Fredrik Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 da er det veldig bra jeg bor langt unna Ullern! Det er klart at når man har så mange innvandrere så blir det mer bråk og uhumskheter, men jeg, som en osloborger, merker lite til det. De som ikke bor i Oslo og ikke følger med på utviklingen selv har egentlig ikke så mye de skulle ha sagt. En ting er å følge med på nyheter etc. En annen ting er å faktisk BO i byen. Det er ikke det samme uansett hvor mye man "følger med" Media hauser opp sakene, og det er ikke ett realistisk bilde de fremstiller. Tror man må bli litt flinkerere på å utvise kildekritikk før man stigmatiserer Oslo som en "western-by" Vel... Vinderen er ikke så langt fra Ullern (ca. 3 km i luftlinje)... og det vet jeg for jeg har bodd på de kanter i lengre tid enn du har kunnet orientere deg i byen... Media har det dessverre med å hause opp "saker" som kan selge en nyhet, men når det gjelder Oslo og kriminalitet er situasjonen faktisk virkelig alvorlig. I de fleste storbyer i den vestlige verden går den grove kriminaliteten generelt ned, men ikke i Oslo... der går den kraftig opp. Årsakene er flere, men hovedsaklig handler det om div. pakistanske og øst-europeiske bander som kjemper om kontrollen over narkotika og prostitusjonsmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 i politirapporten står det enten en m3, m5 eller en 318. hehe.. heldigvis har ikke jeg takluke Uheldighvis har jeg takluke og et utseende som M5.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 da er det veldig bra jeg bor langt unna Ullern! Det er klart at når man har så mange innvandrere så blir det mer bråk og uhumskheter, men jeg, som en osloborger, merker lite til det. De som ikke bor i Oslo og ikke følger med på utviklingen selv har egentlig ikke så mye de skulle ha sagt. En ting er å følge med på nyheter etc. En annen ting er å faktisk BO i byen. Det er ikke det samme uansett hvor mye man "følger med" Media hauser opp sakene, og det er ikke ett realistisk bilde de fremstiller. Tror man må bli litt flinkerere på å utvise kildekritikk før man stigmatiserer Oslo som en "western-by" Vel... Vinderen er ikke så langt fra Ullern (ca. 3 km i luftlinje)... og det vet jeg for jeg har bodd på de kanter i lengre tid enn du har kunnet orientere deg i byen... Media har det dessverre med å hause opp "saker" som kan selge en nyhet, men når det gjelder Oslo og kriminalitet er situasjonen faktisk virkelig alvorlig. I de fleste storbyer i den vestlige verden går den grove kriminaliteten generelt ned, men ikke i Oslo... der går den kraftig opp. Årsakene er flere, men hovedsaklig handler det om div. pakistanske og øst-europeiske bander som kjemper om kontrollen over narkotika og prostitusjonsmarkedet. jeg har bodd på Vinderen i 19 år, og vært mange ganger på Ullern. Faktum er at det i realiteten ikke er spesielt langt å gå noen steder i oslo fordi det er slik en liten by, men i og med at det er 2 forskjellige bydeler vil jeg si at det er ett stykke unna, jo Det er ikke så ille i Oslo som alle vil ha det til, og du kan ikke sitte i Danmark og påstå det når du ikke bor her og opplever det selv. Hva tall og statistikk angår så har man vel en slag oppgang mht organisert kriminalitet, men det er ikke den kriminaliteten som rammer folk flest og derfor blir det feil å male dramatiske bilder av oslo på den måten. jeg er svært ofte i Oslo sentrum, til alle døgnets tider, og det er veldig skjelden jeg eller noen av mine bekjente opplever noe utrivelig. jeg er helt enig at det må gå ann å diskutere kollektivtrafikk uten å måtte eie en buss selv, men man får et helt feil intrykk når man sitter på sidelinjen og observerer ting gjennom andres ( f.eks media) øyne. Hva Lørenskog angår så kan jeg bare si at jeg svært skjelden setter mine ben der og kan derfor ikke svare for de kriminelle handlinger som finner sted der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten318 Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Uheldighvis har jeg takluke og et utseende som M5.. hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 jeg har bodd på Vinderen i 19 år, og vært mange ganger på Ullern. Faktum er at det i realiteten ikke er spesielt langt å gå noen steder i oslo fordi det er slik en liten by, men i og med at det er 2 forskjellige bydeler vil jeg si at det er ett stykke unna, jo Det er ikke så ille i Oslo som alle vil ha det til, og du kan ikke sitte i Danmark og påstå det når du ikke bor her og opplever det selv. Hva tall og statistikk angår så har man vel en slag oppgang mht organisert kriminalitet, men det er ikke den kriminaliteten som rammer folk flest og derfor blir det feil å male dramatiske bilder av oslo på den måten. jeg er svært ofte i Oslo sentrum, til alle døgnets tider, og det er veldig skjelden jeg eller noen av mine bekjente opplever noe utrivelig. jeg er helt enig at det må gå ann å diskutere kollektivtrafikk uten å måtte eie en buss selv, men man får et helt feil intrykk når man sitter på sidelinjen og observerer ting gjennom andres ( f.eks media) øyne. Hva Lørenskog angår så kan jeg bare si at jeg svært skjelden setter mine ben der og kan derfor ikke svare for de kriminelle handlinger som finner sted der. Så du mener at jeg er diskvalifisert til å uttale meg om Oslo kun fordi jeg for tiden bor i Danmark, men ellers er født i Oslo (Vinderen), oppvokst i Oslo (Vinderen) og levd mesteparten av mitt voksne liv i Oslo (Holmenkollen/Ullern). Vi flyttet først til Danmark da jeg var 32 år gammel... så... jo jeg har trasket både Charlotte Andersens vei og Grimelundshaugen til daglig i ganske mange år for å si det slik. Jeg tør også påstå at jeg er mer informert om div. forhold i Oslo enn de aller fleste er... og en helt annen sak er at jeg ikke finner det fornuftig å tvile på SSB´s tallmateriale. Er du sikker på at du ikke bare lever et relativt beskyttet liv da Håkon ?... så beskyttet at du ganske enkelt ikke opplever den virkeligheten som mange opplever i Oslo´s mindre fine bydeler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 jeg har bodd på Vinderen i 19 år, og vært mange ganger på Ullern. Faktum er at det i realiteten ikke er spesielt langt å gå noen steder i oslo fordi det er slik en liten by, men i og med at det er 2 forskjellige bydeler vil jeg si at det er ett stykke unna, jo Det er ikke så ille i Oslo som alle vil ha det til, og du kan ikke sitte i Danmark og påstå det når du ikke bor her og opplever det selv. Hva tall og statistikk angår så har man vel en slag oppgang mht organisert kriminalitet, men det er ikke den kriminaliteten som rammer folk flest og derfor blir det feil å male dramatiske bilder av oslo på den måten. jeg er svært ofte i Oslo sentrum, til alle døgnets tider, og det er veldig skjelden jeg eller noen av mine bekjente opplever noe utrivelig. jeg er helt enig at det må gå ann å diskutere kollektivtrafikk uten å måtte eie en buss selv, men man får et helt feil intrykk når man sitter på sidelinjen og observerer ting gjennom andres ( f.eks media) øyne. Hva Lørenskog angår så kan jeg bare si at jeg svært skjelden setter mine ben der og kan derfor ikke svare for de kriminelle handlinger som finner sted der. Så du mener at jeg er diskvalifisert til å uttale meg om Oslo kun fordi jeg for tiden bor i Danmark, men ellers er født i Oslo (Vinderen), oppvokst i Oslo (Vinderen) og levd mesteparten av mitt voksne liv i Oslo (Holmenkollen/Ullern). Vi flyttet først til Danmark da jeg var 32 år gammel... så... jo jeg har trasket både Charlotte Andersens vei og Grimelundshaugen til daglig i ganske mange år for å si det slik. Jeg tør også påstå at jeg er mer informert om div. forhold i Oslo enn de aller fleste er... og en helt annen sak er at jeg ikke finner det fornuftig å tvile på SSB´s tallmateriale. Er du sikker på at du ikke bare lever et relativt beskyttet liv da Håkon ?... så beskyttet at du ganske enkelt ikke opplever den virkeligheten som mange opplever i Oslo´s mindre fine bydeler... jeg skal ikke trekke din oslo-erfaring under tvil, og du har helt rett i at jeg ikke går rundt og konkure3rer med de østeuropeiske halikene om å være størst i gata. Ei heller dealer jeg narkotika eller er pakistaner, så du har nok rett i at jeg lever et beskyttet liv, men det gjør også mange andre her i Oslo. De menneskene JEG kjenner og møter finner ikke Oslo spesielt farlig eller skummel. Jeg opplever oslo som en rolig og god by, og holder fast på at Oslo er nettopp det. Men det må legges til at det er ett subjektivt perspektiv, så de som har oppled kriminalitet og overgrep i større grad enn det jeg har sitter sikkert med et annet intrykk en det jeg gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Ønsker også å legge til at, som du sier, Fredrik, så har det mye med bydeler å gjøre og selv om jeg er mye på forskjellige steder i Oslo så er det visse steder jeg nesten aldri er, ( som f.eks "bydel Lørenskog") Men Oslo sentrum har jeg vært mye, og uten å dedikere meg tittel som ekspert vil jeg si at det virker som Politiet har god kontroll over vanlig fyllebråk og helgefyll. Men det blir jo i en litt annen divisjon enn drive by skyting fra Biler.. det er klart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Hmm, folk leser da vel diverse aviser på nett, ser diverse nyheter både på nett og på tv. Eg bor verken i Libanon eller Israel, men eg kan få med meg det meste som skjer der vist eg går inn for det.. Så akkurat det utsagnet ditt er ikkje eg helt enig med. Men for all del, det finnest mye kriminalitet, og VELDIG MYE av den foregår i Oslo/Oslo område, og det er noe ALLE vet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Ønsker også å legge til at, som du sier, Fredrik, så har det mye med bydeler å gjøre og selv om jeg er mye på forskjellige steder i Oslo så er det visse steder jeg nesten aldri er, ( som f.eks "bydel Lørenskog") Men Oslo sentrum har jeg vært mye, og uten å dedikere meg tittel som ekspert vil jeg si at det virker som Politiet har god kontroll over vanlig fyllebråk og helgefyll. Men det blir jo i en litt annen divisjon enn drive by skyting fra Biler.. det er klart Hehehe... skyting med skarpt fra biler hører heldigvis ikke til den daglige agenda i Oslo heller, men det er mer enn nok av andre alvorlige kriminelle saker/hendelser som man skal være klar over. Hverken Majorstuen eller Frogner er f.eks skånet for alvorlig kriminalitet... husk at det er der de virkelig store pengene er... når de kriminelle klarer å komme inn under huden på såkalte "fine" mennesker... som vil gjøre alt for å bevare fasaden inntakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Hverken Majorstuen eller Frogner er f.eks skånet for alvorlig kriminalitet... husk at det er der de virkelig store pengene er... når de kriminelle klarer å komme inn under huden på såkalte "fine" mennesker... som vil gjøre alt for å bevare fasaden inntakt. WORD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 i politirapporten står det enten en m3, m5 eller en 318. hehe.. heldigvis har ikke jeg takluke Uheldighvis har jeg takluke og et utseende som M5.. Jeg har også takluke og det er en 318. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten318 Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 Jeg har også takluke og det er en 318. så det vil si at du er skyldig da? hehe.. neida Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 etter å ha sett pusher 1,2 og 3 så vil jeg påstå det kriminelle miljøet er langt hardere i køben. det er større sjanse for å oppleve noe som vanlig person der også har jeg hørt fra folk som har bodd der en stund,selvom det ikke er mange ukene siden en fyr ble fratvunget bilnøklene og bilen i parkeringsanlegget til stovner senter. ifølge en dansk kollega var det å komme fra buss-jobben i køben til busskjøring i oslo som å komme til kardemommeby. lite vold,ran,spytting,drapstrusler osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 Jeg må si meg enig i E9's uttalelser om at Norge og Oslo er meget belastet når det gjelder tung kriminalitet. Jeg jobber selv på Grünerløkka å ser akkurat hvem som ikke har helt rent mel i posen. Men stridenskjærne er disse 5-6 gjengene som rekrutterer barn og unge til å være soldater i sin egen krig om penger, dop og trafficking. Bakmennene i disse gjengene - ofte nordmenn i 40-års alderen er de farlige. Dette er problemet med Oslo og norge, vi har alt for mange menneske som kommer fra andre religioner som har store adferdsproblemer og andre traumer, disse blir utnyttet å lokket med store penger og "m3". Det er når disse menneskene kriger mellomhverandre og skader utenforstående og intetanede mennesker med sin krig at noen må gripe inn. Cluet her tror jeg ligger med intregering i det norske samfunnet som er for dårlig, å det må staten gjøre noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 Jeg har også takluke og det er en 318. så det vil si at du er skyldig da? hehe.. neida Hehe, neida var ikke meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå