Dr_S Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Tror de måtte ha ansatt en drøss med nye medarbeidere, skulle Statoil her hele tiden måtte forlate kassa for å peile olja eller bytte lyspærer på en bil. Da viftereima mi røk i Skien, hadde ikke Statoil det til min bil. Sånne ting bør de ha.
Hakon Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Var i South Africa i påskeferien, og da Leiebilen gikk tom for servo-væske kjørte vi innom en tilfeldig shell-stasjon i 'Vin-dalen' utenfor Cape Town. Ble møtt av en horde ansatte som fikset problemet lett som bare det. slik foregikk det : - En fylte bensin - en gikk inn for å finne servo-olje - en vasket frontruten ( og søreget for å tørke opp vann som rant på siden med herlig presisjon) - en sjekket olje og kjølevæske mens dette pågikk kom mann nr 2 ut med servo-olje og fikset det. det hele var gjort på 4 min og helt uten at jeg gikk ut av bilen... og slik service fikk alle som kom med bilen sin. Var sikkert 20 stykker som jobbet der til sammen.. Herlig ..
R Andersen Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Håkon: Slik kunne vi sikkert hatt det her også, men da måtte du betalt 25 kr literen.. Er du int i det? Litt billigere arbeidskraft der nede vil jeg tro.
Fredrik Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Var i South Africa i påskeferien, og da Leiebilen gikk tom for servo-væske kjørte vi innom en tilfeldig shell-stasjon i 'Vin-dalen' utenfor Cape Town.Ble møtt av en horde ansatte som fikset problemet lett som bare det. slik foregikk det : - En fylte bensin - en gikk inn for å finne servo-olje - en vasket frontruten ( og søreget for å tørke opp vann som rant på siden med herlig presisjon) - en sjekket olje og kjølevæske mens dette pågikk kom mann nr 2 ut med servo-olje og fikset det. det hele var gjort på 4 min og helt uten at jeg gikk ut av bilen... og slik service fikk alle som kom med bilen sin. Var sikkert 20 stykker som jobbet der til sammen.. Herlig .. Dette viser minst to ting... Syd-Afrika er på enkelte områder et i-land, men på andre områder et desidert u-land. Manglende økonomisk utvikling utenfor de store byene gjør at de er bundet til økonomiske strukturer slik de var på 50-60 tallet i Europa. Arbeidskraften er billig pga. landets historie (les: Apartheid) med dertil mangel på utdannelse for store grupper av mennesker (les: primært sorte). Syd-Afrika er et fantastisk fint land, men økonomisk er de faktisk på nivå med Latvia og Chile. Syd-Afrika er allikevel Afrika´s desidert rikeste land... det sier noe om nivået...
ErikS Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 På enkelte biler må man ta av hele frontfangeren for å kunne skifte lyspærer... skal man lære det også på et slikt kurs ? ... Jeg tror innehaveren av en bensinstasjon lærer sine ansatte det de trenger for å tjene penger... ergo ender de fleste opp som pølsevendere... Biler du må fjerne store deler i motoren for å kunne skifte en lyspære, er per i dag i fåtall i forhold til de som kommer for å utføre en slik jobb. Ikke ta meg så ordrett her, men det bør være grunnleggende å gi et lite kurs/opplæring om hvordan man gjør det. Der jeg jobber litt som ekstravakt i helgene er det faktisk tre stykker i staben som ikke kan skift hverken lyspærer eller vindusvisker. Det betyr litt for endel folk som er usikre på hvordan ting gjøres (spesielt eldre) at en bensinstasjon har kompetanse. Dette bidrar også til at de vil komme igjen pga. god service. Faktisk er det mulig å tjene penger på å kunne de mest elimentære ting, er min erfaring.
Fredrik Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 På enkelte biler må man ta av hele frontfangeren for å kunne skifte lyspærer... skal man lære det også på et slikt kurs ? ... Jeg tror innehaveren av en bensinstasjon lærer sine ansatte det de trenger for å tjene penger... ergo ender de fleste opp som pølsevendere... Biler du må fjerne store deler i motoren for å kunne skifte en lyspære, er per i dag i fåtall i forhold til de som kommer for å utføre en slik jobb. Ikke ta meg så ordrett her, men det bør være grunnleggende å gi et lite kurs/opplæring om hvordan man gjør det. Der jeg jobber litt som ekstravakt i helgene er det faktisk tre stykker i staben som ikke kan skift hverken lyspærer eller vindusvisker. Det betyr litt for endel folk som er usikre på hvordan ting gjøres (spesielt eldre) at en bensinstasjon har kompetanse. Dette bidrar også til at de vil komme igjen pga. god service. Faktisk er det mulig å tjene penger på å kunne de mest elimentære ting, er min erfaring. Det er mulig du har rett med tanke på å yte en alminnelig god service (goodwill) overfor kundene, men som et element i den primære inntjeningen for en bensinstasjon er dette ikke noe å satse på. Jeg har også med tanke på omstrukturering av markedet (les: tidligere innlegg) problemer med å se hvorfor en bensinstasjon i 2006 absolut skal ha kunnskap om service/deler på biler. Salget av drivstoff er ikke lenger avgjørende for inntjeningen... det er derimot hurtigmat, varme boller og brus... så i mine øyne er det helt naturlig at bensinstasjonene (eller mer korrekt landhandelen/nærbutikken/skysstasjonen) tar konsekvensene av dette i forhold til vareutvalg og service overfor kundene. Før i tiden hadde nesten alle bensinstasjonene en smøregrav og/eller en lift fordi det var etterspørsel etter bl.a olje og smørefett. Mange biler hadde smørenipler rundt om i understelet og de skulle etterfylles med jevne intervaller (hver 1500-2500 kilometer). Ergo var det når man skulle kjøre langt alminnelig å stoppe for og etterfylle bensin, olje og smørefett til bilen... også litt tobakk til bilens eier da selvfølgelig. Slik er det ikke lenger (selvom man faktisk kan finne endel slike bensinstasjoner i f.eks Frankrike) og derfor har heller ikke bensinstasjonene små verksteder lenger (iallefall ikke i urbane strøk). Markedet bestemmer... som alltid...
R Andersen Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 E9 har sagt det meste, men dere kan jo få noen komentarer fra en som er "født og oppvokst" på en bensinstasjon. Mine foreldre har drevet en bensinstasjon i ca 25 år nå, og jeg har hengt der fra jeg var en liten drittunge, så jeg har fått med meg en eller annen ting med hvordan en bensinstasjon drives.. Før i tiden, så stod min far i smøregraven dagen lang og skiftet olje, filter, viftereimer, luftfilter etc. Bilene stod i kø på utsiden, da det var lang ventedtid på merkeverkstedene, så ble de anbefalt å heller dra på en bensinstasjon.. Etter som tiden har gått og bilene har utviklet seg, så er ikke dette behovet så stort lenger. Bilene går lenger uten å ryke, og man må ha masse spesialutstyr for å kunne gjøre diverse jobber på bilene. De som har gamle biler er som regel folk som kan skru, så de kommer ikke til bensinstajoner for å gjøre dette. Tidene forandrer seg, og siden bensinstasjonene har mistet mye salg fra dette, så har de lagt mer vekt på ting de kan tjene penger på, som da har blitt pølser og annen hurigmat. Bensin er det lite å juble over. De fleste har 2-3% avanse på det, så det sier seg selv at det ikke er nok å overleve bare på bensinsalg.. Selvsagt skal bensinstasjoner yte en liten service, men hvor går grensen? Jeg syntest at det er litt drøyt å forlange at man skal ha utdannet personell til en hver tid på døgner for pæreskift og lignende. Greit at det er mange biler det er en enkel sak å bytte pære på, men det finns mange biler det tar tid på også. Det er ikke alle stasjoner som har 3 personer på vakt, og det kan være litt vanskelig for en person å bruke ett kvarter på et lyspæreskifte samtidig som han/hun skal passe på kassa.. På Golf IV, så bruker VAG sine ansatte 30 min på å bytte en lyspære, og på enkelte Mercedes biler, så finnes det ikke påfyllingshull til olje. Hva syntest dere en bensinstasjon skal gjøre med slikt? Jeg syntes at bileiere også bør kunne sette seg inn i bilen sin. Det tar ikke så lang tid, og det er vel bare en fordel å kunne litt hvis det skjer noe med bilen. Alle biler har en instruksjonsbok hvor det står hvordan man bytter og sjekker ting på bilen. Stasjonen mine foreldre driver er kanskje en av de siste av sin sort da den har smøregrav og fremdeles driver med oljeskift, dekkskift og lignende. Her får man også hjelp til å bytte pærer, vindushviskere, sjekket lufttrykk, sjekket olje og diverse andre ting.
ehrnst Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Lenge leve "min" service stasjon hvor jeg jobbet før (fortsatt innimellom) hvor vi har smøregrav etc. Denne stasjonen er nå under utbygging og jeg husker jeg leste planene som kom fra statoil om hvordan innredingen i butikken skulle være. Der var det satt av en og en halv hyllelengde til bilrekvisita og i bilrekvisita inngår faktisk wounderbaum og annet drit i statoilssortiment. Resten var boller og brus. Har aldri sett en sjef sette seg såppas på bakbeina noen gang. Nå er planene endret, å det er blitt viet nærmere 8 hyllelengder til diverese bilartikler, ink. all olje som statoil fører Ny smørehall tror jeg jaggu meg de også har i planene. Kan tenke meg det hadde blitt baluba og et helvete å være på vakt når den eneste stasjonen i kommunen gikk over til å bli 7-11, da hadde jeg aldri jobba der igjen
ingard Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Det er ikke påkrevd at jenta bak disken som alene står der skal kunne feilsøke en bil klokka 10 om kvelden.. det blir bare dumt.. servicen er god den, men hvis man vil ha service på bilen må man besøke de stasjonene som har lagt opp for det..
ehrnst Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Feilsøke?? "Hei oljelampa mi lyser, kunne du hjulpet med med å sjekke. Og kanskje fylle på det som trengs?" "jada, 2sekunder. Skal bare gjøre ferdig den pølsa her, så kommer jeg ut å sjekker"
Fredrik Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Feilsøke??"Hei oljelampa mi lyser, kunne du hjulpet med med å sjekke. Og kanskje fylle på det som trengs?" "jada, 2sekunder. Skal bare gjøre ferdig den pølsa her, så kommer jeg ut å sjekker" Hvis du er alene på vakt eller din kollega er opptatt på et andet hold er det ikke bare å forlate kassen... og jeg kan fortsatt ikke helt se hvorfor det skulle være en selvfølge at personalet på en bensinstasjon skal kunne hjelpe meg med å sjekke oljenivået på min bil. Mange steder er det en ubemannet bensinstasjon utenfor kjøpesentrene og hvis jeg tilfeldigvis vet at bensinstasjonen og matforretningen i kjøpesenteret har samme eier... kan jeg da løpe inn i kassen på f.eks Rema 1000 og spørre om noen kan hjelpe meg med å sjekke oljen ? ... det er situasjonen etter at Reitan har kjøpt seg inn i Hydro Texaco...
oddis Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Jeg er enig med trafikklæreren min; det burde vært obligatorisk å kunne peile olje, etterfylle og vite hvor alle forskjellige væsker var på bilen og kunne skifte dekk problemfritt. Det han sa til meg var at det jobbes med å få dette som obligatorisk, og bra er det!
ehrnst Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 E9: å forlate kassa når jeg er alene på jobb har jeg gjort ved mange anledninger. En kunde forstår som regel at du ikke kan forlate kassa når butikken en "tjåka full" men når du alikevel har vaska disken 10 ganger siste timen kan du vel lette på flesket å trekke litt luft? samtidig gir du good will og yter god service ovenfor kunden. Kommer det en som skal ha pølse mens du skifte viskere er det jo bare å si at du må ta han, og at du kommer ut igjen?
Fredrik Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 E9: å forlate kassa når jeg er alene på jobb har jeg gjort ved mange anledninger.En kunde forstår som regel at du ikke kan forlate kassa når butikken en "tjåka full" men når du alikevel har vaska disken 10 ganger siste timen kan du vel lette på flesket å trekke litt luft? samtidig gir du good will og yter god service ovenfor kunden. Kommer det en som skal ha pølse mens du skifte viskere er det jo bare å si at du må ta han, og at du kommer ut igjen? OK... vi forstår hverandre sikkert... ... Begrepet "tjåka full" har jeg ikke hørt før, men det er vel det man helst ønsker at butikken skal være...
ehrnst Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 jepp, det gjør vi nok. Sikker på vi begge ser hverandres poeng, og at vi er ute etter best mulig service og utvalg når vi skal ha noe annet enn bensin/diesel. Uansett om det gjelder brød eller vindusviskere. "tjåka full" hehe....joda det er vel det man ønsker. Trodde det var et allmenkjent ord
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå