Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte etterfyller dere olje ?

Vil vite om bilen bruker for mye olje. Hvor mye skal en BMW bruke av olje egentlig ?

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

En god tommelfinger-regel hos bilimportørene er at bilen bruker for mye olje hvis den overskrider 1L olje pr 1000km. Det er ca 1/2L pr bensinfylling...

Alle biler bruker litt olje, uansett hva folk sier (det er bare veldig lite på noen biler). Min 330 bruker rundt 0,5 - 1L olje på 8000km alt etter kjøremønster og antall banedager. Når jeg kjørte på 0w-30 olja til Castrol brukte jeg fort 1L olje på 5000km. Det syntes jeg var ganske mye!

Skrevet

Alle motorer bruker nok olje, men en bil skal klare å gå mellom oljeskiftintervallene på 15.000 km uten å trenge å etterfylle olje. Ihvertfall klarer vår 2002 modell Nissan X-trail Tdi det... Men det er jo japsebil så klart! :D

Min BMW 528i E28 (M30 motoren) er en kjempemotor som går bra og tikker ikke. Desverre er nok oljetetningene i toppen ødelagte. Må etterfylle 2 liter i måneden...Menmen, så lenge bilen fungerer utmerket, har jeg ingen problemer med det...

Eller sånn så en arbeidskollega av meg sier; Her fyller vi olje og peiler bensinen!

Skrevet

takker for svar ! Er ingen matematiker , men jeg fant nettopp ut at bilen min (en 318 med m43 ) ikke har brukt olje på 3000 km. Det er bare det at den svetter litt og jeg er litt bekymret. :shock:

Skrevet

Forbruket varierer KRAFTIG etter oljetype. Castrol har gått rett gjennom på de bilene jeg har prøvd det på, spes Castrol RS (0W-40), så det gidder jeg ikke kjøpe lenger.

Regelen med en halv liter per tank er altfor mye i min verden. Synes det virker mest som en "sno seg unna problemer"-regel.

Og "litt" olje, vel, alt er relativt, men madammen sin bil ligger helt konstant på max-merket, og vi har ikke etterfylt en dråpe på kanskje 10.000km. Det klarer nok ikke de gamle E34ene.. :?

Skrevet

min 97mod 320 e36 bruker ca 0,25-0,5 liter mellom hvert oljebytte. dette er jeg meget fornøyd med:)

tidligere bmwer jeg har hadt (for det meste e30 325) har brukt ca 1-1,5 liter olje mellom hvert olje bytte. dette syns jeg heller ikke er galt i og med at den eine bilen var rulla noen steinharde 400-450000km

Skrevet

Min gamle 520 med ukjent kilometerstand (minst 150k, men skal jeg tippe nærmere 300k) bruker ikke nesten olje engang. Kjører 10-15k mellom oljeskift og det er aldri antydning til at nivået synker. Kjører konsekvent Mobil1 0w40 og originale filtre. Er en 1991 med m50..

Skrevet

Oljeforbruket mitt gikk kraftig ned etter at jeg gikk over til Valvoline Racing Oil 20W-50. Castrol sin BMW olje rant bare gjennom. Det samme gjorde Texaco sin 25W-50 Olje. Men med denne oljen var det minst tikkelyder igjen.

Skrevet

Oljeforbruk har og mye å si på kjørestil.

Kjører jo sykkel om sommeren, og på turer nedover i Tyskland både på autobahnekjøring samt de gangene jeg har vært på Nurburgring, så merkes det at olja brukes opp, for å si det sånn. Har en kamerat som hadde en eldre Suzuki gsxr 1100. og den brukte ved autobahnkjøring ( høy hastighet og høyt turtall) ca 0,5 liter olja ved hver 20 liter bensin. Vi begge regna jo med at motoren var ferdig og at sykkelen var å kaste. Men når vi kom mot Norge og kjøringa ble anerledes ( les normale hastigheter) så sluttet den å bruke olje.

Jeg hadde aldri trodd på dette med mindre jeg så det selv som jeg gjorde. Så oljeforbruk bestemmes og av kjørestil.

Skrevet
Alle biler bruker litt olje, uansett hva folk sier (det er bare veldig lite på noen biler). Min 330 bruker rundt 0,5 - 1L olje på 8000km alt etter kjøremønster og antall banedager. Når jeg kjørte på 0w-30 olja til Castrol brukte jeg fort 1L olje på 5000km. Det syntes jeg var ganske mye!

Så det er ikke noe å rope hjelp etter hvis motoren har slukt ca 2 liter 0w-30 på 11000km?

(M43TUB19, Hver dag er en banedag :lol:)

Små motorer må jo presses mye mer for å ha det like moro! :?

Og hvor ofte bør oljen på denne motoren byttes ut? Jeg syns den ser farlig svart ut, men det er fortsatt 7000km igjen til oljeskift i følge bilen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...