Gå til innhold

Skifte ut org høyttalere i e46

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har hørt så er høyttalerne i e46 faktisk ganske brukbare så lenge de får tilført litt mer futt enn hva standardspilleren klarer å levere på egen hånd. Men bass er jo uansett mangelvare uten ekstra inversteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bass blir det vel ikke så mye mer av. E46 er håpløse når det gjelder bra lyd i en enkel håndvending.

Jeg tok det store skrittet og fasnt fram saga. Har satt inn 6.5" Alpine Type X. Montert i metallet bak panelet i steden for originalplasseringen. Har aldri hatt så mye bass fra et frontsett før som nå :)

Men det har kosta en god del timer med hodebry, lekkasje og endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke hatt bilen min så lenge så testa først ut anlegget orgentlig idag og synes det donka og spilte ganske bra! :D Dama sa hu hadde satt inn ny cd-spiller og muligens noen ekstra høytalere. Hu viste ikke for mannen hennes hadde gjort det. Trur ellers høytalerne er org. Donkinga kom bakfra men så ingen basser der :P

Cd spillern er en SONY CDX-M700R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i e46 er det 6,5" både forran og bak.ikke 5,25". å ja de orginal høyttalerne spiller greit når de får en annen spiller. jeg har ett sett med 6,5" 3veis til salgs. er nytt og ubrukt. skal ha 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En billig måte å få litt ekstra bass i sedanen som jeg har gjort :

Jeg plasserte et 8" basselement i skiposehullet, og koblet på en 2 kanals forsterker (brokoblet). Tappet lyd fra bakhøytalerene. Dette løftet lydbildet en god del, og ga litt mer trøkk. Totalpris ca 1600,-

Vurderer også å bytte ut 2 kanalsen i en 4 kanaler og mate bakhøytalerene med denne.

Dette var en veldig enkel mod som ikke krevde vanskelig kabling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ingen av delene er en ukurrant størrelse 150mm 5.9" eller no. Så med adaprere blir det lettest å sette inn 5.25" Men det var kanskje fordi elementene hadde for store magneter. Eller at han ville ha en type kasse på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sage hull fordi magneten på elementet var i største lager. Høyttaleren bygger 70mm innover. Tror du kan sette inn et nytt element med max 55mm dybde uten å kappe. Pluss at høyttalerene mine bruker nå hele hulrommet i døra. Mens ved original monteringe bruker høyttalerene bare rommet mellom døra og dørpanelet. Og i tillegg spiller de rett inn i metallet.

Men man kan ikke sette inn en hvilket som helt høyttaler på 6.5" heller. De fleste 6.5" har en diameter som er litt større enn Alpine sine. Skruehullene sitter i selve ringen på de vanlige, mens Alpine sine har skruehull som går "utover". Disse høyttalerene var de eneste jeg fant som gikk mellom festklipsene til dørpanelet. Alle andre hadde for stor diameter.

Se forskjellen på skruehullene på de to bildene her.

spx-177r.jpg

JBL_P6550C.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Skjønner.... Jeg vil helst prøve å finne høyttalere som passer rett inn, men først vil jeg høre lyden når jeg har byttet cd-spiller.

Hvis den ikke er så verst beholder jeg bare de originale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte i et komponentsett fra Rockford eg, og en aktiv pioneer sub..helt utrolig forskjell! Fikk og voldom forskjell etter at eg satte inn en orginal cd spiller istedenfor kasettspilleren som var der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...