Gå til innhold

Trenger Noreg bønder?

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

Olje og gass varer i over 100 år til, så det er ingenting å bekymre seg over på lang tid enda. I tillegg har vi oljefondet som kommer til å bli så stort at det alene gir en bra avkastning.

MEN. Som du sier så jeg er også bekymret over en utvikling der industri og arbeidsplasser legges ned, uten at det kommer noe nytt. Dette styrer politikerne, og de styrer det meget dårlig.

Se på Irland f.eks. De har skattefritak for nye etableringer i 5 år. Ikke uten grunn at store selskaper som Intel, Dell osv. legger sin virksomhet i Europa til Irland.

Så her må det satses. Men om vi får maten fra utlandet eller Norge, er underordnet etter min mening. Vi sulter ikke i hjel fordi om vi må kjøpe maten vår billig i fra utlandet, fremfor dyrt i fra bøndene.

Det er helt andre årsaker til at man må bør beholde bøndene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Olje og gass varer i over 100 år til, så det er ingenting å bekymre seg over på lang tid enda. I tillegg har vi oljefondet som kommer til å bli så stort at det alene gir en bra avkastning.

MEN. Som du sier så jeg er også bekymret over en utvikling der industri og arbeidsplasser legges ned, uten at det kommer noe nytt. Dette styrer politikerne, og de styrer det meget dårlig.

Se på Irland f.eks. De har skattefritak for nye etableringer i 5 år. Ikke uten grunn at store selskaper som Intel, Dell osv. legger sin virksomhet i Europa til Irland.

Så her må det satses. Men om vi får maten fra utlandet eller Norge, er underordnet etter min mening. Vi sulter ikke i hjel fordi om vi må kjøpe maten vår billig i fra utlandet, fremfor dyrt i fra bøndene.

Det er helt andre årsaker til at man må bør beholde bøndene i Norge.

Mye av det du skriver TrondK er jeg helt enig i, men først vil jeg si at jeg har respekt for Jarle´s bekymringer og at jeg deler hans ønske om det beste for Norge. Vi er med andre ord ikke uenige om målet, men om hvordan vi skal nå målet. TrondK nevner Irland som et eksempel og det er bra fordi det knapt finnes et land som har hatt en hurtigere velstandsøkning de siste 20 årene enn nettopp Irland. Årsaken til dette fenomenet er kompleks, men grunnleggende kan man si at de gjennomførte en nasjonal markedsliberalisering på høyt nivå over noen år. De gjennomførte et skifte fra industri og primærnæringer til kunnskapsbasert industri som tiltrekker virksomheter som f.eks Intel, Dell etc. Med andre ord ble befolkningen målrettet utdannet over 10-20 år så de kunne tilfredstille disse firmaenes etterspørsel etter kvalifisert arbeidskraft. Danmark gjennomgår for tiden noe av den samme utviklingen og mange gårder blir derfor enten nedlagt eller omgjort til fritidseiendommer, men samtidig bygges det opp en stor industri basert på bl.a biokjemi, forskning og alternativ energi. Danmark er altså i gang med et prosjekt som på sikt vil medføre at landet ikke lenger er et jordbruksland. Når man så tenker på at Danmark har vesentlig bedre forutsetninger enn Norge for å være et typisk jordbruksland...så er situasjonen egentlig som TrondK skriver at det bør være andre årsaker enn direkte økonomiske til at man bør opprettholde primærnæringene i Norge.

Jeg liker ikke at man stiller by og land opp mot hverandre...vi er gjensidig avhengig av hverandre og er med andre ord like viktige for helheten. Jeg er som nevnt tidligere i diskusjonen ikke spesielt imponert over EU slik det er i dag og jeg er faktisk usikker på om Norge bør melde seg inn i EU. Spørsmålet er imidlertid om vi egentlig har et valg hvis vi ønsker adgang til unionen og de lukerative markedene som er der. Jeg vet at EØS avtalen regulerer adgangen i dag, men det er ikke sikkert at den blir ved med å gjøre det i fremtiden når EU er fysisk større og har lettere tilgang til f.eks olje fra det kaspiske hav... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norge trenger bøndene må være det dummeste spørsmålet noensinne. Når du sikkert daglig spiser din hamburger. Hvem tror du det det da er som skaffer råvarene til maten? Kjøttet i butikkene, grønnsakene, korn/havre. Hva skulle vi spist visst vi ikke hadde bønder? Selvfølgelig må vi ha det! "Uten bonden vil byen dø" :D

Dette er svada!

Tror du at all den maten vi spiser i Norge er norsk?

Eller at all den "bra/sunne/friske" maten i norge er norsk?

Sannheten er at bøndene trenger oss (les oljepengene) mer, enn vi trenger de!

Hadde Norge hatt flere bønder, hadde Norge gått konkurs!

Det er den desidert dyreste arbeids gruppen i Norge, hvor mye vi sponser dem sier du?

Er det ikke i overkant av 11 Milliarder da?

:cry:

Det er flaut!

De har subsidier i hue og ræva, og i tilegg har vi mye "hobby-bønder"

Vanlig arbeid i tilegg til gården.

For bonden er vi :santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norge trenger bøndene må være det dummeste spørsmålet noensinne. Når du sikkert daglig spiser din hamburger. Hvem tror du det det da er som skaffer råvarene til maten? Kjøttet i butikkene, grønnsakene, korn/havre. Hva skulle vi spist visst vi ikke hadde bønder? Selvfølgelig må vi ha det! "Uten bonden vil byen dø" :D

Dette er svada!

Det er den desidert dyreste arbeids gruppen i Norge, hvor mye vi sponser dem sier du?

Det er flaut!

...er ikkje bonde!

Den dyraste gruppa i norge er dei som ikkje gjer ein dritt berre sår på sosialen og aetat (ja eg veit at dette ikkje er frivillig for alle og dei er det faktisk synd i, men her er og mange som ikkje gidd ein dritt)

Bønder jobbar!

..og oljen tek slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut!

For bonden er vi

Vanlig arbeid I TILEGG til gården.. Ringer det ikke en liten bjelle der?? De hadde vel ikkje trengt den "vanlige" jobben hvis de ble subsidiert så til de grader. Her rundt meg er det ett par gårdsbrukere som holder stand enda, og det er ikkje EN av de som ikkje har vanlig jobb utenom, og heller ingen av de eg vil karakterisere som veldig velstående heller.

Men den følelsen en får når en ser det i aksjon og kjenner lukten av nyslått gress og ikkje minst alle de positive opplevelsene nærmiljøet får av å ha en gård i nærheten, tenker da spesielt på barn, den synes eg det norske samfunn har godt av og RÅD til å opprettholde. For det er verdiskapning samtidig som det opprettholder vår norske identitet.

Ellers så vil eg rette min 100% støtte til alt det Jarle Skoftedalen sier. Tok læretiden min ved Hydro Aluminium Årdal. Der og skal de legge ned 1000 arbeidsplasser de neste årene. Ved en bedrift som går med stort overskudd, fordet Hydro skal legge pengene i Tyskland. Resultatet er at de legger ned en hel bygd, som igjen ringvirker i hele indre sogn. Mindre arbeidsplasser, gir fraflytting, som igjen gir færre kunder til gjenværende bedrifter, som igjen fører til at de går dårlig, som igjen fører til fraflytting, osv osv... Og mindre skatteinntekter til å drifte en kommune for de som er igjen.

I tilegg til at det ødelegger en hel kommune og distriktet rundt den.

Med det lønnsnivået vi krever her i Norge, kan eg ikkje skjønne at folk kan reagere på at staten hjelper til litt av og til for å beholde mangfoldet. Selv om de i liten grad gjør det. Det er vel mest fordi de sitter greit i det selv, og ser på frafall av subsidier som en mulighet for at det drypper litt mer på dem.

Hvis det blir fritt frem her i verden, er det ikkje EN ENESTE nordmann som har jobb om 5 år. Høye lønninger, høye krav til velferdsordninger, dårlig arbeidsmoral, slapp innsats og nå ett latterlig krav om 6 timers dag. !!!

Vi hadde blitt utkonkkurert på dagen!!! Litt patrioisme må det være lov å utvise, selv om det ikkje er akkurat DEG det gjelder.

Som Jarle Skoftedalen, så betaler eg heller litt mer for varer som sikrer norske arbeidsplasser. Er faktisk meget bevisst på dette.

Den dagen du ser meg i en LIDL butikk, kan du bare ringe etter menn i hvite frakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svada!

Det er flaut!

Må bare begynne med å si at du har mega fet avatar M3cab :)

Men så til saken.

Det er i utgangspunktet mange som er med i denne diskusjonen som egentlig ikke vet hva de snakker om.......

11 milliarder sier du... sikkert riktig, men vet du hva disse 11 milliardene er? Det hender også at vi bønder faktisk gir noe tilbake til samfunnet i form av diverse varer, ikke alle som får penger fra staten gir tilbake til samfunnet.....

Hobby bønder... hva er problemet? det er ikke disse bøndene som får de store subsidiene. Tror du det er bare å peke så får du det du vil? Dessverre er det ikke slik det fungerer. Det er faktisk regler ute å går.

Hobby bonde kan enkelt sammenlignes med om en eller annen starter opp en liten bedrift ved siden av annet arbeid eks en liten internet butikk.

Og siden alle snakker om disse utrolige subsidiene, er det noen som faktisk vet hva bønder får / har krav på i subsidier, og hva bønder får subsidier for?

Dette kan mann nok finne svaret på på nettet, men er det noen som vet dette uten å sjekke. Regner med at dere som er bønder sikkert vet, men alle andre?

Og for de som ikke vet, nesten alle i hele Norge for en eller annen form for subsidier fra staten. Eks: kontant støtte til barnefamilier, stippend til skole eller oppstart av bedrifter, arbeidsledighets trygd, uføre trygd, skatte lette til de som bor i Finmark og Svalbard osv osv

Ikke missforstå, det er bra staten gir litt penger til diverse. Og hvis u ikke liker bønder så plager ikke det meg. Om det er bra eller dårlig som sammfunnet å ha bønder... tja... det for enhver ha sin mening om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svada!

Det er flaut!

Må bare begynne med å si at du har mega fet avatar M3cab :)

Men så til saken.

Det er i utgangspunktet mange som er med i denne diskusjonen som egentlig ikke vet hva de snakker om.......

11 milliarder sier du... sikkert riktig, men vet du hva disse 11 milliardene er? Det hender også at vi bønder faktisk gir noe tilbake til samfunnet i form av diverse varer, ikke alle som får penger fra staten gir tilbake til samfunnet.....

Hobby bønder... hva er problemet? det er ikke disse bøndene som får de store subsidiene. Tror du det er bare å peke så får du det du vil? Dessverre er det ikke slik det fungerer. Det er faktisk regler ute å går.

Hobby bonde kan enkelt sammenlignes med om en eller annen starter opp en liten bedrift ved siden av annet arbeid eks en liten internet butikk.

Og siden alle snakker om disse utrolige subsidiene, er det noen som faktisk vet hva bønder får / har krav på i subsidier, og hva bønder får subsidier for?

Dette kan mann nok finne svaret på på nettet, men er det noen som vet dette uten å sjekke. Regner med at dere som er bønder sikkert vet, men alle andre?

Og for de som ikke vet, nesten alle i hele Norge for en eller annen form for subsidier fra staten. Eks: kontant støtte til barnefamilier, stippend til skole eller oppstart av bedrifter, arbeidsledighets trygd, uføre trygd, skatte lette til de som bor i Finmark og Svalbard osv osv

Ikke missforstå, det er bra staten gir litt penger til diverse. Og hvis u ikke liker bønder så plager ikke det meg. Om det er bra eller dårlig som sammfunnet å ha bønder... tja... det for enhver ha sin mening om...

Enig i den!

Nå som de arbeidsledige skal få 20000 i feriepenger, begynner virkelig staten å gi "subsidier" i bøtter og spann der og...

Jeg vet ikke med tall hvor mye penger som gis til bønder for at de skal opprettholde gårdsvirksomhet, men mye er det nok.

Men jeg må nå innrømme at et land uten bondegårder, uten egenproduksjon av mat og melk, er ganske så kjedelig. Det er jo vår kulturarv det er snakk om, og om det koster noen milliarder i året... hva så?

11 milliarder... det er jo peanuts! Oljefondet er på over 1000 milliarder nå. Forsvarsbudsjettet er lite, og det er på ca 30 milliarder...

Hvis bøndene forsvant, er det nok mange som hadde endret mening, men likevel må man hele tiden være kritiske til hva disse subsidiene går til. F.eks kom det jo frem i et TV-program at bøndene kjørte kuene til slakting i fra østlandet til nord norge, for så å sende dem tilbake til østlandet fordi det ga mere penger fra staten. Sånne episoder må man unngå.

Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som kritiserer bøndenes subsidier har bare hørt at de får "masse penger uten å gjøre en dritt".

#1 - Det er mye arbeid å være bonde. Noen har det slack, men de fleste har mye å gjøre.

#2 - Disse 11 mrd er jo det som gis ut i utgangspunktet. Sannsynligvis kommer mange av disse milliardene rett tilbake til landet (både stat og forbrukere) i form av varer.

#3 - Jordbruket skaper enormt mange arbeidsplasser. Hvor lenge tror dere de 11 mrd minus varene som kommer tilbake hadde vart om alle bøndene var arbeidsledige? Har vi ikke nok arbeidsledige i landet allerede? (noe som gjør at jeg stiller meg undrende til de 20k ekstra alle skal få. As if at det blir noe bedre nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som kritiserer bøndenes subsidier har bare hørt at de får "masse penger uten å gjøre en dritt".

#1 - Det er mye arbeid å være bonde. Noen har det slack, men de fleste har mye å gjøre.

#2 - Disse 11 mrd er jo det som gis ut i utgangspunktet. Sannsynligvis kommer mange av disse milliardene rett tilbake til landet (både stat og forbrukere) i form av varer.

#3 - Jordbruket skaper enormt mange arbeidsplasser. Hvor lenge tror dere de 11 mrd minus varene som kommer tilbake hadde vart om alle bøndene var arbeidsledige? Har vi ikke nok arbeidsledige i landet allerede? (noe som gjør at jeg stiller meg undrende til de 20k ekstra alle skal få. As if at det blir noe bedre nå..)

Bra oppsummering Gunnar.

Og skal dette diskuteres mer, så kom for all del med bedre argumenter enn:

Det er flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt den tredje verden, altså verdens fattigste land, har behov for noen å selge sine produkter til. Det eneste de har å selge er jordbrukprodukter. De har ikke olje som vi har. De får ikke subsidier som bøndene i Norge får. De får ingenting. Det eneste som kan få dem opp av gjørma er å ha noen å selge produktene sine til. Dette går da på bekostning av norske bønder.quote]

Så du meiner at bøndene skal legge ned gårdsdrifta og gå på aetat i mellomtida mens dei venter på å få seg ein ny jobb?

Kva slags sjangse trur du ein halvfeit 50 åring har til å få seg ein ny jobb i dagens samfunn?

Men eg er eining i at u-land burde få varene sine meir ut på markedet, men eg kan hoksa å ha lest at Noreg har hjelpt u-landa med å få ut landbruksvarene sine noko meir enn andre land.. Skal ikkje seie heilt sikkert kvar eg leste dette, men skal prøve å finne det igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svada!

Det er flaut!

Ok, så du meine at ME trenge folk fra byene som ikkje veit kva som er bakenden på ei kyr (gjelder sef ikkkje alle)?

Hobby bønder? Kor fekk du det fra? Er det det du kaller folk som jobber ved sia av gardsdrifta sånn at dei ikkje skal "tigge" (som du kaller det) meir penger av den norske stat?

Men det er greit for meg at bøndene havnar på aetat, sånn at me må betale enda meir peng til dei..

DET hadde du vel likt..... :twisted:

Litt småforbanna når eg ser sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke det,

greit nok at det ikke lønner seg i penger og drive et lite tradisjonelt småbruk, men det vil ikke si at det ikke lønner seg inflasjonsmessig og drive gardsbruk i norge...

jeg har ikke lyst til og sponse flere folk på aetat,

Men tenk vis de arbeidsledige fra oslo, bergen, trondheim og andre byer kunne jobbet på en gård på pengene... :lol:

skulle likt og sett pappaguttene stått og måkket møkk :D

men subsidien trengs, f.eks en bonde som mister dyr på somerbeite, vis man ikke får noen subsidier tilbake for det, går det til h....

og kan ikke si at vi trenger eu, sånn som vi står i dag, flere land i unionen har begynt og melde sin misnøye, med tanke på østblokklandene som har kommet\kommer inn...

Og angående unionen som blir nedlagt, det skulle ikke hvert lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt den tredje verden, altså verdens fattigste land, har behov for noen å selge sine produkter til. Det eneste de har å selge er jordbrukprodukter. De har ikke olje som vi har. De får ikke subsidier som bøndene i Norge får. De får ingenting. Det eneste som kan få dem opp av gjørma er å ha noen å selge produktene sine til. Dette går da på bekostning av norske bønder.quote]

Så du meiner at bøndene skal legge ned gårdsdrifta og gå på aetat i mellomtida mens dei venter på å få seg ein ny jobb?

Kva slags sjangse trur du ein halvfeit 50 åring har til å få seg ein ny jobb i dagens samfunn?

Men eg er eining i at u-land burde få varene sine meir ut på markedet, men eg kan hoksa å ha lest at Noreg har hjelpt u-landa med å få ut landbruksvarene sine noko meir enn andre land.. Skal ikkje seie heilt sikkert kvar eg leste dette, men skal prøve å finne det igjen..

S

] Hvis du leser hele innlegget mitt ser du at jeg ikke mener bøndene skal legge ned. Jeg bare viser til at ved en slik prioritering går det utover norske bønder. Om det er riktig eller galt er en helt annen sak, som jeg mener jeg har belyst tidligere, men igjen. Norge trenger helt klart egenproduksjon. Det er jo en viktig del av norsk kulturarv vi prater om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...