Chriso Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Det er ikke akkurat slik at dersom du setter en turbo på McLaren F1 så kan den kjøre i 405 km/t. Som Jeremy Clarkson fortalte, er Veyronen raskere fra 0-200 mph enn McLaren'en er fra 120-200 mph. Og da er desse to "verdens raskeste" og "verdens nest raskeste" biler. Husk også at Veyronen har både automat og "quattro" - som stjeler krefter. Bilen slutter aldri å imponere meg
Fredrik Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Det er ikke akkurat slik at dersom du setter en turbo på McLaren F1 så kan den kjøre i 405 km/t.Som Jeremy Clarkson fortalte, er Veyronen raskere fra 0-200 mph enn McLaren'en er fra 120-200 mph. Og da er desse to "verdens raskeste" og "verdens nest raskeste" biler. Husk også at Veyronen har både automat og "quattro" - som stjeler krefter. Bilen slutter aldri å imponere meg De fleste som forstår seg på biler er generelt kritiske vedr. Bugatti Veyron... en milepæl for Volkswagen, men ikke nødvendigvis en milepæl for bilens utvikling. McLaren F1 var betydelig mer revolusjonerende da den kom på markedet i 1994 enn det Bugatti Veyron er i dag. Husk at McLaren F1 klarte hele 391 Km/t allerede i 1998... og at BMW leverte motoren... og at motoren på 627 HK var uten sugehjelp. Bugatti Veyron har 4 turboladere for å klare 1001 HK... det handler selvfølgelig mest av alt om luftmotstand...
Hakon Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Det er ikke akkurat slik at dersom du setter en turbo på McLaren F1 så kan den kjøre i 405 km/t.Som Jeremy Clarkson fortalte, er Veyronen raskere fra 0-200 mph enn McLaren'en er fra 120-200 mph. Og da er desse to "verdens raskeste" og "verdens nest raskeste" biler. Husk også at Veyronen har både automat og "quattro" - som stjeler krefter. Bilen slutter aldri å imponere meg De fleste som forstår seg på biler er generelt kritiske vedr. Bugatti Veyron... en milepæl for Volkswagen, men ikke nødvendigvis en milepæl for bilens utvikling. McLaren F1 var betydelig mer revolusjonerende da den kom på markedet i 1994 enn det Bugatti Veyron er i dag. Husk at McLaren F1 klarte hele 391 Km/t allerede i 1998... og at BMW leverte motoren... og at motoren på 627 HK var uten sugehjelp. Bugatti Veyron har 4 turboladere for å klare 1001 HK... det handler selvfølgelig mest av alt om luftmotstand... Bugatti Veyron er en viktig bil for utviklingen, og spesielt for Volkswagen. Nå var ikke F1 helt perfekt heller. Jeg har lest om flere 'eksperter' og kjennere, deriblant Jermy Clarkson, som har uttalt at McLaren F1 var heller ustabil når man pushet på mot toppfarten. Selv om motoren ikke har pustehjelp er det jo en motor med veldig mange sylindere, og stor kapasitet, så at den yter det den gjør er ikke VELDIG overraskende.
Fredrik Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Bugatti Veyron er en viktig bil for utviklingen, og spesielt for Volkswagen. Nå var ikke F1 helt perfekt heller. Jeg har lest om flere 'eksperter' og kjennere, deriblant Jermy Clarkson, som har uttalt at McLaren F1 var heller ustabil når man pushet på mot toppfarten. Selv om motoren ikke har pustehjelp er det jo en motor med veldig mange sylindere, og stor kapasitet, så at den yter det den gjør er ikke VELDIG overraskende. Jeg vet ikke helt hvilken verden du befinner deg i Håkon, men det var absolut revolusjonerende at BMW i 1994 leverte S70B56 motoren (senere S70B60) med 627 HK uten pustehjelp i en produksjonsbil (relativt med 107 stk. produsert). Vi snakker om en i utgangspunktet standard V12 motor på 6064 cm3... ikke f.eks dagens M5 V10 motor på 4999 cm3 med kun 507 HK. Det skiller 11 års utvikling mellom disse to motorene, men på mange måter er allikevel F1 betydelig mer avansert enn dagens M5. Gordon Murray designet F1 ut fra en forhåpning om at BMW kunne klare å levere 450 HK uten pustehjelp (det var et krav fra Murray og selv 450 HK hadde i 1994 vært state of the art). Ergo var 627 HK uten pustehjelp i 1994 betydelig mer imponerende enn dagens Veyron er... som forøvrig har en 16 sylindret motor på 7993 cm3 og ikke mindre enn fire turboladere. Jeg tror det er mer korrekt å snu på ditt poeng... det er ikke så VELDIG overraskende at Veyron er hurtigere enn F1, men i følge Gordon Murray ville altså en mindre turbolader på S70B60 maskinen løse den utfordringen uten problemer...
Chriso Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Jeg har respekt for din kunnskap om biler "bmwE9", det må jeg virkelig si! Det virker som du er litt kritisk til Veyron (og det er lov). Du sier at den ikke er en milepæl for bilens utvikling. Det kan hende - men den er mer enn bare en milepæl for VW, tør jeg påstå. Ifølge Clarkson (som jeg utvilsomt er fan av) er Bugatti Veyron ren ingeniørkunst. Han har mange poeng, blant annet det jeg skrev om akselerasjon. Den er faktisk raskere enn en F1 bil, og det som en tung og komfortabel, luxusbil. Aircondition, automatgir, el-vinduer... Alt du ikke får i en racerbil, eller en McLaren F1. En ting er at den er rask rett frem, men selv med sine 1,9 tonn kjører den som en Lotus Elise, ifølge Clarkson! Oppå alt dette er den en produksjonsbil (med begrenset antal) som skal vare og vare uten å måtte på service annenhver kilometer. For meg har McLaren'en "ikke vært annet" en en rask bil. Veyronen er så mye mer. Dens fullkomenhet tiltaler meg. Jeg synes også at Jeremy skriver veldig godt, så les gjerne det han skriver om Veyron! http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1890873,00.html Edit: Seff 1,9 og ikke 1,6 tonn
RWDF Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Oppå alt dette er den en produksjonsbil som skal vare og vare uten å måtte på service annenhver kilometer. Så vidt jeg husker, brøt den sammen flerfoldige ganger under Clarksons testkjøring?
Chriso Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Så vidt jeg husker, brøt den sammen flerfoldige ganger under Clarksons testkjøring? Ja, men den må på service bare hver tredje kilometer Men dette var faktisk ukjent for min del. Godt mulig.
Hakon Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Jeg har respekt for din kunnskap om biler "bmwE9", det må jeg virkelig si!Det virker som du er litt kritisk til Veyron (og det er lov). Du sier at den ikke er en milepæl for bilens utvikling. Det kan hende - men den er mer enn bare en milepæl for VW, tør jeg påstå. Ifølge Clarkson (som jeg utvilsomt er fan av) er Bugatti Veyron ren ingeniørkunst. Han har mange poeng, blant annet det jeg skrev om akselerasjon. Den er faktisk raskere enn en F1 bil, og det som en tung og komfortabel, luxusbil. Aircondition, automatgir, el-vinduer... Alt du ikke får i en racerbil, eller en McLaren F1. En ting er at den er rask rett frem, men selv med sine 1,6 tonn kjører den som en Lotus Elise, ifølge Clarkson! Oppå alt dette er den en produksjonsbil (med begrenset antal) som skal vare og vare uten å måtte på service annenhver kilometer. For meg har McLaren'en "ikke vært annet" en en rask bil. Veyronen er så mye mer. Dens fullkomenhet tiltaler meg. Jeg synes også at Jeremy skriver veldig godt, så les gjerne det han skriver om Veyron! http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1890873,00.html jeg er helt enig med deg i dette. Jeg befinner meg i den verden hvor man husker på at det er lenge siden man hadde motorer som hadde 500 hp og godt over det. Allerede i 1936 kom Auto Union Type C med en 45 graders 16 sylindret motor på 530 bhp ved 5000 rpm. Selv om dette ikke var noen avansert motor på linje med Bugatti sin V16 var det en kraftig motor, og at man da i 1993 kom med S70B56 var ikke noen ravolusjon, slik jeg ser det da
|Andreas| Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Det er ingen tvil om at Bugatti Veyron er en "super" bil, men når det kommer til motor syns jeg faktisk Cadillac Sixteen er mer imponerende. (Selv om den bare er en konsept bil) Den 13,6L store V16 motoren produserer 1000hk og 1350nm uten hjelp av turboen eller kompressor. Veyron trenger faktisk 4 turboer for å få sine 1001hk. Men dog, jeg tror ikke Sixteen har samme prestasjonsevne som Veyron, med tanke på 0-100, -200, -300 osv. Cadillacen har utrolig nok bare en "4 speed automatic" gear kasse. Noe av det andre imponerende, er at den kan kjøre på halvparten av sylindrene.
Hakon Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Konseptversjonen av Veyron hadde jo 18 sylindre, hadde den ikke det ? Bugatti Veyron slutter aldri å imponere meg. Jeg tror ikke at noen her på forumet virkelig forstår hvor ufattelig rask den bilen er. En 0-100 tid så absurd at man ikke kan forstå det. Tror en slik bil egentlig bare må oppleves for virkelig å fatte hva tallene betyr i praksis.
Saltkjelen Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Bugatti 18/4 Veyron Consept har 18 sylindre, mens Bugatti 16/4 Veyron Consept har 16 sylindre og 4 turboer..
|Andreas| Skrevet August 12, 2006 Skrevet August 12, 2006 Konseptversjonen av Veyron hadde jo 18 sylindre, hadde den ikke det ? Sant det. En W18 motor.
Chriso Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 Andreas; Sixteen er en tøff bil, men som du sier, consept. Så den har ingen prestasjoner i virkeligheten. Synes du 1000 hk på 13,6 liter er mye, så tenk på Formel 1 - V10 3,0L med over 900 hk, og de er "real cars", dog med begrenset levetid By the way, så mener jeg Sixteen kan kjøre på 1/4 av sylinderene Det med 4 turboer høres kanskje sykt ut, men det er i prinsippet 2 til hver av de to V8'erne, en liten og en stor,for å få jevnere effektkurve.
Hakon Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 fikk nye Car magazine i posten i dag, og der var det en road-test av Bugatti Veyron hvor personen som testet den hadde den i 3 fulle dager. Veldig fin lesning, Interessant og innsiktsfult. For øvrig klages det høylytt over bensinforbruket og dette legges til grunne når journalisten mot slutten oppsummerer med ikke å ville kjøpe den om han hadde valget. Det skrives at bilen leverte 3 mpg på testbanen da den ble kjørt "litt" hardt. jeg tror for øvrig at dette problemet kan løses relativt lett slik noen her allerede var inne på. Merceds Benz's 6,0 V12 Bi-Turbo-motor på 500 hester som bla annet finnes i den utgående modellen CL 600 kutter ut 50% av sylinderene ved moderat gasspådrag, og øker på til 8 sylindere ved mer manndig bruk av høyrefoten. ved enda mer selvtilit bruker den da alle 12 sylinderene. Alt dette bare for å spare bensin. Noe slikt må man da kunne fikse på bugattien også vel ? Eller kanskje den har hatt det hele tiden, hva vet jeg. For øvrig vil jeg anbefale Bugatti sin egen hjemmeside, som er litt stilig og informativ. Noen litt tøffe skrytefilmer med 3D-animasjoner av Motoren og en fin redgjørelse over teknologien som er benyttet. For de som allerede har begynt å spare ukelønnen så kan man gå inn og se på fargealternativene til bilen og "bygge" sin egen Bugatti.. litt lite poeng da de bare skal bygge 300 av den, men fremdeles litt moro. Her er linken : http://www.bugatti-cars.de/bugatti/index.html
BalleKnalle Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 Veyron er jo helt klart en syk skapning, men vi har jo andre "høydare"også.... Som f.eks Koenigsegg CCX som med sine 806hk klarer en toppfart på 395km/t + og 0-100km/t på 3,2sekunder. Og det er vel snakk om en V8 på 4700cm3 og 2 stk kompressorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå