Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

Det hadde vært av stor interresse å ha sett tilsvarende dokument for andre land og ei oversikt over hva Nazistene og deres forbundsfeller faktisk brukte på krigføringen.

Jeg tror at det er temmelig umulig å estimere hva WWII kostet for de enkelte parter på en fornuftig måte. Man mener at WWI totalt kostet rundt 2000 milliarder kroner når det gjelder krigsinnsatser og materielle ødeleggelser. WWII kostet nok minst 10 ganger så mye... hvis vi ser bort fra menneskelige tap som ikke kan gjøres opp i penger.

Albert Speer, Hitlers sjefarkitekt og rustningsminister, gir i sin bok "Erindringer" et lite innblikk i hvordan tyskerne måtte prioritere for å få regnestykket til å gå opp militært. Det var mangel på alt... og dette til tross for tysk effektivitet og organisasjonssans. Bare et slagskip som Bismarck kostet ca. 200 millioner riksmark... eller ca. 850 millioner dollar anno 1939. Rundt 6 milliarder kroner etter dagens pengeverdi burde ikke være helt på jordet... og i tillegg kommer søsterskipet Tirpitz.... samt en rekke mellomstore kryssere og ikke minst mange hundre u-båter... som kostet 2-300 millioner kroner stykket (dagens pengeverdi).

En Messerschmitt Bf 109 kostet ca. 43000 riksmark eller ca. 4 millioner kroner i dagens pengeverdi. Det ble bygget 33000 stk. og i tillegg kommer mange tusen andre flymodeller (bl.a over 20000 Focke-Wulf 190 med BMW 801 motor). En Tiger stridsvogn kostet rundt en kvart million riksmark (ca. 60 millioner kroner i dagens pengeverdi). Det ble bygget ca. 1350 stk. Det handler om ufattelig store summer og listen er praktisk talt uendelig....

Det er egentlig utrolig at "Tirpitz" stadig er her (sort of). Svensk malm som ble til tysk kvalitetsstål kan åpenbart stadig brukes til tross for det grusomme utgangspunktet. Litt agurknyheter dette i sommervarmen, men er man interessert i WW2 så er man det... :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10105091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det er litt trist at den første tulletråden er borte for alltid... vi hadde bl.a en lang følgetong om Falklandskrigen i den tråden. Denne krigen er interessant av tre årsaker:... det var den siste krigen Storbritania førte som en regulær supermakt, det var den siste konvensjonelle krigen uten avansert IT og det var den siste krigen der USA offisielt spilte en underordnet rolle (mye fordi Storbritania stadig var en supermakt). Idag vet vi imidlertid at USA (og Norge) spilte en langt mer vesentlig rolle i krigen enn først antatt.

Det er ganske nøyaktig 30 år siden Falklandskrigen og nå rasler Argentina med sablene igjen. Spørsmålet er om argentinerne glemmer at britene er et gammelt krigerfolk... og svaret de får er derfor temmelig tydelig og resolutt. Destroyeren HMS Dauntless + et par atomubåter samt støttefartøyer burde gi argentinerne noe å tenke på (og selvfølgelig figurerer amerikanerne også denne gangen i bakgrunnen med et par atomubåter).

Søsterskipet HMS Daring befinner seg forøvrig i den persiske bukt der hun sammen med de amerikanske hangarskipene USS Dwight D. Eisenhower og USS Stennis sørger for at iranerne forstår hvem som bestemmer.

http://jp.dk/udland/article2683268.ece

Jeg har all respekt for Argentina som nasjon, men jeg har fortåelse for at britene ble ganske så sure da de fant ut at Argentinas invasjon av Falkland var finansiert av penger som de hadde lånt av britene på fordelaktige vilkår (les: Argentina var et militærdiktatur mellom 1976 og 1983... altså en bananrepublikk). Såkalt U-hjelp (utviklingshjelp) ble med andre ord brukt til å krige mot landet som faktisk ga den økonomiske støtten.

Margaret Thatcher, Storbritanias statsminister i perioden (1979-90), ble iht. nylig offentliggjorte dokumenter tatt på sengen da Argentina invaderte Falklandsøyene i 1982.

http://jyllands-posten.dk/kultur/histor ... 963515.ece

En interessant BBC dokumentar om Falklandskrigen som på en god måte forteller hvordan konflikten utartet seg militært og politisk.

http://www.youtube.com/watch?v=7FNAoPtdIg0

Historien gjentar seg og britene fornekter seg ikke. Denne gangen er det spanjolene som klager over at Gibraltar stadig er en britisk koloni (i likhet med Falklandsøyene) og har truet med å blokkere halvøyen samt oppkreve god gammeldags toll ved passering til og fra kolonien (så mye for det grenseløse EU samarbeidet). Britene er et gammelt krigerfolk og lar seg ihvertfall ikke pille på nesen av nasjonen som tapte slaget ved Trafalgar under Lord Nelsons kommando. Ergo sender de sporenstreks et hangarskip og en fregatt til Gibraltar. Som vi vet seiler intet hangarskip noe sted uten solide forsterkninger også under vannet og dette betyr at minst en av Storbritanias atomubåter følger med flåten. Jeg tror at spanjolene gjør klokt i å lukke denne diskusjonen før den går for langt.

http://politiken.dk/udland/ECE2044209/b ... gibraltar/

Apropos hangarskipet HMS Illustrious så tok jeg et bilde av søsterskipet Ark Royal (ble utrangert i 2011) da det besøkte Oslo på begynnelsen av 90-tallet. Ark Royal var i mange år den britiske marinens flaggskip... :)

m0o6hll3w38mgu7b98lo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord... :)

Tråden er jo litt spesiell og har forandret seg med tiden. Bakgrunnen for at tråden i det hele tatt ble etablert er naturligvis at BMW inkl. de andre tyske bilprodusentene ikke var helt uskyldige i relasjon til den annen verdenskrig. Dette har senere ført tråden til nyere tider fordi det stadig er klare politiske og militære relasjoner til tidligere tiders realpolitikk (bl.a Falklandsøyene som en del av det britiske imperiet). Dette er igjen interessant i relasjon til dagens situasjon vedr. Gibraltar som ble annektert av britene i samarbeide med Nederland så langt tilbake som i 1704 og i 1713 formelt overlevert til den britiske tronen som en del av fredsavtalen i Utrecht etter den spanske arvefølgekrigen (1701-14).

Som man forstår spøker stadig det britiske imperiet i kulissene... enten man snakker om Falklandsøyene, Gibraltar, 1. verdenskrig, 2. verdenskrig, Golfkrigen, Irak, Palestina/Israel konflikten, Afghanistan etc. I denne sammenhengen fant jeg et ganske informativt kart som viser hvilke landområder som på et eller annet tidspunkt har vært endel av det britiske imperiet. Steder som er understreket tilhører stadig Storbritania.

6td6pj6vgcfg8pkuax2z.png

Det er forøvrig kun 21 stater i hele verden Storbritania aldri har annektert, invadert eller kriget i (direkte eller som en del av en allianse der de har hatt soldater). Med forbehold om feil er disse: Sverige, Hviterussland, Lichtenstein, Luxembourg, Andorra, Monaco, Vatikanstaten, Guatemala, Bolivia, Paraguay, Mali, Elfenbenskysten, Tsjad, Den Sentralafrikanske Republikk, DR Kongo, Burundi, Usbekistan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Mongolia og Marshalløyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konflikten mellom Spania og Storbritania når det gjelder Gibraltar blir bare mer og mer interessant. Nå viser det seg at Argentina og Spania har en koordinert aksjon på gang når det gjelder hhv. Falklandsøynen og Gibraltar mhp. å få FN til å kikke på uenigheten. Dette er prøvet før og til Storbritanias fordel. Det er spesielt to paradokser i denne saken jeg interesserer meg for og det er:

1. Den spanske regjeringen er hardt presset politisk og økonomisk. Mon ikke de med denne konflikten tar en "Maggie" og forsøker å dreie fokuset vekk fra innenriksproblemer og over på et nasjonalistisk samlingspunkt (akkurat som Margaret Thatcher gjorde med Falklandsøyene - dog var det Argentina som startet den konflikten).

2. Det er i denne sammenhengen temmelig interessant at Spania selv har to eksklaver i Marokko... Ceuta (18,5 Km2) og Melilla (12,3 Km2). Ceuta befinner seg små 20 Km fra Gibraltar... :roll:

http://politiken.dk/udland/ECE2046096/s ... d-spanien/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kom over en litt interessant film som viser oppstart og flyging i en Supermarine Spitfire. Intet spesielt ved dette egentlig, men flyene (filmen viser egentlig to Spitfires) eies av Biltema og det ene er identisk med flyet som krasjet på Tynset sommeren 2010. Flyet er nå satt istand og resultatet ser vi i filmen... :)

Ellers er det verdt å nevne to andre ting ved filmen. Den lett febrilske veivingen med hodet (et av kameraene er festet på hodet av piloten) skyldes behovet for å få oversikt over hvor på rullebanen flyet helt konkret befinner seg. Motoren størrelse og flyets vinkel under taxing gjør at piloten ikke kan se forover over motoren. Vera Lynn som bl.a sang den berømte melodien "There'll Be Bluebirds Over The White Cliffs of Dover" (som vi hører i filmen) lever faktisk stadig. Hun er nå 96 år gammel og så sent som i 2009 kom hun inn på hitlistene i Storbritania med en samling melodier hun spilte inn i krigsårene inkl. "The White Cliffs of Dover". Disse melodiene var en meget viktig brikke i arbeidet med å styrke den britiske krigsånden da krigen var aller mest ødeleggende og demotiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk øyeblikksbilde, disse australske soldatene ble blåst i lufta av dynamitt som gikk av ved ett uhell. Alle overlevde og fikk kun mindre skader og sjokk..

y2vf1fxy66gzi2iim4q3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jeg ser at bildene fra marinemuseet i Laboe utenfor Kiel i Tyskland har falt ut... vel her er de igjen... :)

http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 469177&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;

U-995 ble bygget i 1942 og ble etter at hun hadde gjennomført 9 tokt mot allierte konvoier i Atlanterhavet overført til de tyske styrkene i Trondheim i 1945. Hun ble deretter britisk krigsskadeerstatning, men overført til den norske marinen i 1948 som KNM Kaura. Hun ble tatt ut av tjeneste i 1965 og solgt til Tyskland i 1971 for den symbolske summen av det som den gangen var 1 tysk mark (ca. 4 norske kroner).

[ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][ Bilde ][Bilde ][ Bilde ]

Jeg kom over en interessant, men litt eldre dokumentar om ubåtkrigen under WW2. Der er nettopp U-995 brukt som et eksempel på Type VII ubåtene og portrettert. Man kan kjenne igjen flere av bildene ovenfor i dokumentaren... :)

http://www.youtube.com/watch?v=mJtKcUiWEms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer goodies for spesielt interesserte. Angrepsflyet (lett jagerbomber) de Havilland Mosquito eller "Mossie" har alltid vært blandt mine favorittfly fra WW2. Flyet er vakkert som en Spitfire, har to stk. Rolls-Royce Merlin V12 motorer på tilsammen ca. 3400 HK og var blandt krigens hurtigste fly med en topphastighet på knapt 700 Km/t.

Mosquito ble utstyrt med radar (som var en ny oppfinnelse) og spesialisert til angrep om natten. Spesielt mot de tyske forsyningslinjene i form av bl.a angrep mot togtransporter var flyet effektivt. Flyet var også effektivt ved bruk av presisjonsbomber mot bl.a tyske fremskutte flyplasser. Flyet ble også brukt i forbindelse med angrep og rekognosering i Norge. Angrepet mot Gestapo´s (Geheime Staatspolitzei - det hemmelige statspolitiet) hovedkvarter i Viktoria Terrasse (den eldre delen bak der Utenriksdepartementet ligger idag) i desember 1944 ble utført av Mosquitoer fra England... :)

s610f3ail5vca7zb3fvv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får legge til at Mosquitoen er bygd av balsa og bjørk :-)

Jeg hadde håpet å få se en flygende Mosquito når jeg var til Duxford på flyshow i sommer, men da det bare er en flyvedyktig i verden måtte jeg ta til takke med den som hang ifra taket i museet. http://www.mossie.org/TA719.htm

Men det var mye annet lekkert å se og høre på da

Filmstjerna ifra filmen Memphis Belle, Sally B

ppyeqctlbn0qjcl1d7u6.jpg

zy8mkugr4cnd5fa24w3t.jpg

35vhoauimpsgayc3y4je.jpg

0gzpsg09ol91njy707f1.jpg

inzn0hff571bmbvr18fu.jpg

50bjicyys34vio969yze.jpg

"Formel 1" utgaven av Spitfire med RR Griffon motor på 37 liter og to trinns kompressor. Dette gav godt over 2000 hester. Med sine kortere vinger klarte den da over 700km/t og ble blant annet brukt til å skyte ned/vippe ut av kurs med vingene Adolf sine flygende bomber.

mt8hr9yu6joy4a8saz37.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og spesielt artig er det at britene også går opp i å ha tidsriktige omgivelser med bl.a uniformer og utstyr. Jeg elsker den slags. Det nederste bildet av en Spitfire er en såkalt "clipped" wings variant og det ser også ut som om den er basert på Mrk.XIV iom. at den både har "cut down rear fuselage", "clear-view canopy" (tynnere kropp bak cabinen og helt glasstak) og en fembladet Rotol propell.

Jeg har alltid synes at "clipped" wings varianten er litt trist. Både fordi den vakre og karakteristiske vingeprofilen på den originale Spitfire er ødelagt, men også fordi den viser at de tyske ingeniørene visste best da de konstruerte Messerschmitt Bf 109. Spitfire fikk betydelig bedre aerodynamiske egenskaper i lavere høyder med "clipped" wings.

Apropos F1 variantene av Spitfire så tror jeg at en av kandidatene bør være Seafire Mrk.47 (marinevarianten av Spitfire). Den har en Griffon 88 motor som yter 2350 HK i kombinasjon med en 6 bladet kontraroterende propell (les: for mer payload). Topphastigheten er registrert til 727 Km/t. Denne propellen fantes bl.a også på Spitfire Mrk.XIV, men da med en marginalt mindre kraftig Griffon motor... :)

Spitfire Mrk.XIX med en 6 bladet kontraroterende propell

zg600jox3jw655n0av1w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Apropos forfatteren Tor Bomann-Larsen´s nye bok, "Svaret", om kongefamilen under den annen verdenskrig har jeg en bok som jeg arvet etter min mormor. Hun var under krigen kontorsjef for den kongelige norske regjerings informasjonskontor i London. I forbindelse med Kong Haakons 70 års dag den 3. august 1942 (altså midt under krigen da den var som aller mørkest) ga dette kontoret ut en bok som kort og godt heter "Alt for Norge!". Boken er en hyllest til Norge og kongefamilien. Mitt eksemplar er også signert av både Kong Haakon og daværende Kronprins Olav.

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/25/kultur/anmeldelser/litteratur/litteraturanmeldelser/bok/29974168/

 

gallery_38233_76_700602.jpg

 

gallery_38233_76_1791540.jpg

 

gallery_38233_76_83664.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...