hagenisse Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Skrive "d" istenden for "det" er teit nok i sms, men enda verre her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Señorita86 Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Enig med Trotto, det er ufattelig mye dårlig rettskriving ute og går. Spesielt når det gjelder orddeling, og/å og da/når. SMS o.l. har nok mye av skylda, men jeg tror det fort kunne gått veldig mye bedre hvis skolen hadde tatt litt mer tak i det. Samme når det gjelder kj-lyden. Det er vel ikke _så_ vanskelig for en lærer å terpe litt på det der? Reagerer ikke så mye på skrivefeil o.l. her inne eller på andre lignende steder, men når f.eks. salgsannonser, artikler etc. er fulle av feil... Når forfatteren har f.eks dysleksi blir det jo noe helt annet, og jeg mener ikke at man skal være helt nazi på rettskriving overfor folk verken med eller uten lese-/skrivevansker, men hvis skolene snart hadde gjort en liten ekstra innsats hadde det ikke vært noe negativt i det tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Dette er langt fra det værste forumet, men skal jeg trekke fram noe som går igjen på de fleste forumene jeg leser så er det problemet: Hvis Viss Visst Vist Vis Utrolig mange som ikke klarer å skille de der... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet November 17, 2005 Share Skrevet November 17, 2005 Jeg tror at dette århundret vil framskaffe et helt nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. En språkrevolusjon er ventet, og den kan ventes å arte seg slik:I 2006 introduseres apostrof foran genitivs-s i egennavn. I 2007 utvides bruken også til genitiv's- eller fuge-s i fellesnavn. Samme året generalisere's regelen til å gjelde for alle ord som ender på enkelt-s. I 2008 må alle sammen satte ord sær skrive's ved ord delinger. «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket. I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord. Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke. Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene. I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte's med sms varianten «oxo». Samme året opp ta's boxtaven x i språket å ta's i bruk for x lyden etter en kort hvokal. Hved nytt ar opp gi's de sar norske vokalene æ, ø a å, a erstatte's av hen hold's hvi's a, o a a. I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte's av «ja». De's uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je's». :sam tidig privatisere's SprakRadet a sjope's av Dagbladet. :i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa», sa «assa» blir felle's skrive mate. :sex ar seinere etter mange ar's for hvirring sla's han assa hun sjonn sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte artikkela. :dobel konsonanta for sviner i 2042. :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai the vieux sprogs esse förbjudado. Fra: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... /post/3821 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet November 17, 2005 Share Skrevet November 17, 2005 Skrive "d" istenden for "det" er teit nok i sms, men enda verre her! Jeg bruker mye "d" når jeg skriver sms, mye pga at jeg skal spare plass. Her har man ikke det problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Jeg mener: Språk er en del av en persons identitet, om man sluntrer unna, gir det et inntrykk av vedkommende. Det er derimot fullt lovlig å være dyslektiker også, så ingen kan angripes for å snøvle med tekst. Men jeg synes det er påfallende mange som ikke klarer rettskriving i dag, kan hende dagens lærere ikke fokuserer på slikt lenger.Skriftspråket gir også en indikasjon på hvordan man danner seg et bile av personen som skriver. Dette kan høres merkelig ut. Men sett at jeg oppdager 2 bilannonser, bilene er temmelig klin identiske, men teksten varierer fra å være god norsk på den ene,til en med masse feil, være seg grammatiske og tekniske, som f.eks skrive BMV på den andre. Ubevisst vil jeg først søke ut den annonsen som jeg forstår mest av, den som inneholder minst feil. Kanskje er den personen mer ryddig i sitt bilhold også....kanskje! Helt enig med deg. Språket vårt er i forfall og det er veldig trist. Men bare for å rette litt i teksten din og... tall under 10 skrives med bokstaver... (ikke 2 bilannonser, men to bilannonser....) Det er jo flisespikkeri, men jeg skjønner ikke at folk generelt ikke kan skrive mer korrekt. Å skrive på dialekt er det verste jeg ser. Jeg syns rett og slett det blir for dumt. Her har vi ett flott språk (bokmål) og så skriver folk på dialekt......????? At man snakker dialekt er noe helt annet. Det har med vår kultur å gjøre og må absolutt bevares. Men alt som er skriftlig skal på bokmål, riksmål, eller til nød nynorsk. Det som skjer i den store sammenhengen, er at språket vårt blir ødelagt hvis trenden fortsetter. Ikke på kort sikt kanskje, men si om 50-100 år. Så vær så snill dere. Del ordene riktig, og prøv så godt dere kan å skrive mest mulig korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jarli Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Jeg synes det viktigste er at vi forstår hverandre. Skal vi fokusere for mye på rettskriving blir dette forumet alt for upersonlig og formelt..Det er faktisk vanlige folk som er innpå her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Jeg synes det viktigste er at vi forstår hverandre. Skal vi fokusere for mye på rettskriving blir dette forumet alt for upersonlig og formelt..Det er faktisk vanlige folk som er innpå her joda, enig i det og, men noen av innleggene her er av en slik kvalitet språkmessig at de blir tunge å lese, eller man kan misforstå sammenhengen pga. dårlig norsk, og det gagner ingen... De aller fleste skriver helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 ":23irbr8f]Dette er langt fra det værste forumet, men skal jeg trekke fram noe som går igjen på de fleste forumene jeg leser så er det problemet:Hvis Viss Visst Vist Vis Utrolig mange som ikke klarer å skille de der... Artig tråd...og jeg har faktisk også lurt litt på hvorfor det er så vanskelig å vite forskjell på "hvis" og "visst". En annen ting er hvorfor nesten ingen vet at det er langt mer effektivt og elegant å skrive f.eks "Hvis bil er det ?" istedenfor "Hvem sin bil er det ?" ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 ":24mqic29]Dette er langt fra det værste forumet, men skal jeg trekke fram noe som går igjen på de fleste forumene jeg leser så er det problemet:Hvis Viss Visst Vist Vis Utrolig mange som ikke klarer å skille de der... Artig tråd...og jeg har faktisk også lurt litt på hvorfor det er så vanskelig å vite forskjell på "hvis" og "visst". En annen ting er hvorfor nesten ingen vet at det er langt mer effektivt og elegant å skrive f.eks "Hvis bil er det ?" istedenfor "Hvem sin bil er det ?" ... Det er faktisk lov å bruke viss, for ordet hvis... Nye rettskrivningsregler som kom for 4-5 år siden, der ordet "viss" ble "klammeform" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Det er faktisk lov å bruke viss, for ordet hvis... Nye rettskrivningsregler som kom for 4-5 år siden, der ordet "viss" ble "klammeform" Det er mye mulig, men "visst" erstatter helt sikkert ikke "hvis"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Det er faktisk lov å bruke viss, for ordet hvis... Nye rettskrivningsregler som kom for 4-5 år siden, der ordet "viss" ble "klammeform" Det er mye mulig, men "visst" erstatter helt sikkert ikke "hvis"... Helt riktig, det gjør det så definitivt ikke, og jeg er tilhenger av å bruke ordet "hvis". Samme kan man si om ordene "åffer" og "åssen". Man kan faktisk bruke de, men det høres da mye bedre ut å bruke "hvorfor" og "hvordan"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Det er faktisk lov å bruke viss, for ordet hvis... Nye rettskrivningsregler som kom for 4-5 år siden, der ordet "viss" ble "klammeform" Jammen! Det er jo rett og slett tragisk. Til helsike med nye rettskrivingsregler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Helt riktig, det gjør det så definitivt ikke, og jeg er tilhenger av å bruke ordet "hvis". Samme kan man si om ordene "åffer" og "åssen". Man kan faktisk bruke de, men det høres da mye bedre ut å bruke "hvorfor" og "hvordan"... Hehehe...når vi shopper inn i den lokale butikken her i Århus pleier vi som en spøk (mest fordi det høres latterlig ut i danske ører) å spørre hverandre høyt og tydelig: "Erru sulten elle ?"..."Åssen ete virru ha i dag a ?"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerKing Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Jeg personlig sliter med og/å reglene, men blir innleggene mine VELDIG vanskelige å forstå for det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå