Gå til innhold

Noe å tenke på til de som skal ha nye felger til våren.

Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Ingen problemer. Det svaret du fikk av Dekkman er svada. Jeg kjører med 295/25/20 og 255/30-20.... ingen problem. Du må selvfølgelig resette dim. på I-driven på 1. kjøretur. Og til Dere som tror 20' er problematisk på en 520......så er det ikke det. Jeg har senket bilen 40/30. faktisk ingen sporing og komforten er helt ok. Mener bilen trenger så store sko jeg da. Jeg har faktisk mer problemer med vinterdekkene mine som er 225/45-18 på alle hjulene. Når det er kommet mye snø og hjulene små spinner en del, må jeg resette punkterings varsel stadig. Jeg tror jeg har gjort det 7-8 ganger i vinter. Null problemer på 20' erne. Gleder meg til å få på pen-skoa :De6021.JPG

e601.JPG

bmw_20tommere_041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så pent ut hoegtor :D

Så på programmet Monstergarage med Jessie James en gang. Der sa han at folk som kjøpte seg store felger (20" og oppover) og ikke oppgraderte bremsene på bilen i tillegg var "idioter"?? Han mente at den økte vekten på felgene ville virke drastisk inn på bremselengden med store/tunge felger??

Noen som har noen tanker/formeninger rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Jeg syntes også det hørtes veldig merkelig ut. Har holdt av et sett med 19" og et sett med 20". Jeg er også av de som syntes at bilen bør ha så store hjul. Mine gamle 18" ser ut som 15" tommers felger.

Håper snøen forsvinner, slik at vi kan få på sommerskoene til Tryvanntreffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8) Samme pokker hva der skriver gutter, nå har jeg bestillt T.A.S sine 18" så jeg er bare fornøyd!!!! skal legg ut bilder når jeg får de på bilen, ja forresten dere vet vel ikke hva som skjedde med meg? En bussjåfør av utenlands opprinnelse overholdt ikke vikeplikten sin og resultatet ble deretter, han hadde såpass fart at han snurra bilen min rundt og knakk den ene bakfelgen min, jeg får dette erstatta, full kasko og siden de ikke klarer å skaffe meg nye felg så blir det T.A.S sine som blir skodd på bilen neste uke!!! bilen blir sågodt som hellakkert og det er jo flott.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på programmet Monstergarage med Jessie James en gang. Der sa han at folk som kjøpte seg store felger (20" og oppover) og ikke oppgraderte bremsene på bilen i tillegg var "idioter"?? Han mente at den økte vekten på felgene ville virke drastisk inn på bremselengden med store/tunge felger??

Noen som har noen tanker/formeninger rundt det?

Det fikk jeg også med meg. Jeg stussa litt på dette selv, men det er vel noe i det han sier. Jeg vet ikke hvor mye en 24" felg veier jeg, men det er vel en del.

Jeg menet han skulle ha litt mer en bare nye felger på den bilen også da. Som et par tver, parabol, xbox, en grill, øl kanner og et stort sound system. Dette veier litt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha bilen inn på Autozentrum på mandag. Kan høre hva dem sier der...

Hørte med en kar på Autozentrum istad. Ikke noe problem sa han, bare man har tilnærmet lik rullediameter.

Eneste han nevnte var i forbindelse med automatgir, der hadde han hørt om en bil som kranglet litt. Men det må jo være ved stor forskjell på rullediameter...

Skiftet forresten kjølevæske, bremsevæske og fikk nytt batteri der oppe idag. Over 4000 spenn. Koster å ha bil gitt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns dette hørtes merkelig ut.. om man hadde bredere felg bak så skulle dette påvirke antispinn? altså bredere dekk?

dette utgir jo bare marktrykket. du vil få mindre marktrykk. men, når du øker antall " i felgen i høyda. da vil du øke rullekretsen.

(endelig kom traktor leksjonene fra VK1 skog til nytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at om man går opp på bredde må man gå ned i profil. (Profil er prosent av bredde.) I og med profil er delt opp i 5 og 5 (...60,55,50,45...), skal det mye til å treffe AKKURAT samme rullediameter med forskjellig dimmensjon forran og bak. Men differansen er jo minimal med 225/40-18 og 255/35-18 feks.

http://www.bimmers.no/statisk.php?id=dekkdim&sw=225&sp=40&sr=18&aw=255&ap=35&ar=18&submit=Beregn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns dette hørtes merkelig ut.. om man hadde bredere felg bak så skulle dette påvirke antispinn? altså bredere dekk?

dette utgir jo bare marktrykket. du vil få mindre marktrykk. men, når du øker antall " i felgen i høyda. da vil du øke rullekretsen.

(endelig kom traktor leksjonene fra VK1 skog til nytte)

Hmmm... du får ikke mindre totalt marktrykk med en bredere felg, men du får mindre marktrykk pr. cm2... eller du kan si at man fordeler marktrykket over en større flate. Du øker heller ikke automatisk rulleomkretsen ved å velge en felg med en større diameter. F.eks 195/65-15 dekk påmontert en 15" felg gir en rulleomkrets på 1928, 88 mm... 205/55-16 dekk påmontert en 16" felg gir en rulleomkrets på 1920, 98 mm. Det avgjørende i denne sammenheng er funksjonen mellom dekkets bredde og profilen (høyden i prosent av bredden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...