Gå til innhold

18 vs 19 bbs ch

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Tror en C6 hadde kledd deg. Synd både motorene og interiøet virker kjipt.

Hehehe... en C6 hadde vært spennende, men det måtte evt. ha vært en med den nye Ford/PSA 2,7 liter HDi motoren på 204 HK. Imidlertid hadde det faktisk vært mer artig med en nyrestaurert CX 25 GTI Turbo II Prestige... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har 18x8.5" BBS CH med Dunlop SP01 225/40-18" dekk. Utrolig fornøyd med både felg og dekk. Faktisk helt på grensen til komfortabelt -)

Hvis oppsetningen med felger og dekk er helt på grensen til komfortabel er oppsetningen med andre ord ikke komfortabel... det er derfor mer et spørsmål om oppsetningen er ukomfortabel eller veldig ukomfortabel... :wink:

Nei, 18 tommers felger er jo vanligvis ikke noen oppskrift på komfort, og komfort er jo også et veldig relativt begrep. Når jeg sier på grensen til komfortabelt så sammenligner jeg med andre felger/dekk av nogenlunde samme dimensjon jeg har erfaring med fra tidligere. Sånn sett så er jeg veldig godt fornøyd med det hjulene jeg kjører på nå. De ser bra ut, gir godt grep og er ikke på noen måte slitsomme å rulle på over kortere avstander. Men skulle jeg brukt bilen til annet enn daglige gjøremål så ville jeg selvfølgelig valgt noen andre hjul. :)

Jeg tror imidlertid mange sliter med litt fordommer om store hjul og elendig komfort. Dette har sannsynligvis mye med uheldige dekkvalg å gjøre. Etter å ha prøvd diverse 225/40-18" dekk på min bil så har jeg etterhvert skjønt hvor utrolig mye selve dekket har å si på kjøreegenskapene. Med andre ord kan 18" hjul med skikkelige kvalitetsdekk gjerne være fullt på høyde komfortmessig med mange mindre felg-dekk kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 18 tommers felger er jo vanligvis ikke noen oppskrift på komfort, og komfort er jo også et veldig relativt begrep. Når jeg sier på grensen til komfortabelt så sammenligner jeg med andre felger/dekk av nogenlunde samme dimensjon jeg har erfaring med fra tidligere. Sånn sett så er jeg veldig godt fornøyd med det hjulene jeg kjører på nå. De ser bra ut, gir godt grep og er ikke på noen måte slitsomme å rulle på over kortere avstander. Men skulle jeg brukt bilen til annet enn daglige gjøremål så ville jeg selvfølgelig valgt noen andre hjul. :)

Jeg tror imidlertid mange sliter med litt fordommer om store hjul og elendig komfort. Dette har sannsynligvis mye med uheldige dekkvalg å gjøre. Etter å ha prøvd diverse 225/40-18" dekk på min bil så har jeg etterhvert skjønt hvor utrolig mye selve dekket har å si på kjøreegenskapene. Med andre ord kan 18" hjul med skikkelige kvalitetsdekk gjerne være fullt på høyde komfortmessig med mange mindre felg-dekk kombinasjoner.

Du har helt sikkert et poeng og jeg har kun testet 205/55-16 dekk i to omganger... først på min tidligere 1997 E36 323i og senere på min nåværende 2003 E46 318dT. Jeg prøvde Dunlop dekk på 323i´en og Continental på 318dT´en... og begge gangene følte jeg at det på en måte kostet mer i tap av komfort enn det smakte i form av et bedre utseende. Og det skal jo også understrekes at 16" felger heller ikke er spesielt store felger i dag. For folk som er litt mindre sære enn jeg er tror jeg imidlertid at 16" eller 17" felger er et godt kompromis mellom komfort og utseende på biler som E36 og E46... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par brukte 19" BBS på hånda nå til 13k.

Vurderer sterkt å slå til. :?

Jeg må liksom overbevise meg selv 40 ganger at det er greit å bruke skattepengene på felger... Jeg er ikke akkurat den raskeste på avtrekkern...

Til slutt kommer jeg i en sånn situasjon at jeg angrer om jeg kjøper dem, og angrer om jeg lar være... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2qq9uiqb]Har et par brukte 19" BBS på hånda nå til 13k.

Vurderer sterkt å slå til. :?

Jeg må liksom overbevise meg selv 40 ganger at det er greit å bruke skattepengene på felger... Jeg er ikke akkurat den raskeste på avtrekkern...

Til slutt kommer jeg i en sånn situasjon at jeg angrer om jeg kjøper dem, og angrer om jeg lar være... :roll:

Da har du etter min mening ikke tilstrekkelig lyst på felgene og gjør det eneste fornuftige... ligger på været og venter til du vet hva du har lyst til å bruke pengene på. Det er det billigste i lengden... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sykt lyst på felgene, men lider av beslutningsvegring. ( Dette gjelder ikke bare felger / bilting ) Jeg har bare veldig vanskelig for å bruke penger. ( gjelder da helst beløp over 1000,- ) :roll:

Et av problemene mine er at det alltid er 100 dyre ting jeg har lyst på, og da blir det litt vanskelig å velge.

Som nå:

-felger

-senkefjører

-eisenmann potte

-kn konfilter

-forsterker og en liten aktiv sub til bilen

-"proff" lakkbehandling av bilen for å få bort alle småripene

-full mtech2 pakke (hvertfall front, da min har et stygt sår)

I tillegg til alt annet som ikke har med bil å gjøre da...

Men har vel nå kommet fram til at det aldri er helt feil å begynne med felgene. Får jeg på de så ser jeg hvor mye senk jeg trenger (har org. mtech understell nå)

Så får senkingen komme som nummer 2 på lista.

Etter det er det nok slutt på pengene i denne runden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nå ha valgt 19" jeg da.. kan ikke si jeg merker alt for stor forskjell fra å kjøre fatters sedan med 17" og min coupe med 19". begge bilene har samme senkesett. (40/30)

Når det gjelder hull i veien tåler BBS felgene utrolig mye. Hadde 17" på forrige bilen disse felgene var en m5 replica fra Martins. De greide jeg å slå skeive. men nå har jeg vært nedi 3 hull med 19" og de er like fine enda. selv om det smeller jo så man tror bilen detter fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 35 i innpress. disse passer også på sedan. bygger veldig fint ut. subber ikke, samtigig som at man ikke får fingrene opp mellom hjulbue å dekk. synes orginalfegene til BMW bygger alt for langt inn. Dimensjon på hjula er 8,5 X 19" med 225 35 19 kuhmo ecsta dekk. mulig det kan subbe med andre dekk. selv om dekket skal være like bredt kan det være litt forskjell fra merke til merke. fatters bil begynte feks å subbe litt ved full fjæring på bakhjula etter at han bytta til yokohama dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 35 i innpress. disse passer også på sedan. bygger veldig fint ut. subber ikke, samtigig som at man ikke får fingrene opp mellom hjulbue å dekk. synes orginalfegene til BMW bygger alt for langt inn. Dimensjon på hjula er 8,5 X 19" med 225 35 19 kuhmo ecsta dekk. mulig det kan subbe med andre dekk. selv om dekket skal være like bredt kan det være litt forskjell fra merke til merke. fatters bil begynte feks å subbe litt ved full fjæring på bakhjula etter at han bytta til yokohama dekk.

Jeg trodde faktisk 35 innpress ville subbe om en senket bilen, men da fungerer det vel greit det også da. Kjekt å vite!

Orginalhjula ligger godt inne i hjulbuen ja.

Nå fikk jeg ikke de felgene jeg hadde på hånda. En som slo til noen timer før jeg fikk sjansen til å si ifra at jeg tok dem...

Jeg får vel holde øynene oppe fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være så redd for 19".

Bilen min ble jo senket 30/20 samtidig som 19"erne ble montert, merket jo litt forskjell fra 18" vinterhjul, men som sagt av andre her, så tror jeg dekkfabrikat avgjør mye av komforten.

Har kjørt med 235/35-19 siden april nå og kan ikke si det er noe problem. Jeg kjører jo forsiktig på dårlig vei, type trikkeskinnedrit i Oslo, kjører egentlig veldig begrenset på den type vei, men det hadde jeg gjort uansett om jeg hadde hatt 15" også...

Kjører derfor mest på type hoved/stamveier, og det er overhodet ikke noe problem.

Kom akkurat tilbake fra en tur Oslo-Göteborg-København og tilbake igjen, en nydelig tur.

Kjøp 19" du, det er en veldig riktig dimmensjon til E46. Ikke for stor, ikke for liten. :wink:

Så forresten 306 GTI nevnt over her. Har kjørt den og den var fin å kjøre den. Tøff lyd også. Er vel ca 170 HK i den? Mener å huske 168...

På det tidspunktet hadde min far en 306 XSI, og vurderte å bytte den i en GTI. XSI'en hadde den samme motoren, bortsett fra at den var 8V og GTI'en var 16V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være så redd for 19".

Bilen min ble jo senket 30/20 samtidig som 19"erne ble montert, merket jo litt forskjell fra 18" vinterhjul, men som sagt av andre her, så tror jeg dekkfabrikat avgjør mye av komforten.

Har kjørt med 235/35-19 siden april nå og kan ikke si det er noe problem. Jeg kjører jo forsiktig på dårlig vei, type trikkeskinnedrit i Oslo, kjører egentlig veldig begrenset på den type vei, men det hadde jeg gjort uansett om jeg hadde hatt 15" også...

Kjører derfor mest på type hoved/stamveier, og det er overhodet ikke noe problem.

Kom akkurat tilbake fra en tur Oslo-Göteborg-København og tilbake igjen, en nydelig tur.

Kjøp 19" du, det er en veldig riktig dimmensjon til E46. Ikke for stor, ikke for liten. :wink:

Hmmm... selv ikke BMW monterer 19" felger originalt på E46... mon tro hvorfor ikke det ?... :wink: ... Forøvrig... veien mellom Oslo og København er utmerket... fra Uddevalla til København vel og merke... og jeg mener bestemt ikke at denne veien er representativ for alminnelige veier nordmenn flest kjører på. Ergo bør man tenke seg om en ekstra gang når det gjelder spørsmålet om 19" felger er en fornuftig dimensjon på felgene hvis du f.eks skal kjøre opp Hallingdal eller kjøre E39 mellom Bergen og Førde... for ikke å snakke om i Oslo sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... selv ikke BMW monterer 19" felger originalt på E46... mon tro hvorfor ikke det ?... :wink: ... Forøvrig... veien mellom Oslo og København er utmerket... fra Uddevalla til København vel og merke... og jeg mener bestemt ikke at denne veien er representativ for alminnelige veier nordmenn flest kjører på. Ergo bør man tenke seg om en ekstra gang når det gjelder spørsmålet om 19" felger er en fornuftig dimensjon på felgene hvis du f.eks skal kjøre opp Hallingdal eller kjøre E39 mellom Bergen og Førde... for ikke å snakke om Oslo sentrum.

Man får jo E46 M3 levert originalt med 19". Forøvrig så er vel ikke bilfabrikantene kjent for å overdrive hjulstørrelser på originaldimmensjoner. De øyner nok en sjangse til å tjene litt (Les: Mye) penger i etterkant der...

Det jeg mente med å nevne den turen, var at helhetsbruken av bilen ikke er noe problem. Man kjører jo ikke bare på hovedveien, kjørte jo i Göteborg og København også.

Klart, jeg sier ikke at 19" er mer, eller like konfortable som originaldimmensjoner, en må lide litt for skjønnheten. Men når man først skal oppgradere, mener jeg ikke det er noe problem å velge 19" kontra 18".

Man må jo selvfølgelig se ann hva man bruker bilen til.

Jeg bor i Oslo, kjører mye til Østfold og Vestfold. Til mitt bruk er det iallefall ikke noe problem, og jeg vil betrakte meg selv som over snittet nøye med bilen, så jeg dundrer ikke over hull/humper/skinner og mener det er greit.

Oslo Sentrum er bare tull å kjøre i uansett. Lettere å gå/sykle/bruke kollektivtransport. Bor på Majorstua og bruker bare bilen når jeg skal ut av Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...