Gunnar Skrevet August 7, 2006 Forfatter Share Skrevet August 7, 2006 For det første så kommer ikke generaliseringen fra dette hold, men fra de hardbarkede motstanderne av jakt som aldri har satt sin fot utenfor bygrensa. De ser på dagsrevyen at en eller annen idiot har drevet uetisk jakt, og får hjelp av media til å skape hysteri rundt disse få utskuddene. Senest for noen dager siden kom vi over et eller annet "Villmarkslivs"-program på TV2 hvor en eller annen programlederberte eller hva det var lå og skulle skyte rein for første gang i livet. Fyrte av, og der gikk reinen rundt og stotra i minst et halvminutt før den gikk i bakken. Selv jeg, som egentlig ikke bryr meg noe om dette her og kunne tenkt meg å prøve selv en gang bare for å ha prøvd (det virker bare som jeg bryr meg veldig), syntes ikke det var noe særlig. Er det sånn det pleier å fungere? Jeg tror egentlig heller den reinen ville hatt tatt muligheten til å gå en sultende vinter i møte om det var det den hadde valget om. men jeg leser også at samfunnet irundt deg har meget å rydde opp i. Å drive jakt i bynære strøk krever, meg bekjent, en særskilt gokjenning. Det du nevner her ville jeg faktisk tatt til Politi som en sak, og det virker heller ikke som du ville fått problemer med støtte. Såvidt jeg vet er det han som eier området (skog som han forøvrig fikk kjøpe for 600,-/målet av kommunen uten at vi hørte et pip ) som driver på mest, og han sitter også i formannskapet i kommunen, så han har nok de godkjenninger han trenger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet August 7, 2006 Share Skrevet August 7, 2006 Gunnar.... Du er admin... Skal ikke du si at tråden har sporet helt av og slette evt off-topic innlegg? Men du er selv med på avsporingen...? Ikke for å være kjip, men jeg mener du har gjort en dårlig jobb i dette tilfellet her.. hehe.. Her er det snakk om at Volvos 4WD system ikke duger også har det blitt mange sider med jaktprat?? C'mon! Jeg for min del er mer ineteressert i å lese om 4WD systemet og jeg er null interessert i jakt så da blir det litt frustrerende å lese igjennom mange sider med Off-Topic prat om jakt for å lete etter noen svar på 4WD topicen.. Kan man ikke opprette en egen jakttråd da? Så slipper jeg å gå inn på den å lese om jakt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Senest for noen dager siden kom vi over et eller annet "Villmarkslivs"-program på TV2 hvor en eller annen programlederberte eller hva det var lå og skulle skyte rein for første gang i livet. Fyrte av, og der gikk reinen rundt og stotra i minst et halvminutt før den gikk i bakken. Selv jeg, som egentlig ikke bryr meg noe om dette her og kunne tenkt meg å prøve selv en gang bare for å ha prøvd (det virker bare som jeg bryr meg veldig), syntes ikke det var noe særlig. Er det sånn det pleier å fungere? Jeg tror egentlig heller den reinen ville hatt tatt muligheten til å gå en sultende vinter i møte om det var det den hadde valget om. På større dyr tar det faktisk litt tid før dyret dør. Det samme er tilfelle hvis man skyter mennesker selv om filmbransjen har fått oss til å tro annerledes. Jeg har selv skutt en løpende elg og var helt sikker på at jeg hadde bomma. Selv med .308win (samme cal. som AG3), så løp elgen videre i samme tempo uten noe rykk eller annet som skulle tilsi at jeg traff. Elgen løp inn i skogen og jeg måtte jo bare stå og vente på hundefører slik at vi kunne finne dyret. Elgen fant vi fort rett bortenfor posten min. Den hadde løpt 3-400 meter og segnet om i skogen. Skuddet traff midt i hjerte/lunge regionen (der man skal treffe), og hadde punktert en lunge, revet over en pulsåre og hele elgens venstre skulder var pulverisert! Men den løp like elegant hvertfall 300 meter etter at den var skutt. Dette var min andre elg, men jeg har opp gjennom årene erfart at det er ikke noen automatikk i at et skudd er dødbringende innen de første sekundene. Men elgen lider trolig ikke i noen særlig grad. Stressnivået av menneskelukt og adrenalinet som kommer idet den blir skutt, vil trolig medføre at smerten ikke vil merkes. Blodtap og sjokk (som følge av blodtapet) vil medføre død etter rundt 30 sekunder hvis skuddet sitter riktig. Det finnes også eksempler på fallskjermhoppere som har trukket i snora og dermed fått en annen hopper mot kroppen som har resultert i at hele beinet har blitt revet av. Og hopperen blir da svært overrasket når han skal lande og går rett i bakken fordi beinet ikke bærer. pga adrenalin osv, merket ikke hopperen at noe var vesentlig galt med kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Senest for noen dager siden kom vi over et eller annet "Villmarkslivs"-program på TV2 hvor en eller annen programlederberte eller hva det var lå og skulle skyte rein for første gang i livet. Fyrte av, og der gikk reinen rundt og stotra i minst et halvminutt før den gikk i bakken. Selv jeg, som egentlig ikke bryr meg noe om dette her og kunne tenkt meg å prøve selv en gang bare for å ha prøvd (det virker bare som jeg bryr meg veldig), syntes ikke det var noe særlig. Er det sånn det pleier å fungere? Jeg tror egentlig heller den reinen ville hatt tatt muligheten til å gå en sultende vinter i møte om det var det den hadde valget om. På større dyr tar det faktisk litt tid før dyret dør. Det samme er tilfelle hvis man skyter mennesker selv om filmbransjen har fått oss til å tro annerledes. Jeg har selv skutt en løpende elg og var helt sikker på at jeg hadde bomma. Selv med .308win (samme cal. som AG3), så løp elgen videre i samme tempo uten noe rykk eller annet som skulle tilsi at jeg traff. Elgen løp inn i skogen og jeg måtte jo bare stå og vente på hundefører slik at vi kunne finne dyret. Elgen fant vi fort rett bortenfor posten min. Den hadde løpt 3-400 meter og segnet om i skogen. Skuddet traff midt i hjerte/lunge regionen (der man skal treffe), og hadde punktert en lunge, revet over en pulsåre og hele elgens venstre skulder var pulverisert! Men den løp like elegant hvertfall 300 meter etter at den var skutt. Dette var min andre elg, men jeg har opp gjennom årene erfart at det er ikke noen automatikk i at et skudd er dødbringende innen de første sekundene. Men elgen lider trolig ikke i noen særlig grad. Stressnivået av menneskelukt og adrenalinet som kommer idet den blir skutt, vil trolig medføre at smerten ikke vil merkes. Blodtap og sjokk (som følge av blodtapet) vil medføre død etter rundt 30 sekunder hvis skuddet sitter riktig. Det finnes også eksempler på fallskjermhoppere som har trukket i snora og dermed fått en annen hopper mot kroppen som har resultert i at hele beinet har blitt revet av. Og hopperen blir da svært overrasket når han skal lande og går rett i bakken fordi beinet ikke bærer. pga adrenalin osv, merket ikke hopperen at noe var vesentlig galt med kroppen. VÆR SÅ SNILL OG SLUTT MED JAKT PRATEN!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 VÆR SÅ SNILL OG SLUTT MED JAKT PRATEN!!!!!!! Det er ikke uvanlig at diskusjoner sporer litt av på åpne forum... og "AWD" og/eller andre 4x4 systemer har da absolut en slags relasjon til jakt i all den tid et skikkelig 4x4 system kan (eller skal vi si bør kunne) brukes til å komme ut i naturen med. Jeg tror diskusjonene fort blir kjedelige hvis vi alltid skal holde oss strengt til topic´en... litt takhøyde er det etter min mening fornuftig at vi har... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 VÆR SÅ SNILL OG SLUTT MED JAKT PRATEN!!!!!!! Det er ikke uvanlig at diskusjoner sporer litt av på åpne forum... og "AWD" og/eller andre 4x4 systemer har da absolut en slags relasjon til jakt i all den tid et skikkelig 4x4 system kan (eller skal vi si bør kunne) brukes til å komme ut i naturen med. Jeg tror diskusjonene fort blir kjedelige hvis vi alltid skal holde oss strengt til topic´en... litt takhøyde er det etter min mening fornuftig at vi har... "Litt" takhøyde? hehe.. når vi begynner å snakke om å skyte elg på et BMW-forum så har man vel gått litt lenger enn den "lille" takhøyden.. Dessuten er det ikke lov å kjøre 4WD på jakt i skauen i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Jeg er egentlig absolutt enig med deg aloebiz.net.. "For datahjelp, spilling og klær finnes det andre forumer..." bør vel også gjelde for jakt, selv om jeg er enig med bmwE9 om at det bør være en viss takhøyde.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Jeg er egentlig absolutt enig med deg aloebiz.net.. "For datahjelp, spilling og klær finnes det andre forumer..." bør vel også gjelde for jakt, selv om jeg er enig med bmwE9 om at det bør være en viss takhøyde.. Jeg ser naturligvis også det poenget aloebiz.net fremfører, men mitt poeng er at diskusjonen i utgangspunktet var i tråd med forumets kriterier... at så diskusjonen senere sporet av må vi leve med innenfor rimelighetens grenser. At det ikke er lov å kjøre off-road i forbindelse med jakt i Norge er utenfor min kunnskap... jeg har heller ikke den helt store interessen for jakt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Jeg er egentlig absolutt enig med deg aloebiz.net.. "For datahjelp, spilling og klær finnes det andre forumer..." bør vel også gjelde for jakt, selv om jeg er enig med bmwE9 om at det bør være en viss takhøyde.. Jeg ser naturligvis også det poenget aloebiz.net fremfører, men mitt poeng er at diskusjonen i utgangspunktet var i tråd med forumets kriterier... at så diskusjonen senere sporet av må vi leve med innenfor rimelighetens grenser. At det ikke er lov å kjøre off-road i forbindelse med jakt i Norge er utenfor min kunnskap... jeg har heller ikke den helt store interessen for jakt... Jeg synes heller ikke jakt er særlig interessant, men jeg synes det er meget interessant det om 4WD systemet til volvo og når jeg går inn på en tråd som omhandler noe jeg synes er interessant her så vil jeg helst slippe å lese gjennom MANGE sider med ting jeg overhodet ikke er interessert i for å finne svar på det som tråden opprinnelig handler om.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Jeg synes heller ikke jakt er særlig interessant, men jeg synes det er meget interessant det om 4WD systemet til volvo og når jeg går inn på en tråd som omhandler noe jeg synes er interessant her så vil jeg helst slippe å lese gjennom MANGE sider med ting jeg overhodet ikke er interessert i for å finne svar på det som tråden opprinnelig handler om.... Du har absolut et poeng, men slik jeg ser det må diskusjonene innenfor rimelighetens grenser (bl.a forumreglene, norsk lov og sund fornuft) få lov til å utvikle seg fritt. Alt annet fører bare til kjedelige diskusjoner og meningstyrani. Gunnar og vi andre med moderatorrettigheter har imidlertid tidligere splittet diskusjoner og opprettet nye tråder med deler av en gammel diskusjon. Det kan godt være at det er et poeng å gjøre tilsvarende i denne diskusjonen også for å holde litt orden i sysakene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 Jeg ser naturligvis også det poenget aloebiz.net fremfører, men mitt poeng er at diskusjonen i utgangspunktet var i tråd med forumets kriterier... at så diskusjonen senere sporet av må vi leve med innenfor rimelighetens grenser. At det ikke er lov å kjøre off-road i forbindelse med jakt i Norge er utenfor min kunnskap... jeg har heller ikke den helt store interessen for jakt... Og diskusjonen om forumregler og OT kriterier er vel heller ikke noe som hører hjemme i denne tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fanatic Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 For å gå tilbake til 4x4 prat, så har en kamerat av meg en Audi 90, og den kommer MYE bedre frem enn familiens Land Rover Freelander. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 siden vi da er tilbake til volvoen så kan noen kanskje forklare meg enkelt og greit hvorfor en bil med ALL WHEEL DRIVE øyensynelig kun trekker på forhjulene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 8, 2006 Forfatter Share Skrevet August 8, 2006 Jeg synes det er greit at tråder sporer av når de er tilsynelatende ferdigdiskuterte.. denne var visst ikke det. Så da kutter vi jaktdiskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2006 Share Skrevet August 8, 2006 siden vi da er tilbake til volvoen så kan noen kanskje forklare meg enkelt og greit hvorfor en bil med ALL WHEEL DRIVE øyensynelig kun trekker på forhjulene? Den trekker kun på forhjulene så lenge det ikke er en forskjell i rotasjonen mellom forhjulene og bakhjulene. Mange pseudo-4x4 biler har denne egenskapen... og en av de mer seriøse er Nissan Pathfinder. Man kan imidlertid låse senterdiffen så den trekker både foran og bak. Pathfinderen ser forøvrig ikke så spennende ut, men du verden som den lille 2,5 liter dieselrekkefireren på 180 HK og 400 Nm trekker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå