Von Schenken Skrevet Juni 8, 2006 Share Skrevet Juni 8, 2006 Hei! Jeg har en E46 318 Ci 2000 modell, som mister noe av effekten i motoren når jeg kobler inn AC. Problemet oppleves mest uttalt rundt 2 500 RPM, men er merkbart i resten av registeret også. Motoren oppleves treg, og mister respons ved gasspådrag. Kobles AC ut blir problemet (så og si) borte. Jeg har lest en del tråder her som går på problem med ujevn gange/tenning på E 46 (bensin), som tilskrives alt fra sviktende LMM, dårlig tenning/coil, sotete plugger, problemer med oljetrykk/smøring med mer. Jeg har inntrykk av at de som har forsøkt å finne ut av problemet har endt opp med å skifte en god del deler (deriblant LMM) uten nødvendigvis å komme til bunns i problemet. Dette til tross for iherdig feilsøking. PS: Postet denne på BMWCCN også. Har noen et entydig svar på hvor hunden ligger begravet? Eller er det slik at feil på flere ulike steder i motoren utarter seg med samme ujevne motorrespons? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Juni 8, 2006 Share Skrevet Juni 8, 2006 Trenger ikkje være noe galt. En AC-kompressor trekker ca3-7hk i effekt. På min blir det da opp til 10% PS. Har det samme på min og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet Juni 8, 2006 Share Skrevet Juni 8, 2006 trodde ac belastet alle motorer,. har den alltid vært slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Juni 8, 2006 Share Skrevet Juni 8, 2006 Har samme problemet på min E34 Touring. Men det er vel ikke noe galt med motoren eller tilhørende utstyr. Kommer vel av at AC kompressoren "stjeler" så mye effekt . Det at man får ugjevn gange kommer vel av at AC kompressoren slår seg inn og ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Von Schenken Skrevet Juni 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2006 Hvordan funker klimaanlegget egentlig, da? På hvilken måte tappes motoren for effekt? Jeg hadde trodd at den først og fremst trakk strøm, men kanskje kompressoren ikke drives elektrisk som vanlige kjølekompressorer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Magne Skrevet Juni 8, 2006 Share Skrevet Juni 8, 2006 Hvordan funker klimaanlegget egentlig, da? På hvilken måte tappes motoren for effekt? Jeg hadde trodd at den først og fremst trakk strøm, men kanskje kompressoren ikke drives elektrisk som vanlige kjølekompressorer? Kompressoren til AC drives av en reim som går på veivaksel reim hjulet (nede på motor i framkant), når kompressoren starter å gå rundt blir motoren belastet. Denne belaster motor med ca 8-10 hk. På tommgang kan du merke at motorturtall kan jage litt opp og ned når kompressor kobler inn/ut. Dette er helt normalt. Vis du ser ned i motor rommet på høyre side (passasjersiden) så ser du kompressoren. Går vanligvis 2 blanke rør inn på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Von Schenken Skrevet Juni 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2006 Så dermed blir treigere respons fra motoren et resultat når kompressoren slår inn. Da lærte jeg noe i dag og! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roahag Skrevet Juni 9, 2006 Share Skrevet Juni 9, 2006 he he.. dette fikk jeg faktisk oppleve best på Madeira da jeg leide en liten et eller annet med AC... Motoren var så svak at jeg kunne bruke AC som motorbrems i de bratte nedoverbakkene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 9, 2006 Share Skrevet Juni 9, 2006 Er vel tvilsomt at det er noe galt siden det forsvinner når kompressoren blir slått av, men synes det høres ut som det er litt vel merkbart hos deg.. Har kjørt E46 318i med klima, og merket ikke SÅ mye til kompressoren. Merker heller ikke noe særlig til det på samboerns Sportage med en 2-liter på 128hk. Det eneste vi merka på den var at vi fikk varmgangsproblemer med full bil og hard kjøring (110+) og A/C'n på, så den jobber nok tyngre. Men vet mange har opplevd ganske stor forskjell i toppfart med A/C av og på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odde Skrevet Juni 9, 2006 Share Skrevet Juni 9, 2006 Jeg har en E46 318 sedan, og hvis jeg har jevn gass og kobler inn A/C merkes et lite "nykk" i bilen. Dette er vel ganske så normalt på alle biler med A/C vil jeg tro.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 9, 2006 Share Skrevet Juni 9, 2006 Merker dette på min E34 oxo, er ikke værre enn at jo mer du belaster motoren med, vifter, ac og andre remdrevne ting så mister man litt motoreffekt, en annen ting som man også kan merke seg er at jo mer man belaster batteriet, heftige anlegg, mye lys ++ så vil bilen bruke mer bensin oxo, dette for at motoren må jobbe tyngre for å levere strømforbruket som disse komponentene krever. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwray Skrevet Juni 9, 2006 Share Skrevet Juni 9, 2006 Når jeg setter på ac og slipper gassen i bakker osv så går turtallet opp og ned mellom 1000-1500, Hvorfor gjør den sånn? Noen ganger når jeg slipper gassen så går den strøkent uten noe fusking, Tar jeg av ac så går den strøkent hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDC Skrevet Juni 10, 2006 Share Skrevet Juni 10, 2006 Bmwray, les innlegget til Ole-Magne: Kompressoren til AC drives av en reim som går på veivaksel reim hjulet (nede på motor i framkant), når kompressoren starter å gå rundt blir motoren belastet. Denne belaster motor med ca 8-10 hk. På tommgang kan du merke at motorturtall kan jage litt opp og ned når kompressor kobler inn/ut. Dette er helt normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 10, 2006 Share Skrevet Juni 10, 2006 Bmwray, les innlegget til Ole-Magne:Kompressoren til AC drives av en reim som går på veivaksel reim hjulet (nede på motor i framkant), når kompressoren starter å gå rundt blir motoren belastet. Denne belaster motor med ca 8-10 hk. På tommgang kan du merke at motorturtall kan jage litt opp og ned når kompressor kobler inn/ut. Dette er helt normalt. Ole-Magne´s beskrivelse er korrekt og hvis man i tillegg begynner å få lite gass (lekker ut litt etter litt med tiden) vil kompressoren måtte arbeide mer enn tidligere. Dette merkes ved at den hyppigere går av og på... og at den går på med full kraft. Dagens A/C annlegg er rimelig effektive i forholdt til tidligere, men rundt 10 HK trenger de allikevel når kompressoren går maksimalt. Jeg merker også at det rykker litt når kompressoren går på, men det er faktisk mye mindre merkbart i min bil i forhold til f.eks en E46 318i med 146 HK jeg prøvde for en tid tilbake. Ergo er ikke ant. hestekrefter helt avgjørende, men også tilgjengelig moment... spesielt ved bykjøring (les: lavt turtall). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Juni 10, 2006 Share Skrevet Juni 10, 2006 Finnes det noen gode triks for å unngå dugging på vinduene når A/C slås av? Jeg liker å koble ut A/Cen så snart jeg ikke trenger den (manuell) men sliter noe fælt med vinduer som dugger lang tid etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå