bimmerdude Skrevet Juli 3, 2006 Share Skrevet Juli 3, 2006 Dere må se litt på forbruket på bykjøring også. Store motorer har MYE høyere forbruk på bykjøring enn mindre motorer enn det gjennomsnittsforbruket tilsier. På landeveien er ikke forbruket så mye mer med stor motor. 1,4 litern til VW bruker vel halvparten av 335Ci motoren i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 3, 2006 Share Skrevet Juli 3, 2006 Jeg har kjørt diesel-bil i 3 år og var godt fornøyd. Men så har jeg kjørt isbilen i noen år etter det.. og dermed ble jeg skuffet over både respons og hvordan kreftene kommer da jeg prøvde en E36 328 her om dagen. Det hadde jeg aldri trodd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juli 3, 2006 Share Skrevet Juli 3, 2006 Jau da, ser poenga til begge, men igjen havner vi tilbake til det tråden egentlig startet som, personlig valg. Som bimmerdude sier, så er det ikke tatt ut så meget ekstra rene hk av motoren, men det er en motor jeg tror vil gi en HELT annen opplevelse enn 330i, med stort positivt fortegn. Sitat: For å gjøre det hele komplett er momentkurven flat som nylagt asfalt opp til 5.000 omdreininger i minuttet Dette tror jeg må være helt rått, og jeg kan heller ikke huske en annen bensinbil med samme kurve. Jeg enser her at dette kanskje blir som å ta av med en rå bensin bil i god BMW stil, for deretter å flyte umerket over i det velkjente diesel draget. Dette er en bil jeg virkelig gleder med til å prøve. Betviler ikke at VW`s motor vil virke sprek til 1,4l å være, men jeg tror også at den kurven er meget bratt. Ketchup. BMW har i tilegg historie for å gjøre små endringer som gir bilene det lille ekstra man bare "ikke kan klare seg uten". Det er jo bare å tenke litt tilbake til slipp av BMW M3 CSL. Der var det heller ikke den store hk trimmingen, men alle er vel skjønt enig om at den bilen gir noe ekstra, eller? BMW er flink til skape den rette feelingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 3, 2006 Share Skrevet Juli 3, 2006 VW sin 1,4 på 170 HK bruker første generasjons direkte bensin innsprøytining. BMW sine nye motorer du finner i nye 3-serie Coupe (ikke sedan) har 2. generasjons direkte bensin innsprøytning. BMW hoppet over første generasjon fordi de mente den ikke er god. Jeg synes ikke motoren i 335Ci er imponerende for 5 øre hvis du sammenligner effekt og forbruk. Se heller på den nye motoren i 330Ci da snakker vi om 272 HK uten kunstig pustehjelp og ett forbruk som er mye lavere enn 335Ci sine 0,95. Er skuffet over forbruket på 335Ci den skulle hatt lavere forbruk enn 330Ci men det har den altså ikke. Skal du kjøpe ny BMW i 2007 E9? Da ville jeg ventet til de nye motorene finner veien i 325 også. Direkte bensininnsprøytning er ikke en nyhet i bensinmotorer (les: Mercedes-Benz 300 SL anno 1954), men kombinasjonen direkte bensininnsprøytning, en kompressor og en turbo er uten tvil en nyhet. Jeg har i dag lyst til å kjøpe en 2007 E91 325i, men jeg har pr. dato ennå ikke kjøpt bilen... så alt er egentlig åpent. Det er forøvrig godt mulig at jeg dropper kjøpet og kjører videre med min nåværende E46 318d Touring... en bil som gjør at jeg sover godt om natten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 3, 2006 Share Skrevet Juli 3, 2006 wow tok helt av her laaaange inlegg... For sånne som meg som kjører 10.000km i året blir det ikke rare forskjellen på om den bruker 0.85 med diesel eller 1.03 med bensin, synes jeg da. Ble noe rimeligere forsikring enn 525i og syntes bilen var fin å kjøre sammt forholdsvis hel og pen. Fant dessuten ,på det tidspunktet jeg skulle kjøpe bil, ingen E34 touring med under 200`km på triptellern. Hadde jeg venta så kanskje det hadde vært en bensinbil i garasjen isteden... Har tenkt å ha den som familiebil i 5år og så degradere den til konebil. (hvis økonomien tillater det) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 En 325i i burde fint klare seg under literen i Danmark. Har akkurat vært 2 uker i Danmark. Med fulllastet bil 2 voksne og 3 barn har snitt bensinforbruk vært 1,1-1,2. Og en E53 med full ferieoppakning er tung å dra. Her hjemme i steinrøysa ligger jeg på 1,5 i snitt selv om den er oppgitt til 1,2 ved blandet kjøring.. Personlig så liker jeg ikke oljebrennere, men selv jeg ser at motorene begynner å bli meget bra Det er interessant å høre dine erfaringer med en X5 3.0i (det er ikke for mange av det slaget her inne)... og jeg mener følgende: Da common-rail dieselmotorene kom på markedet i 1999 var de uten tvil et kvantesprang fremover i relasjon til motorteknologi. Det var de frem til og med 2004 da VW kom med deres FIS motorer (direkte bensininnsprøytning) og i dag er det faktisk i relasjon til bensinmotorer den mest interessante utvikling finner sted. Tenk... VW´s nye såkalte TSI bensinmotor på 1,4 liter yter hele 170 HK ved 6000 rpm og 240 Nm ved 1750 rpm... med et gjennomsnitlig forbruk på 0,72 liter/mil ved blandet kjøring. Dagens dieselteknologi har ingen muligheter for å matche dette tekniske mesterverket og jeg tror bestemt at vi i fremtiden kommer til å oppleve en tilsvarende utvikling når det gjelder både gass og bensinmotorer. Årsaken er politiske ambisjoner i kombinasjon med mangel på diesel på verdensmarkedet (les: den egentlige årsaken til harmoniseringen av bensin og dieselpriser). Dagens DinSide har en interessant artikkel der de sammenligner nettopp VW Golf GT 1,4 TSI med 170 HK og den nye Golf GT 2,0 TDI med 170 HK. Konklusjonen er at det intet er å spare på og kjøpe dieselvarianten når forskjellen i drivstofforbruket er så marginal som 0,08 liter pr. mil og TDI´en samtidig er 55000,- kroner dyrere. Med det samme ant. hestekrefter kan altså Newtonmetere bli for kostbare... og vi kommer i fremtiden helt sikkert til å se flere slike eksempler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Da hadde det nok blitt en TSI, med 50.000 i felger og styling En eller annen avis hadde jo en slik sammenligning med den nye volvoen (s40) i bensin vs diesel også (rett etter den kom). Ikke helt skråsikker her, men mener å huske du måtte kjøre noe slikt som 15-20k km i året over 3 år for at det skulle lønne seg å kjøpe dieselen. Om nå da dieselen blir dyrere enn bensin blir jo dette regnestykket enda værre for dieselbilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 Les. hva mannen som utviklet common-rail prinsippet... Fiat´s Dr. Rinaldo Rinolfi... sier om utviklingen videre vedr. diesel vs. bensinmotorer. Artikkelen er hentet fra novemberutgaven av CAR. (sorry for kuttingen av artikkelen, men CAR´s nye format passer ikke i min scanner.) CAR skriver forøvrig at den nye VW Scirocco får en variant av VW´s nye TFSI motor på 1,4 liter som har 210 HK. Hva i all verden skal vi med f.eks N52B25 motoren på 177 HK når utviklingen går så hurtig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rottert Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 Jeg velger diesel pga - Drivstoffsutgiftene - Momentet og kreftene som er der når jeg trenger de. Jeg bruker ikke bilen til å kjøre om kapp i lyskryss, men har kreftene på plass i forbikjøringer. - Egne erfaringer om at diesel er mere pålitelig og solid enn bensinsmotorer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 veldig spennende. Jeg leste det da jeg fikk bladet i opsten. Men jeg er mer entusiastisk for Bensinmotorer. Etter å ha erfart ufattelig gode bensinmotorer med skikkelig karakter er det åpenbart at en dieselmotor ikke kan måle seg ( nei, selv ikke de store V8 dieselene, og BMW's nesten perfekte Diesel rekke6'ere) Men det er klart at slike flotte bensinmotorer koster mye penger å drive, og nå enda mer i innkjøp, så man må vurdere hva som er viktigst. Jeg tror alle helst vil høre lyden av en Boxtermotor på 7000 rpm enn en diesel på 4500, men det er jo ikke det diskusjonen handler om. I dag er man jo nesten idiot om man kjøper en stor bensinmotor over en mer eller mindre moderat Dieselmotor. Håper Bilindustrien utvikler teknologien så vi snart kan kjøre store deilige bensinmotorer igjen (eller kanskje hydrogen-hybrid-V12'er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 Jeg velger diesel pga- Drivstoffsutgiftene - Momentet og kreftene som er der når jeg trenger de. Jeg bruker ikke bilen til å kjøre om kapp i lyskryss, men har kreftene på plass i forbikjøringer. - Egne erfaringer om at diesel er mere pålitelig og solid enn bensinsmotorer. Moderne bensinmotorer med direkte bensininnsprøytning og turbo (eller turbo/kompressor) er i ferd med å teknisk utkonkurrere dieselmotorene. Dette gjelder ikke kun vedr. utslipp og forbruk, men også når det gjelder moment. Jeg har noen eksempler: Din dieselmotor er en rekkesekser på 2,5 liter som yter 143 HK ved 4600 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm. Mini Cooper´s nye 1,6 liter bensinrekkefirer med turbo yter 174 HK ved 5500 rpm og 260 Nm mellom 1600 og 5000 rpm. Din bil bruker iht. BMW gjennomsnitlig 0,91 liter/mil ved blandet kjøring... Mini Copper bruker ditto gjennomsnitlig 0,80 liter/mil. BMW E46 330d fra 2005 har en rekkesekser på 3 liter som yter 204 HK ved 4000 rpm og 410 Nm ved 2375 rpm. BMW E90 335i har en rekkesekser på 3 liter med dobbelturbo som yter 306 HK ved 5800 rpm og 400 Nm ved 1300 rpm... altså 1300 rpm (!). Iht. BMW har E46 330d et gjennomsnitlig forbruk på 0,66 liter/mil ved blandet kjøring. E90 335i bruker ditto gjennomsnitlig 0,96 liter/mil. Altså knapt 0,3 liter mer suppe pr. mil for over 100 HK mer og like mye, men mer tilgjengelig dreiemoment... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 Ro ned nå Fredrik. Husk at dette er tall som er helt urealistiske om man faktisk har tenkt til å bruke de 300 hestene en 335 har å by på... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 Ro ned nå Fredrik. Husk at dette er tall som er helt urealistiske om man faktisk har tenkt til å bruke de 300 hestene en 335 har å by på... hehe Jeg snakker om et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring. Det er klart at forbruket går opp hvis man skal utnytte alle 306 hestekreftene, men det er knapt nødvendig med 400 Nm ved 1300 rpm. Husk at man ligger og "flyter" på momentet med en dieselmotor... det er ikke ant, hestekrefter som er poenget. På denne måten ble E46 318d med 115 HK ofte sammenlignet med E46 318i med N42B20 motoren og 143 HK. 265/280 Nm ved 1750 rpm mot 200 Nm ved 3600 gjør forskjellen i det virkelige liv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 1300rpm? Er jo tomgang det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 28, 2006 Share Skrevet Oktober 28, 2006 1300rpm? Er jo tomgang det. Praktisk talt ja... og når man så har 400 Nm på tomgang oppleves nok motoren som enormt sterk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå