Gå til innhold

E36 vs E34

Ventura
 Share

Anbefalte innlegg

Til de som har prøvd begge modellene:

Jeg er eier av en E36 325iA sedan og vurderer bytte til E34 touring grunnet behov for større plass, og ønsker synspunkter på følgende:

Hva er forskjellen i kjørefølelse mellom disse?

Er E34 mer komfortabel enn E36?

Føles E34 litt "gammel" iom at det er en eldre konstruksjon?

Er E34 mer utsatt for rust enn E36? (Noen påstår at E34 er galvanisert?)

Takker for alle synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 2 forskjellinge e34'er å èn e36 320i.. Jeg synes min e34 var bedre å kjøre en e36'en fordi min er mye stivere å hadde bedre respons. Men det er jo klart at dette har jo alt å si på e36'ens originale fjæringer... Kjøreopplevelsen på en e34 å e36 tror jeg er ganske lik, å det har jo litt å si på person til person, men jeg liker ihvertfall e36'interiøret best :)

De fleste vet vel at e34 er mer en "familiebil" å e36 er den mer sportslige bilen av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 føles ikke eldre enn E36 å kjøre, men så er det jo også bare 2-3 år som skiller de.

Innvendig og utvendig ser E34 såklart eldre ut, alt fra dashbord til karosseri er litt mer firkanta.

En original E34 oppfatter jeg som en langt bedre milsluker enn en original E36. Veistøy er det lite av, og man hører knapt motoren før man har 4000rpm, og ikke mye etter heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34/E36 begynner å bli gamle biler, men man skal tenke på at da de kom på markedet i hhv. 1988 og 1991 var de begge to best i hvert deres marked. De var med andre ord ikke konstruert for det samme markedet og nivået i mellomklassen, der E34 var vinneren, var betydelig høyere enn i kompaktklassen der E36 var vinneren. E34 hadde først og fremst den gamle, men fantastisk velkonstruerte Mercedes-Benz W124 serien som konkurrent der E36 hadde biler som Audi 80/90 og Mercedes-Benz W201 som konkurrenter. W201 var allerede 8 år gammel i 1991 og Audi 80/90 er det nesten ingen som husker i dag. Dermed ble det den første Mercedes-Benz C-klassen som kom til å stå modell mot E36...egentlig ingen utfordring for E36. E34 er med andre ord objektivt vurdert mer gjennomført enn E36 fordi markedet krevde det da den ble konstruert...akkurat som E39 er mer gjennomført enn E46... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er mer komfortabel enn E36 og føles ikke gammel ut i forhold, bortsett fra litt mer hardplast i dashbordet kanskje. Og ja, en E34 er nok litt mer påkostet her og der ettersom den er laget for et annet marked enn E36. Dette avhenger også av utstyrsnivået og årsmodell på eksemplaret.

Dessuten er E34 finere enn E36 å kontrollere på vinterføre, hvis man ser bort i fra antispinn.

Begge er delvis galvanisert, dette begynte BMW med i 1988. På E34 er det ofte rust ved jekkefestene, nederst på dørene og rundt tanklokket. E36 på kanalen bak forhjulet og nederst på koffertlokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv hatt en rekke E36 etterhvert, men da bare som coupe og cabrio, og alle har hatt 6'ere.

Har kjørt E34, men det er såvidt lenge siden at jeg ikke tør å si hvordan det var.

Spørs vel litt på bruken din, og behovet fremover.

En E34 er nok mer milsluker ja, men samtidig ser E36'en mer moderne ut, syns faktisk den holder seg godt ennå, tiltross for sine 15 år på nakken, imponerende!

Et alternativ kan jo kanskje være å gå for en touring i E36?

Pene biler dette.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje feil å dra inn min erfaring med E36, da det utelukkende har vært leiebil på verksted.

De bilene var mere stumpete, mere plast og knirket en del. Om dette skyldtes masse brukere vet jeg ikke, men jeg ble faktisk skuffet av den bilen. 318i er vel heller ikke så mye å rope hurra for, og de større utgavene er kanskje noe mere påkostet.

Men føltes som at bilen var mere gocart, og vil nok tro at en 325 er mere gøyal enn 525 på svingete norske veier, selv om 5`ern byr på meget morsomme egenskaper den også.

Om det er plass, som du nevner over, du trenger, er E34 det klare valg. E36 er mye mindre.

Men begge bilene leverer de gode BMW kjøreegenskapene. E36 noe mere sport, E34 noe mere komfort. Sammenligner da selvfølgelig standard biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...