Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har jo hatt noen diskusjoner om hvilke farger som er på vei ut og hvilke farger som er på vei inn, men nå skriver den danske avisen (dog norskeiet) Berlingske Tidende at lakkprodusenten BASF (et konsern kontrollert av eierfamilien bak BMW) melder at ca. 20% av bilene som produseres fremover vil være hvite... dog med f.eks pærle eller metalleffekt. Gull, kobber og platinafarger er også nye motefarger på biler. Med Thorleif´s lille "tryllenummer" vedr. hans CSL i mente kan det se ut som om han har valgt riktig farge... :lol:

Les evt. mer i Berlingske Tidende

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Frode har visst samme tanker om CSLen som meg.. den er helt klart tøff, men hvitfargen kunne med fordel vært mindre hvit, i tillegg til at den er utrolig matt. Den ser ut for å ha null gjenskinn what so ever, men kan jo tenkes at en seriøs boning kan hjelpe.

Til trådens tema må jeg si at jeg absolutt ser fordelene av hvitfargen.. har jo nå en E34 i alpinhvit II og en E34 i diamantsvart stående parkert ved siden av hverandre. Når det er varmt kjenner man varmen fra den svarte på AVSTAND, og å ta på lakken er jo selvpining.. mens den hvite er helt kald og god. I tillegg er begge bilene ca. like gamle, og det er liten tvil om hvilken lakk som SER mest slitt ut - for det er den svarte.. riper viser så utrolig godt..

Skrevet

Jeg er helt enig i at hvitfargen på Thorleif´s CSL er for hvit og for matt, men så er det jo en folie det handler om... bilen er som kjent egentlig sølvfarget. Jeg tror folieteknikken kommer til å bli utviklet så man i fremtiden kan velge farger som man velger lakk... helt i tråd med ønsket om å vise en personlig stil til en relativ billig penge. Spesielt eiere av Mini (altså BMW´s Mini) har jo vist at man kan skifte farge på bilen fra den ene dagen til den andre... :lol:

Skrevet

Som jeg har skrevet på et annet forum der det har blitt diskutert at hvite biler kommer inn igjen.

Jeg har alltid hatt en "thing" for hvite biler. Selv om jeg ikke vil at E21'n skal være hvit.

Grunnen til at det er mye hvite biler i USA er den samme som at folk der soter alle rutene på bilene. Det blir dødbringene jævlig varmt inni bilen på dager med sol.

Hvit "avstøter" lyset som lager en evt. farge så den sender det tilbake igjen.

Svart "absorberer" alle lysstrålene og det er jo da ganske innlysende at det blir varmere. Men i enda varmere land har de ofte svarte biler. For svart absorberer lys opp til en viss grad til det støter alt fra seg igjen.

Det er derfor sånne kamelkaravaner som går i ørkenen f.eks har noen ganger svarte burkaer.

Så hvit har altså praktiske egenskaper vedsiden av å se bra ut!

Det er derfor vi ser farger. Rød er ikke nødvendigvis rød. Det er lyset som absorberes av fargen og strålene som sendes ut igjen vi ser!

Sånn er det uansett hvor flott det hørtes ut :P

Skrevet
Som jeg har skrevet på et annet forum der det har blitt diskutert at hvite biler kommer inn igjen.

Jeg har alltid hatt en "thing" for hvite biler. Selv om jeg ikke vil at E21'n skal være hvit.

Grunnen til at det er mye hvite biler i USA er den samme som at folk der soter alle rutene på bilene. Det blir dødbringene jævlig varmt inni bilen på dager med sol.

Hvit "avstøter" lyset som lager en evt. farge så den sender det tilbake igjen.

Svart "absorberer" alle lysstrålene og det er jo da ganske innlysende at det blir varmere. Men i enda varmere land har de ofte svarte biler. For svart absorberer lys opp til en viss grad til det støter alt fra seg igjen.

Det er derfor sånne kamelkaravaner som går i ørkenen f.eks har noen ganger svarte burkaer.

Så hvit har altså praktiske egenskaper vedsiden av å se bra ut!

Det er derfor vi ser farger. Rød er ikke nødvendigvis rød. Det er lyset som absorberes av fargen og strålene som sendes ut igjen vi ser!

Sånn er det uansett hvor flott det hørtes ut :P

Det er jo en kjent sak at hvite biler er populære i syden, USA og generelt i varme land... av nettopp de årsakene du beskriver. Hvorfor årets motefarge vedr. biler er hvit er jeg imidlertid usikker på, men trolig handler det om å finne på noe "nytt"... :wink:

Skrevet

Mulig det er fint med hvitt, men hvite biler ruster mer enn andre biler så det er ikke bare fordeler med å ha en kald bil, nei da foretrekker jeg en sort å varm bil som fordamper regndråpene bort, det er jo noe som heter ac og da :lol:

Skrevet
hvite biler er knall når man bor i et land hvor det veldig varmt... E38 og E39 ser veldig tøffe ut med hvit paint job

Om bilen er hvit, sort eller rød så blir de mørke bilene bare maginalt varmere i solen enn en bil som er hvit..

Er gammel myte at sort og rød bil blir varmere inni enn en hvit bil..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...