Sveingaard Skrevet Mai 19, 2006 Skrevet Mai 19, 2006 Etter en telefon til biltilsynet i dag ble jeg fortalt at bilen min (e34 2.0l 91) ikke er godkjent med de senkefjærene som sitter på. Kjøpte bilen for 2 uker siden, og han jeg kjøpte den av var fast bestemt på at den var godkjent (skrev kontrakt på det, så skal ringe og pryle han i kveld) Men saken er den, at hva skal jeg nå gjøre for å få bilen godkjent? Hvor skal jeg hendvende meg? Hvilke papirer trenger jeg og hvor får jeg disse fra? Hvor mye vil hele godkjenninga komme på? Alle svar mottas med takk.
Runar-CSi Skrevet Mai 19, 2006 Skrevet Mai 19, 2006 Du må ha en 4-hjuls kontroll, det koster ca 1500,- åsså må du ha Tüv papirer på fjørene og en time på Biltilsynet for å få det skrevet inn... en time på biltilsynet koster vel rundt en 500lapp...
Tweety bimma Skrevet Mai 19, 2006 Skrevet Mai 19, 2006 Du må ha en 4-hjuls kontroll, det koster ca 1500,- åsså må du ha Tüv papirer på fjørene og en time på Biltilsynet for å få det skrevet inn... en time på biltilsynet koster vel rundt en 500lapp... Mulig at dette stemmer men da blir det i så fall praktisert litt forskjellig,Jeg fiksa det på min bil(for øvrig samme bil) og da hadde jeg ingen 4 hjulskontroll min,det kosta heller ingen ting for timen...Tuv papirene måte jeg jo seff ha
kabeldeigen Skrevet Mai 19, 2006 Skrevet Mai 19, 2006 Når jeg skulle få dette godkjent, måtte jeg ha TUV papirene på fjærene, hjulstillingskontroll og lyskontroll. Deretter biltilsynet. Gikk fint det
Sveingaard Skrevet Mai 19, 2006 Forfatter Skrevet Mai 19, 2006 Takk for raske svar. Så ca pris for å få dette ordnet er +- 2000,-? Og har ingen direkte kjennskap til hva TUV papirer el hva de brukes til, men hvor kan jeg da få skaffet disse? Pris?
Øyvind L. Skrevet Mai 19, 2006 Skrevet Mai 19, 2006 Står fjørene skrevet inn i vognkortet? Gjør du ikke det så må du vise TÜV papirer og legge frem papirer på at du har hatt 4 hjuls kontroll til biltilsynet.. Når de har sjekket at nr i TÜV papirene stemmer overens med nr på fjørene så er de godkjente.. Da kan verksteder ta EU kontrol på bilen din neste gang og godkjenne den..
Sveingaard Skrevet Mai 19, 2006 Forfatter Skrevet Mai 19, 2006 Står fjørene skrevet inn i vognkortet? Gjør du ikke det så må du vise TÜV papirer og legge frem papirer på at du har hatt 4 hjuls kontroll til biltilsynet.. Når de har sjekket at nr i TÜV papirene stemmer overens med nr på fjørene så er de godkjente.. Da kan verksteder ta EU kontrol på bilen din neste gang og godkjenne den.. Nei, fjørene står ikke oppført i vognkortet, det var derfor jeg ringte biltilsynet og hørte. Men har jeg forstått dette riktig så må jeg anskaffe tuv papirer på fjørene? Hvor kan jeg evt få tak i disse papirene?
iittala Skrevet Mai 19, 2006 Skrevet Mai 19, 2006 For å få tak i papirene må du vite hvilket merke senkesettet ditt er. Er det lenge siden den er senket? Hvis merkingen på fjæren er borte(rust e.l.) så er det ikke mulig å godkjenne uansett hvor mye forstillingskontroll du tar og papirer du får tak i. Det er fordi mannen på tilsynet som ser i papirene dine ikke har noen mulighet for å sjekke at det er rett papir til dine fjærer. Men Dersom merkingen er på plass må du finne ut hvilket merke fjærene er, og så finne ut hvem som selger dem. Så tar du kontakt der og hører om de har løse godkjenningspapirer(kommer som regel i samme kartong som fjærene og dermed må selger være villig til å åpne en eske for deg). Men det enkleste er jo selvsagt dersom tidligere eier har papirene. Det er forøvrig ikke alle senkesett som er godkjente, og da er du like langt.. Lykke til
Sveingaard Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Skrevet Mai 22, 2006 Takker igjen for gode og raske svar. Er en ting til jeg lurer på ang. fjærene; er det mulig å finne ut på fjærene hvem som har produsert dem? Har ingen papirer, så eneste mulighet er vel da å lete seg frem til det eller kjøpe nye?!
Lloyden Skrevet Mai 24, 2006 Skrevet Mai 24, 2006 Kunden er gjort oppmerksom på at bilen nå er lavere enn før, kanha fått endrede kjøæreegenskaper, og at det under kjøring må taes hensyn til dette Merkeligt, dem oppfordrer deg til og kjøre mer aggresivt og kjøre bilen etter dem nye kjøreegenskapene. Muligt eg som leser det feil!
Kenny_ Skrevet Mai 24, 2006 Skrevet Mai 24, 2006 Ingen papir = ingen godkjenning Eller gjelder det bare eu kontoll så er jo det bare å finne ett verksted som ser over at den er senket. Jeg har selv registert en bil som har vært inne hos biltilsyn (før jeg kjøpte den) , å fikk "senkesett" som feil. Eu godkjente den på ett verksted ca 1år etter på å da var det bare å hente skilt på biltilsyn. (Rekvisisjon)
Sveingaard Skrevet Mai 24, 2006 Forfatter Skrevet Mai 24, 2006 Bilen er eu godkjent i mars, så regner med at det er i orden. Men saken er den at jeg vil ha bilen godkjent senket i vognkortet, bare for sikkerhet. Men er det da mulig å finne ut produsenten av fjærene ved å fysisk lese det av fjærene eller sjekke dem på en annen måte?
R.E.H Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 d står enten på fjærene eller så kan du se på demperne.. så står d et navn og nummer! og så forhører du deg rundt om det e nån som har kjennskap til dette navnet! altså hos forhaldlere..og viss di har dette navnet i TÜV papirer regner jeg sterkt med at disse ikke koster noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå