Gå til innhold

Få bassen frem i bilen..


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe Rockford Fosgate T30001 og bruke den på 2 x 12" Pioneer SPL 2000 subbere.. men så lurer jeg på åssen jeg skal klare å få bassen bra frem i coupeen, fordi hattehylla er laga av metall, og det samme er det bak seteryggen også :/ så det vil bli veldig innestengt..

Jeg har en BMW 520 e34..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ellementene og bassrefleksen til å spille bakover i bilen. Da for du mest lyd inn i coupeen. Jo nærmere ellementet står bakplata(der skiltet henger) jo merer trøkk for du frem i bilen.

Du kan jo lage "bassrefleks" hull i hatthulla som bare går ned i bagasjerommet og ikke ned i kassa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde akkurat det samme problemet..

Men det du gjør, er å ta rennfart å bare smelle ut den platen som er sveiset på 5 punkter rett bak midtarmlenet. Der f.eks cabber har skiposehullet sitt. På den måten vil du få fri vei fra kupèen til bagasjerommet og visa versa, slik at bassen får vandre fritt frem til deg som sitter i kupèen. Gjør du dette, vil du få prima bass! Råder deg også til å sette elementene slik at de peker innover mot kupèen for bedre lyd. Da kan du også se elementene når du sitter inne i bilen. og det er jo litt kult da...

Det er dette jeg har gjort, og jeg er kjempefornøyd med løsningen.

bmwn23pu3.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Andrè her ville fått bedre lyd hvis han hadde snudd kassen sin :wink:

Jeg prøvde ut masse forskjellige i en e30 jeg hadde en gang!

Det jeg endte med til slutt og var mest fornøyd med var følgende:

Elementene var vendt bakover mot skiltplata og kassen ble plassert inn mot seteryggen.

Boret så et 110 mm hull i hattehyllen og likedan i kassen under. Så førte jeg et bassrefleksrør fra inni coupeen, gjennom hattehyllen og rett ned i kassen.

så silikonerte jeg rundt bassrefleksrøret inni kassen så det ble helt tett og all luft ble skyvd inn i bilen...

Til slutt skrudde jeg i elementene.

Fungerte kanonbra i gamlebilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde akkurat det samme problemet..

Men det du gjør, er å ta rennfart å bare smelle ut den platen som er sveiset på 5 punkter rett bak midtarmlenet. Der f.eks cabber har skiposehullet sitt. På den måten vil du få fri vei fra kupèen til bagasjerommet og visa versa, slik at bassen får vandre fritt frem til deg som sitter i kupèen. Gjør du dette, vil du få prima bass! Råder deg også til å sette elementene slik at de peker innover mot kupèen for bedre lyd. Da kan du også se elementene når du sitter inne i bilen. og det er jo litt kult da...

Det er dette jeg har gjort, og jeg er kjempefornøyd med løsningen.

bmwn23pu3.th.jpg

Ellementene fremover er en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde akkurat det samme problemet..

Men det du gjør, er å ta rennfart å bare smelle ut den platen som er sveiset på 5 punkter rett bak midtarmlenet. Der f.eks cabber har skiposehullet sitt. På den måten vil du få fri vei fra kupèen til bagasjerommet og visa versa, slik at bassen får vandre fritt frem til deg som sitter i kupèen. Gjør du dette, vil du få prima bass! Råder deg også til å sette elementene slik at de peker innover mot kupèen for bedre lyd. Da kan du også se elementene når du sitter inne i bilen. og det er jo litt kult da...

Det er dette jeg har gjort, og jeg er kjempefornøyd med løsningen.

bmwn23pu3.th.jpg

Ellementene fremover er en dårlig løsning.

Enig med Andrè her. Blir ikke dette bra så er det for dårlig tettet rundt kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde akkurat det samme problemet..

Men det du gjør, er å ta rennfart å bare smelle ut den platen som er sveiset på 5 punkter rett bak midtarmlenet. Der f.eks cabber har skiposehullet sitt. På den måten vil du få fri vei fra kupèen til bagasjerommet og visa versa, slik at bassen får vandre fritt frem til deg som sitter i kupèen. Gjør du dette, vil du få prima bass! Råder deg også til å sette elementene slik at de peker innover mot kupèen for bedre lyd. Da kan du også se elementene når du sitter inne i bilen. og det er jo litt kult da...

Det er dette jeg har gjort, og jeg er kjempefornøyd med løsningen.

bmwn23pu3.th.jpg

Ellementene fremover er en dårlig løsning.

Enig med Andrè her. Blir ikke dette bra så er det for dårlig tettet rundt kassen.

Om det er tett rundt kasser han lite betynding.

Ta en Db måling så skal du se hvor mye bedre det er med ellementenr som spiller bakover.

Å ha ellementer som spiller rett inn i kupeen er det samme som at man har en stue høyttaler stående mitt i et rom og spille. Det blir mye dårligere enn hvis det står med ryggen 30-40 ca ifra vegge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tett rundt kasser han lite betynding.

Ta en Db måling så skal du se hvor mye bedre det er med ellementenr som spiller bakover.

Å ha ellementer som spiller rett inn i kupeen er det samme som at man har en stue høyttaler stående mitt i et rom og spille. Det blir mye dårligere enn hvis det står med ryggen 30-40 ca ifra vegge..

Stuehøyttalere skal stå 1/3 ut i rommet for best lyd, men en får vel mer bass om de står nærmere bakveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":14ukxo5a]

Om det er tett rundt kasser han lite betynding.

Ta en Db måling så skal du se hvor mye bedre det er med ellementenr som spiller bakover.

Å ha ellementer som spiller rett inn i kupeen er det samme som at man har en stue høyttaler stående mitt i et rom og spille. Det blir mye dårligere enn hvis det står med ryggen 30-40 ca ifra vegge..

Stuehøyttalere skal stå 1/3 ut i rommet for best lyd, men en får vel mer bass om de står nærmere bakveggen.

Minimum 20 cm ifra veggen, men helst mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det da laget vegger i dem bilene som spiller høyest her i verden?

Hvilken bil tenker du da på??

Man spiller garantert høyere i en Golf enn i en E30.

Du spiller garantert høyere med ellementene bakover enn forover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...