Gå til innhold

Motoren mister effekt når AC kobles inn


Von Schenken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en E46 318 Ci 2000 modell, som mister noe av effekten i motoren når jeg kobler inn AC. Problemet oppleves mest uttalt rundt 2 500 RPM, men er merkbart i resten av registeret også. Motoren oppleves treg, og mister respons ved gasspådrag. Kobles AC ut blir problemet (så og si) borte.

Jeg har lest en del tråder her som går på problem med ujevn gange/tenning på E 46 (bensin), som tilskrives alt fra sviktende LMM, dårlig tenning/coil, sotete plugger, problemer med oljetrykk/smøring med mer. Jeg har inntrykk av at de som har forsøkt å finne ut av problemet har endt opp med å skifte en god del deler (deriblant LMM) uten nødvendigvis å komme til bunns i problemet. Dette til tross for iherdig feilsøking.

PS: Postet denne på BMWCCN også.

Har noen et entydig svar på hvor hunden ligger begravet? Eller er det slik at feil på flere ulike steder i motoren utarter seg med samme ujevne motorrespons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet på min E34 Touring. Men det er vel ikke noe galt med motoren eller tilhørende utstyr. Kommer vel av at AC kompressoren "stjeler" så mye effekt :? . Det at man får ugjevn gange kommer vel av at AC kompressoren slår seg inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker klimaanlegget egentlig, da? På hvilken måte tappes motoren for effekt? Jeg hadde trodd at den først og fremst trakk strøm, men kanskje kompressoren ikke drives elektrisk som vanlige kjølekompressorer?

Kompressoren til AC drives av en reim som går på veivaksel reim hjulet (nede på motor i framkant), når kompressoren starter å gå rundt blir motoren belastet. Denne belaster motor med ca 8-10 hk. På tommgang kan du merke at motorturtall kan jage litt opp og ned når kompressor kobler inn/ut. Dette er helt normalt.

Vis du ser ned i motor rommet på høyre side (passasjersiden) så ser du kompressoren. Går vanligvis 2 blanke rør inn på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tvilsomt at det er noe galt siden det forsvinner når kompressoren blir slått av, men synes det høres ut som det er litt vel merkbart hos deg..

Har kjørt E46 318i med klima, og merket ikke SÅ mye til kompressoren. Merker heller ikke noe særlig til det på samboerns Sportage med en 2-liter på 128hk. Det eneste vi merka på den var at vi fikk varmgangsproblemer med full bil og hard kjøring (110+) og A/C'n på, så den jobber nok tyngre.

Men vet mange har opplevd ganske stor forskjell i toppfart med A/C av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker dette på min E34 oxo, er ikke værre enn at jo mer du belaster motoren med, vifter, ac og andre remdrevne ting så mister man litt motoreffekt, en annen ting som man også kan merke seg er at jo mer man belaster batteriet, heftige anlegg, mye lys ++ så vil bilen bruke mer bensin oxo, dette for at motoren må jobbe tyngre for å levere strømforbruket som disse komponentene krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter på ac og slipper gassen i bakker osv så går turtallet opp og ned mellom 1000-1500, Hvorfor gjør den sånn?

Noen ganger når jeg slipper gassen så går den strøkent uten noe fusking, Tar jeg av ac så går den strøkent hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmwray, les innlegget til Ole-Magne:

Kompressoren til AC drives av en reim som går på veivaksel reim hjulet (nede på motor i framkant), når kompressoren starter å gå rundt blir motoren belastet. Denne belaster motor med ca 8-10 hk. På tommgang kan du merke at motorturtall kan jage litt opp og ned når kompressor kobler inn/ut. Dette er helt normalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmwray, les innlegget til Ole-Magne:
Kompressoren til AC drives av en reim som går på veivaksel reim hjulet (nede på motor i framkant), når kompressoren starter å gå rundt blir motoren belastet. Denne belaster motor med ca 8-10 hk. På tommgang kan du merke at motorturtall kan jage litt opp og ned når kompressor kobler inn/ut. Dette er helt normalt.

Ole-Magne´s beskrivelse er korrekt og hvis man i tillegg begynner å få lite gass (lekker ut litt etter litt med tiden) vil kompressoren måtte arbeide mer enn tidligere. Dette merkes ved at den hyppigere går av og på... og at den går på med full kraft. Dagens A/C annlegg er rimelig effektive i forholdt til tidligere, men rundt 10 HK trenger de allikevel når kompressoren går maksimalt. Jeg merker også at det rykker litt når kompressoren går på, men det er faktisk mye mindre merkbart i min bil i forhold til f.eks en E46 318i med 146 HK jeg prøvde for en tid tilbake. Ergo er ikke ant. hestekrefter helt avgjørende, men også tilgjengelig moment... spesielt ved bykjøring (les: lavt turtall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...