R Andersen Skrevet Mars 23, 2006 Share Skrevet Mars 23, 2006 Tviler ihvertfall på at noen av M-modellene får x-drive! enig, 4-hjulsdrift og diesel er vel noe jeg tviler på at M-avdelingen noen gang kommer til å lage i en M3 eller M5, men hvis de lager en M-modell av X-modellene, så vil jo den selvsagt få 4-hjulsdrift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mnesby Skrevet Mars 23, 2006 Share Skrevet Mars 23, 2006 Har du "soft-ice" noe info om hvor mye av 3- og 5-serien som hadde xDrive? BMW uttalte før introduksjonen av 3-serien at dette var den viktigste modellen. Det er 3-serien som BMW skal "leve" av. Her må det gjøres kompromiss mellom kvalitet og økonomi slik at mest mulig penger kan spares (les: overskuddet skal bli større). Likevel hadde det kanksje vært ønskelig med xDrive på de mindre motorsterke BMW'ene også. Det virker ikke som om xDrive stjeler så mye effekt dersom en studerer tekniske data på f.eks 325i kontra en 325iX. Det burde derfor være mulig å produsere motorsvakere alternativene. 0-100 man(aut) 325i - 7.0(7.7) 325xi - 7.5(8.1) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 23, 2006 Share Skrevet Mars 23, 2006 Tror 3 serien står for halvparten av salget jeg, at BMW selger 1 av 5 biler med X drive syns jeg høres veldig mye ut, merkelig mye - siden X drive ikke fåes i volum modeller... Deler synet på at X drive skulle kunnet leveres med andre modeller enn bare 325/525, 330/530 bensin og 330/530 diesel. Kanskje ikke 318, men hvertfall 320 diesel, hadde vært en hit, og gitt Auda et voldsomt problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Mars 23, 2006 Share Skrevet Mars 23, 2006 Tror 3 serien står for halvparten av salget jeg, at BMW selger 1 av 5 biler med X drive syns jeg høres veldig mye ut, merkelig mye - siden X drive ikke fåes i volum modeller...Deler synet på at X drive skulle kunnet leveres med andre modeller enn bare 325/525, 330/530 bensin og 330/530 diesel. Kanskje ikke 318, men hvertfall 320 diesel, hadde vært en hit, og gitt Auda et voldsomt problem. Wow Har jo selvfølgelig sjekket dette, ikke noe jeg tror Se link http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e ... gesamt.pdf Side 18 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stiandg Skrevet Mars 23, 2006 Share Skrevet Mars 23, 2006 Skulle vært en av dem som kjøpte X-Drive.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 23, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2006 Tror 3 serien står for halvparten av salget jeg, at BMW selger 1 av 5 biler med X drive syns jeg høres veldig mye ut, merkelig mye - siden X drive ikke fåes i volum modeller... Ikke hver 5., men hver 4.! Det er ikke noe sprøyt jeg har funnet på. Her er pressemeldingen fra BMW AG (på svensk): xDrive succé: BMW är största tillverkaren av fyrhjulsdrift i premiumbilsegmentet 2006/03/21 München. Fyrhjulsdrift på uppgång: Var fjärde BMW som såldes under 2005 av de ca 1,13 miljoner bilarna var utrustad med det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet xDrive. BMW säljer nu fler fyrhjulsdrivna bilar än någon annan premiumbiltillverkare. Den ledande positionen är resultatet av ett attraktivt modellutbud och det BMW-utvecklade fyrhjulsdriftsystemets unika egenskaper. BMW xDrive distribuerar alltid kraften dit den behövs. Med sin flexibilitet ökar den inte bara väggrepp på svåra underlag utan förbättrar även kördynamiken. Ytterligare marknadsandelar förväntas för xDrive-utrustade BMW under 2006. Det är till viss del tack vare framgångsrika modeller som BMW X5 och X3 i SAV (Sports Activity Vehicles) klassen men även tack vare Sedan och Touring modellerna ur 3- och 5-serierna utrustade med xDrive. Med 20 modeller i fyra modellserier är urvalet större än någonsin tidigare i BMWs fyrhjulsdrifts 20-åriga historia. Utbudet kommer snart att utökas ytterligare: BMW har informerat om att man år 2008 kommer att lansera en helt ny modellserie med coupéliknade design, sportig karaktär och hög markfrigång med det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet xDrive. Bättre kördynamik och optimalt väggrepp under alla förhållanden. Med BMW xDrive styrs kraftfördelningen med en elektroniskt styrd lamellkoppling. Kraften distribueras variabelt mellan fram- och bakaxel så att den alltid finns tillgänglig där den mest effektivt kan driva bilen framåt. Fyrhjulsdriftens styrenhet är länkad till chassiregleringssytemet DSC (dynamisk stabilitetskontroll). Baserat på data som tillförs av DSC, kan xDrive identifiera tendenser till under- eller överstyrning på ett tidigt stadium och ingriper med hjälp av kraftfördelning mellan axlarna. Detta leder till att bilen reagerar snabbare på alla underlag jämfört med konkurrerande system på marknaden. Med normal kraftfördelning mellan fram-/bakaxel på 40/60 alterneras kraftfördelningen helt variabelt. Beroende på underlaget kan kraften variera steglöst mellan 100/0, 50/50 och 0/100 procent. Det gör att sidostabiliteten och kördynamiken i kurvor vid hög fart ökar tack vare xDrive. Intelligent, svarar snabbt och variabelt. På oasfalterade vägar samt över snö och is, ger BMW xDrive maximal drivning samt säker och snabb acceleration. Hjulspinn förhindras med snabb och variabel kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. Under extrema vägförhållanden arbetar xDrive betydligt snabbare och mer effektivt än konventionella fyrhjulsdriftsystem. Tillexempel om endast framhjulen har väggrepp vid start på en snöig och isig parkeringsplats svarar xDrive omedelbart och effektivt. På endast 0,1 sekund fördelas 100 procent av drivkraften till framaxeln. Den annars vanliga bromspåverkan på bakaxeln som skapar kraftförlust inträffar alltså inte. En BMW med xDrive kan köras dynamiskt, snabbt och säkert. BMW-expertis på fyrhjulsdrift sedan 1985. De mångsidiga kvaliteterna för fyrhjulsdrift från BMW har en lång tradition. 1985 lanserades BMW 325ix vilken var den första fyrhjulsdrivna modellen BMW erbjöd, den hade imponerande väggrepp på alla underlag såväl som fascinerande dynamik på asfalt. BMW 525ix var efterföljaren som kom 1991, för första gången med variabel kraftdistribution mellan fram och bakaxel. Fyrhjulsdrifterfarenheten som insamlats sedan dess har ökat förtroendet för varumärket BMW på SAV-marknaden. Redan från start har BMW X5 (sedan 1999) och BMW X3 (sedan 2003) ansetts som måttstockar inom deras klasser tack vare den framgångsrika kombinationen mellan off-road egenskaper och dynamisk respons på vägen. Sedan dess har raden av alla fyrhjulsdrivna Sedan och Touringmodeller i BMW 3-serien utökats ytterligare. BMW 330xi, 325xi och 330xd har funnits på marknaden sedan 2000 med fyrhjulsdriftsystemet som först introducerades i BMW X5. Under 2003 lanserade BMW slutligen det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet xDrive i både X5 och X3. Var fjärde BMW är utrustad med xDrive. BMW erbjuder nu 20 modeller i fyra modellserier med det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet xDrive. Tack vare de många modellerna och systemets flexibilitet ökar intresset för xDrive kontinuerligt. Var fjärde BMW som nyregistrerades under 2005 var utrustad med xDrive. Nuvarande försäljningssiffror indikerar att denna andel kommer att öka ytterligare under 2006. BMW säljer fler fyrhjulsdrivna bilar än någon annan premiumtillverkare i världen. Denna ledande position är inte endast beroende på stor efterfrågan på de vanliga xDrive modellerna BMW X5 och X3. Tillsammans har de uppnått en marknadsandel på 18,5 procent i sin klass i Tyskland. BMW var det mest framgångsrika varumärket i klassen med off-road-bilar. Även i kategorin med Sedan och Touringmodeller har de fyrhjulsdrivna modellerna uppnått en klart dominerande position på vissa marknader. Intressant nog är försäljningssuccén av xDrive särskilt stor i alpländerna som: Österrike, Italien och Schweiz. I dessa länder har över 65 procent av modellerna BMW 530i, 525i och 530d sålts med xDrive. Den absoluta toppmodellen är 530d Touring: i Österrike såldes över 80 procent av dessa med fyrhjulsdrift som BMW 530xd Touring. Utrolig at 80% av alle 530d Touringer i Østerrike faktisk har xDrive.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 24, 2006 Share Skrevet Mars 24, 2006 Jeg beskylder da ingen for å bløffe med de tallene, så rolig nå! Poenget mitt er at jeg ikke kan se logikken i de tallene, utfra hvor mye enheter de selger. Hvis de selger så mye som de gjør, har de hvertfall et betydelig større potensial mht X drive. Hadde de puttet det i 320D f.eks og 520 og 525D, hadde de øket salget av X drive betydelig. Jeg vet forøvrig at de har solgt i bøtter og spann med X3 og X5, og at E60/61 selger bra, men volummodellene som jeg ser det, leveres uten X drive, og da er det nærliggende å tro at 20% av det totale salget for BMW er biler levert med X drive-høres betydelig ut... Jeg skulle gjerne hatt x drive selv jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Mars 24, 2006 Share Skrevet Mars 24, 2006 Jeg beskylder da ingen for å bløffe med de tallene, så rolig nå! Poenget mitt er at jeg ikke kan se logikken i de tallene, utfra hvor mye enheter de selger. Hvis de selger så mye som de gjør, har de hvertfall et betydelig større potensial mht X drive. Hadde de puttet det i 320D f.eks og 520 og 525D, hadde de øket salget av X drive betydelig. Jeg vet forøvrig at de har solgt i bøtter og spann med X3 og X5, og at E60/61 selger bra, men volummodellene som jeg ser det, leveres uten X drive, og da er det nærliggende å tro at 20% av det totale salget for BMW er biler levert med X drive-høres betydelig ut... Jeg skulle gjerne hatt x drive selv jeg! Bmw Salg 2005 Bmw 1 serie antall 149,493 13,3% av total Bmw 3 serie antall 434,343 38,5% av total Bmw 5 serie antall 228,389 20,3% av total Bmw 6 serie antall 23,340 2,1% av total Bmw 7 serie antall 50,062 4,4% av total Bmw X3 antall 110,719 9,8% av total Bmw X5 antall 101,537 9,0% av total Bmw Z4 antall 28,808 2,6% av total Disse tallene er hentet fra Bmw's årsrapport 2005 En annen ting er at USA har passert tyskland i salg og er oppe i 23,1% av salget mot Tyskland 21% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 24, 2006 Share Skrevet Mars 24, 2006 Er ganske imponert over de tallene, spesielt av 9% av BMW kjøperne velger X5! Skulle gjerne vært en av de to prosentene som kjøpte 6 serie jeg da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hankook Skrevet Mars 24, 2006 Share Skrevet Mars 24, 2006 Vet ikke om dette er d samme, men e30 hadde jo f.eks. 325iX den va jo med 4hjuls trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 24, 2006 Share Skrevet Mars 24, 2006 Nei, X drive er det nye 4 hjuls trekk systemet fra BMW, lynraskt og avansert - vant bla en test over Auda, sugbare osv typiske 4 hjulstrekkere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet Mars 27, 2006 Share Skrevet Mars 27, 2006 Jeg klarer ikke å tenke meg 318xi, 320xi eller 520xi som gode alternativer, men 320xd og 520xd hadde vært interessant for det nordiske markedet. Var i Chamonix for et par uker siden, der var MYE 530d og 530xd. BMW hadde også tung markedsføring av X-drive, var på stort sett alle reklamebannere rundt i skianleggene osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 27, 2006 Share Skrevet Mars 27, 2006 Det som imponerer meg ved salgstallene er X3. Den imponerer mere og mer og den selger som rakkern! Her har BMW gjort noe bra noe. Jeg tror at volummodeller som 320xi, 320xd, 520xi og 520xd hadde blitt en suksess. Auda har de og det tjener de på. Hvis først (3)(5)20x(i)(d) skulle ha kommet burde vel 523i fått den. Synd man må opp i 525xi, for den er grisedyr! Hvis det kommer en 520xi, 520xd eller 523xi og de er prissvennlige er dette en bil jeg absolutt kunne vurdert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2006 Var i Chamonix for et par uker siden, der var MYE 530d og 530xd. BMW hadde også tung markedsføring av X-drive, var på stort sett alle reklamebannere rundt i skianleggene osv. Det har de i skianlegg i Norge også. På Norefjell er det Tronrud-reklamer (mye om X-drive og 1-serie) på stolheismastene oppover, og keycardene (ihvertfall noen) er med X-drive på baksiden. Riktig sted for 4wd er det ihvertfall.. og konsentrasjonen av dyre biler er helt sinnsyk der oppe. Tror det er mer BMW, Range Rover, MB og Audi enn merker som Toyota og Ford.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå