføye et punkt på dynamostøydelen.

Brent jordingsbane i spilleren.

Dette er noe jeg har vært mye borti på jobben. Det kommer av enten for dårlig jording på forsterker eller spiller. Ofte kan støyen forsvinne hvis man jorder skjermingen på signalkablene.

Har funnet ut at Pioneer spillere er ganske svake på dette punktet. De fleste spillerene vi får inn med brent jordingsbane har vært Pioneer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne tilføye et punkt på dynamostøydelen.

Brent jordingsbane i spilleren.

Dette er noe jeg har vært mye borti på jobben. Det kommer av enten for dårlig jording på forsterker eller spiller. Ofte kan støyen forsvinne hvis man jorder skjermingen på signalkablene.

Har funnet ut at Pioneer spillere er ganske svake på dette punktet. De fleste spillerene vi får inn med brent jordingsbane har vært Pioneer.

¨

Har det seg slik at "billige" signalkabler kommer gjerne uten skjerm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har hyling fra delefilterne mine, det står øverst at disse må jordes, men da virker vel ikke høyttalerne så godt? Jeg lurer på å legge en motstand fra inngangene til jord (100 Ohm - 1kOhm?) for å laste ledningene litt. Er det noen som vet hva motstandsstørrelse som er optimal?

Alternativt lurer jeg på å pakke hele filteret inn i aluminiumsfolie og jorde denne, noen synspunkter på dette?

Og før noen spør: Ja, jeg vet sikkert at det er filterne/høyttalerkablene som hyler - med en gang jeg skrur på kilden så er det stille (med volumet på 0).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg hadde turtallstøy i anlegget mitt. Lagde et skikkelig jordingspunkt med ikke for lang ledning fra forsterkeren og alle problemer forsvant. Dårlig jording var nok også grunnen til at forsterkeren etter en liten stund slo seg i protection modus.

Så min erfaring er at har en støy og susing, så sjekk jording først.

Turtallstøy fikk jeg også når jordinga var lagt til batteriet, så ser ikke ut som det er så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

brent jordingsbane på cd-spiller kan også vere ett problem.

dette finner du ut med å tvinne en ledning på +'en på begge signalkablene å kjøre disse til jord. forsvinner ulyden/turbolyden da er det cd-spilleren som er gåen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...