Gå til innhold

Har bmwer generelt problemer med motorene sine?

Peoplez
 Share

Anbefalte innlegg

...trur BMW motor ryk oftare enn ein del andre motorar men ikkje for di dei er dårlegare, men lever eit hardare liv. Porsche motorar ryk "ofte" og. ;)

"Porsche motorene" Tenker du på 911 motorene kan jeg svare på dette med at di ryker.

Boxer motorene har liggende sylindere.

når du stopper motoren renner oljen ikke tilbake i bunnpanna me blir liggende i sylinderene.

I en motor med stående sylindere renner oljen tilbake i bunnpanna.

Er ivertfall slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...trur BMW motor ryk oftare enn ein del andre motorar men ikkje for di dei er dårlegare, men lever eit hardare liv. Porsche motorar ryk "ofte" og. ;)

"Porsche motorene" Tenker du på 911 motorene kan jeg svare på dette med at di ryker.

når du stopper motoren renner oljen ikke tilbake i bunnpanna me blir liggende i sylinderene.

Tror du det at oljen ikke renner tilbake i bunnpannen er et problem ? Hva så med en stempelmotor der sylindrene er arrangert i en stjerneformasjon (typisk en flymotor)... der renner jo oljen både frem og tilbake litt avhengig av hvor sylinderne befinner seg i formasjonen ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, men er ikke M21, M41 og M51 dieselmaskinene egentlig konverterte M20, M40 og M50 motorer... og at det er først med M47 og M57 motorene at BMW har konstruert egentlige dieselmotorer fra bunnen av ? :?

M21, M41 og M57 vet jeg er bygget på samme plattform som bensinmotorene, men M47 og M57 har jeg aldri vært borti. Men jeg tror nok at selv de har samme basis faktisk.... Men vennligst ikke arrester meg på den, for dette er bare noe jeg ser for meg - selv om jeg vil mene på at det er samme familie til noen kan bekrefte at de (M47/M57) er en "egen" motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en motor med stående sylindere renner oljen tilbake i bunnpanna..

Nå er jeg på ingen måte en Porsche ekspert, men trodde nå at 911en hadde tørrsump orginalt jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på ingen måte en Porsche ekspert, men trodde nå at 911en hadde tørrsump orginalt jeg da...

jeg mener den oljen filmen som er i sylinderen når du har stoppet motoren.

Håper noen skjønner hva je mener nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener den oljen filmen som er i sylinderen når du har stoppet motoren.

Håper noen skjønner hva je mener nå :wink:

De fleste vil vel mene at det nettopp er bra hvis den oljefilmen ikke renner tilbake til bunnpannen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne teorien trur eg ikkje vert heilt sanferdig. Då var det mange motortypar som skulle havarert (og mange fly skulle kome ned ufrivilligt ned frå himmelen).

Poenget mitt var heilt klart at einkelte motorar har eit hardare liv enn andre. (Porsche bala litt med 911 motorar som du kallar det før oljekjølaren var på plass etter det eg kan hugse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 8'ern i 928 ? er det en ok Motor ?

( ja jeg vet det er et BMW forum etc etc etc)

Det er ein meget god motor som har gleda mange av oss Porsche-entusiastar.

Her er litt data på 928 GTS frå -91

Engine

Manufacturer: Porsche

Type: V-8

DOHC

32 valves total

4 valves per cylinder

Main bearings: 5

Bore x stroke: 100.00mm × 85.90mm

Bore / stroke ratio: 1.16

Displacement: 5397 cc 329.34 cu in

Compression: 10.40:1

Fuel system: Bo LH-Jet fuel inj.

Aspiration: Normal

Catalytic Converter: Y

Max. output: 349.8 PS (345.0 bhp) (257.3 kW)@5700 rpm

Max. torque: 500.0 Nm (369 lbft) (51 kgm)@4250 rpm

Coolant: Water

Specific output: 63.9 bhp/litre

Specific torque: 92.64 Nm/litre

Performance

0-60mph: 5.4 s

0-100mph: 14.3 s

Quarter mile: 14.10s @ 100.00 mph

Kilometre: 25.70s @ 204.00 km/h

Top speed: 270 km/h

Power to weight: 215.63 bhp/ton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dårligste toppene er nok 200- og 731-toppene til M20 samt M21- og M51-toppene.

sikkert teit spm,men hva skjer når toppen ryker og hvorfor ryker den?

er det da å skifte topp eller er det mer som går istykker? svindyrt å skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dårligste toppene er nok 200- og 731-toppene til M20 samt M21- og M51-toppene.

sikkert teit spm,men hva skjer når toppen ryker og hvorfor ryker den?

er det da å skifte topp eller er det mer som går istykker? svindyrt å skifte?

Det er flere ting som kan gå galt med en motor og for BMW´s vedkommende har problemet tidligere ofte vært manglende tilstrekkelig kjøling pga. dårlig konstruerte vannkanaler opp til topplokket. Dette medfører overoppheting av topplokket; som da enten sprekker eller vrir seg i forhold til motorblokken. Et annet kjent problem er dårlig smøring av kamakselen, ventilseter og vippearmer; noe som medfører tap av effekt og/eller ventiler som brekker. For nyere motorer (spesielt M50/M52) er en dårlig vannpumpe ofte årsaken til manglende kjøling av motoren. Dieselmotorene sliter med turboproblemer, topplokk og dieselpumper som gir opp etter noen tusen kilometer. Mange av disse problemene er imidlertid til å leve med bare man tar enkelte forholdsregler som f.eks jevnlig service og oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 8'ern i 928 ? er det en ok Motor ?

( ja jeg vet det er et BMW forum etc etc etc)

Det er ein meget god motor som har gleda mange av oss Porsche-entusiastar.

Her er litt data på 928 GTS frå -91

Engine

Manufacturer: Porsche

Type: V-8

DOHC

32 valves total

4 valves per cylinder

Main bearings: 5

Bore x stroke: 100.00mm × 85.90mm

Bore / stroke ratio: 1.16

Displacement: 5397 cc 329.34 cu in

Compression: 10.40:1

Fuel system: Bo LH-Jet fuel inj.

Aspiration: Normal

Catalytic Converter: Y

Max. output: 349.8 PS (345.0 bhp) (257.3 kW)@5700 rpm

Max. torque: 500.0 Nm (369 lbft) (51 kgm)@4250 rpm

Coolant: Water

Specific output: 63.9 bhp/litre

Specific torque: 92.64 Nm/litre

Performance

0-60mph: 5.4 s

0-100mph: 14.3 s

Quarter mile: 14.10s @ 100.00 mph

Kilometre: 25.70s @ 204.00 km/h

Top speed: 270 km/h

Power to weight: 215.63 bhp/ton

Det er litt viktig å poengtere at Porsche gjennom tidene har brukt tildels meget forskjellige motorkonstruksjoner. Porsche 928 har f.eks egentlig en ganske alminnelig frontmontert vannkjølt V8 motor... typisk "amerikansk" konsept. Porsche 924, 944 og 968 hadde en konvensjonell frontmontert vannkjølt rekkefirer (R4) både med og uten turbolader... en billig og effektiv konstruksjon. Porsche 911 frem tom. 993 hadde en hekkmontert luftkjølt boxermotor med seks sylindre (B6) både med og uten turbolader...liggende med tre sylindere på hver side av veivakselen. Porsche 911 fom. 996 (1998) har også en hekkmonter boxermotor, men vannkjølt... ellers tilsvarende 993. Porsche Boxster har et tilsvarende motorkonsept, men motoren er midtmontert. Porsche Carrera GT har en midtmontert vannkjølt V10 motor (68 graders vinkel mellom blokkene)...en ekte raserbilmotor på 612 HK... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer ryker hvis de alltid brukes maksimalt. Det er også en selvfølge at motoren ryker oftere ved for mye kald start fordi stål tåler ikke den plutselige oppvarmingen og det blir sprekker i f.eks. blokken. I racer banen må bilen skifte motor etter hver race. Det er slik med vanlige biler også; brukes den maksimalt hele tiden som i et race må motoren nok skiftes etterhvert.

Kjør minimalt og økonomisk. Nøy deg heller med de ekstra kreftene som BMW leverer bedre enn andre biler når du virkelig trenger det til f.eks. forbi kjøring. Men ikke tro at bilen din er bygget for kappkjøring for det er den absolutt ikke. Unødig gassing, sladding, bråbremsing, brunouts etc.. er alle stikkord for påkjenninger til alle typer motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min M30 motor 2,8 bare går og går. Først gikk den i vanlig bruk av en voksen mann fra den var ny til for ca 3 år siden. Da kjøpte en 18 åring bilen. Bilen levde et ganske hardt liv og til slutt mistet han lappen. Jeg kjøpte bilen for 1 år siden. Jeg er også 18 år og bilen har ligget mye på turtallsperren og det går ikke en dag uten at jeg har flat pedal en eller annen plass. Men motoren går silkemykt og uten ulyder,, lekkasjer eller noe slikt, og den har gått 297.000 km!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...