Gå til innhold

OT: Hva fikk bimmers.no folket i julegave?

johjoa
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg og samboeren min har delvis felles økonomi, dvs... vi har våre egne kontoer, egne kort og gjør det vi vil med dette, derimot så deler vi på utgiftene på alt som er elles, som mat, husleie, strøm, adsl, telefon osv...

har jeg råd etter dette er betalt hver måned kan ingen si til meg at jeg ikke kan gå å kjøpe meg bil til 500k.... passer meg midt i blinken!

Det er én modell...en annen modell (som vi bruker) er å putte alle pengene vi tjener i en pott...betale alle faste og variable utgifter...og dele "broderlig" det som er tilbake. Dette "budsjettet" er for min del ikke helt rettferdig iom. at jeg står for ca. 65% av husholdningens inntekter, men pytt hva gjør man ikke for en person man er glad i og elsker... O:)

Det finnes selvfølgelig ikke et fasitsvar på hvordan man i den enkelte familie sikrer en nogenlunde lik fordeling av godene, men det avgjørende må være at alle føler seg nogenlunde rettferdig behandlet og ikke tilsidesatt på noen måte. Husk imidlertid at kvinner fra naturens side krever oppmerksomhet og at det ikke er spesielt klokt å noen gang glemme det... :lol:

....først så trur eg etter kvart at eg og bmwE9 er av den godt etablerte garden på Bimmers.no...og ikkje nødvendigvis i fleirtel, men me har nok med oss ein del livserfaring i bagasjen.

Modellen du beskriv på økonomideling er nesten identisk med vår. Kvar vår lønning går inn på to ulike kontoar der den eine er ein konto som går til faste utgifter og rekningar, og den andre kontoen er til "forbruk" som mat og klær + alt av hygge! Ved månedslutt så vert det overkytande på kvar kontot sett inn på ein sparekonto, og den vert disponert av begge, men er frortrinnsvis til invisteringar (eks ny bil ;) ), Kommunikasjon er alfa omega når ein snakkar delt økonomi + at begge ser kvarandre sine behov. Nå er me i den heldige situasjonen at me har kr til overs, og dette gjer at ikkje den eine parten må "lide" i sine prioriteringar....

Eg meinar dette er ein god modell som bør prøvast av fleire.

PS modellen kan vere vanskeleg om du bur med ein notorisk shoppoman som svir av alt så fort det er litt på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....først så trur eg etter kvart at eg og bmwE9 er av den godt etablerte garden på Bimmers.no...og ikkje nødvendigvis i fleirtel, men me har nok med oss ein del livserfaring i bagasjen.

Modellen du beskriv på økonomideling er nesten identisk med vår. Kvar vår lønning går inn på to ulike kontoar der den eine er ein konto som går til faste utgifter og rekningar, og den andre kontoen er til "forbruk" som mat og klær + alt av hygge! Ved månedslutt så vert det overkytande på kvar kontot sett inn på ein sparekonto, og den vert disponert av begge, men er frortrinnsvis til invisteringar (eks ny bil ;) ), Kommunikasjon er alfa omega når ein snakkar delt økonomi + at begge ser kvarandre sine behov. Nå er me i den heldige situasjonen at me har kr til overs, og dette gjer at ikkje den eine parten må "lide" i sine prioriteringar....

Eg meinar dette er ein god modell som bør prøvast av fleire.

PS modellen kan vere vanskeleg om du bur med ein notorisk shoppoman som svir av alt så fort det er litt på konto.

Vi har identiske modeller...og jeg er selvfølgelig helt enig...som ovex skriver bør flere par prøve aktiv kommunikasjon...det er en god innvestering... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk innramma bilde av bilen min (avataren) + BMW-smykke av en kompis :) & xenon kjørelys + fjernlys hos gamlingan :D

Ellers mye klær å andre vanlige julegaver... :lol:

Edit: Glemte jo selvfølgelig å ta med boka "mitt liv med bilen" (elns) med Jan Erik Larsen! Den må leses gitt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. DVD-brenner, skikkelige vintersko, fritt valgt bukse (skal handle så fort jeg orker) og ellers litt andre klær, et lite fond, mm..

jeg og samboeren min har delvis felles økonomi, dvs... vi har våre egne kontoer, egne kort og gjør det vi vil med dette, derimot så deler vi på utgiftene på alt som er elles, som mat, husleie, strøm, adsl, telefon osv...

har jeg råd etter dette er betalt hver måned kan ingen si til meg at jeg ikke kan gå å kjøpe meg bil til 500k.... passer meg midt i blinken!

Samme her.. dvs. vi prøver så godt vi kan å holde orden på hvem som betaler hva, slik at det er ca. likt på slutten av måneden, men vi sliter litt med å få fordelt det. Vanskelig å huske å skrive opp mat man handler etc. Har bare bodd sammen et halvt år, så vi er ikke helt rutinerte på samboerskap enda, men vi vurderer å skaffe oss en felleskonto som vi setter inn et fast beløp på hver måned. Så kan vi bruke den til felleshandling (mat) og til å betale ADSL/tlf/strøm fra. Husleie slipper jeg heldigvis unna.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...