sh0rty^ Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Vi vet at Bmw ofte står langs motorvegen nedover i Europe for de ikke klarer varmen. Skulle trodd de var bygd for slike steder. Det er vel alu-toppen sin feil. Men er det forskjell på bmw motorene? Hvem er best, å hvem har det vært mest tull med. Noen som har oversikt over det? Kameraten min har en 320 91 modell som tikker som en bombe. Jeg har en e39 (98 modell) som du ikke noe fra. Vet dere hvor høyt E39 (98 mod) motoren kommer på rangen, er dette gode motorer? Eller er alle like gode/dårlige Så det du sier er at BMW som blir laget i Tyskland, Autobahn sitt hjem land ikke tåler å bli kjørt på autobahn!! HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA. Kjører min M3 med oljetemp på 130gr og 7000 omdr på sommerne jeg, ingen problemer med det. Vanntempen ligger som den skal den.. Er ingen nyere biler +15år som har underdimmensjonert kjølesystem. Til og med Skoda sine biler har god kjøling av motorene. Er bare et ord som passer for slike som deg... TOSK!!! Du føler ikke at du var litt kvass nå?
Haug530D Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Som jeg skrev i mitt siste inlegg her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=276885#276885 Så opplevde jeg akkurat høy temperatur, ikke overopphetning selv om det fort kunne ha skjedd, så ja jeg kan være enig i temperatur problemer på Bmw, Det burde ha vært elektrisk vifte å ikke Mekanisk, nå vet ikke jeg hvor ofte Viskosen ryker, men hvis den aldri har vært byttet på min før så er det ikke så værst, bilen har snart rullet 190 000km
Øyvind L. Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Vi vet at Bmw ofte står langs motorvegen nedover i Europe for de ikke klarer varmen. Skulle trodd de var bygd for slike steder. Det er vel alu-toppen sin feil. Men er det forskjell på bmw motorene? Hvem er best, å hvem har det vært mest tull med. Noen som har oversikt over det? Kameraten min har en 320 91 modell som tikker som en bombe. Jeg har en e39 (98 modell) som du ikke noe fra. Vet dere hvor høyt E39 (98 mod) motoren kommer på rangen, er dette gode motorer? Eller er alle like gode/dårlige Så det du sier er at BMW som blir laget i Tyskland, Autobahn sitt hjem land ikke tåler å bli kjørt på autobahn!! HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA. Kjører min M3 med oljetemp på 130gr og 7000 omdr på sommerne jeg, ingen problemer med det. Vanntempen ligger som den skal den.. Er ingen nyere biler +15år som har underdimmensjonert kjølesystem. Til og med Skoda sine biler har god kjøling av motorene. Er bare et ord som passer for slike som deg... TOSK!!! Du føler ikke at du var litt kvass nå? Nei, synes ikke det..
Pedi Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Er bare et ord som passer for slike som deg... TOSK!!! Du føler ikke at du var litt kvass nå? Nei, synes ikke det.. Ser vel ikke nødvendigheten i å kalle noen for tosk på en slik uttalelse. Her er det tydelig at noen ikke vet bedre, og da trenger ikke vi - som vet bedre - å begynne å skrive slik... Vil gjerne se et svar fra trådstarter her. Vet ikke om jeg egentlig behøver å se noe svar fra trådstarter her. Det er bedre at trådstarter leser enkelte innlegg her, og heller oppdaterer sin mangelfulle kunnskap. Av alle mine kilometer mellom Tyskland og Norge, så skal jeg være så ærlig å si at den bilen som har stått mest langs veien som jeg har sett - er VW Caravelle T4... Uten at jeg har noen statestikk på det Men... Trådstarter er jo ikke helt på jordet heller, selv om de fleste her nekter på dette. At M20-motoren har slitt med sprekk i topp (spesiellt mellom opplagring 5 og 6) pga kjøling, samt overoppheting pga defekt viskos er jo ingen hemmelighet. M50/M52 har jo slitt med dårlig impeller på vannpumpa, og M43 har jo en elendig termostat som medfører overoppheting... Bare for å nevne noe... Alle som har litt erfaring med BMW kan bekrefte dette. Å benekte dette er bare et tegn på uvitenhet. Og tikking... M10, M20, M30, M40 - hører jeg slitt kamaksel?? M42, M50, M52 - Hører jeg slitte Hydroelementer ??? Bare for å nevne noe her også... Ja, trådstarter har litt rett her også. Det har han, selv om jeg tror at hans BMW-kunnskap er begrenset til et par diskusjoner han nok har overhørt i en garasje, mellom et par som nok heller ikke sitter inne med den største kunnskapen. Men selv om jeg skriver dette, så brenner jeg fortsatt for BMW. Men såpass erfaring og såpass åpne øyner har jeg - at "ting skjer". BMW har ikke perfekte motorer, men det er det heller ingen andre produsenter som har heller. Min erfaring tilsier at normalt sett så er det eiger som dreper motor, ikke dårlig kvalitet. MEN.. Noen motorer lar seg lettere knekke enn andre selvsagt, men jeg er sikker på følgende: - Kjør skikkelig olje, og la motor bli varm før en "gir gass" - Hold oljeintervall nøye - Vær nøye med å skifte kjølevæske, husk at den smører og preserverer i tillegg til å kjøle Overholdes dette, så varer motoren mest sannsynlig lenger enn de fleste vil tro. Og en kan også gi gass så det monner hvis kriteriene ovenfor overholdes. Motorene tåler julig så lenge de får det så de vil med temp og olje.... Noen så er uenig med meg i dette innlegget, så fyr gjerne løs....
HenrikE30+ Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Noen så er uenig med meg i dette innlegget, så fyr gjerne løs.... Hvordan er det mulig å være uenig i et så seriøst og velbegrunnet innlegg? Bra svart Pedi!
HenrikE30+ Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Det er heller ikke peilepinne på bilen min. Det er i alle fall svært så arrogant tankegang i mitt hode... Her er det noe jeg ikke har fått med meg, er dette fakta? Samme sier jeg, dette er helt nytt for meg. Høres jo helt hårreisende ut! På grensen til dumskap faktisk. Jeg kan ikke svare på om dette er fakta i dette tilfelle, da jeg ikke kjenner bilen. Men jeg drev og kjørte taxi for en tid tilbake, og da kjørte jeg en Mercedes 220 cdi mener jeg det var, 2005 modell. Og her var det heller ingen peilepinne, den hadde dog en elektronisk peilefunkjson som man kunne benytte seg av. Jeg ville også tro dette er tilbehør på HenrikE30+ bmw. Correct me if im wrong Joda, det er selvfølgelig en "peilepinne" via I-Drive... Men, med min velbegrunnede skepsis til elektronikk så synes jeg ikke det er en fullgod løsning. Tiden vil vise om dette er til å stole på når bilen blir 13 år gammel og har fått mange kilometer på nakken...
gematu Skrevet August 2, 2006 Forfatter Skrevet August 2, 2006 Meningen med denne tråden var å få vite hvilke av bmw motorene som "er best". Det må vel være noen motorer som er svakere enn andre. F.eks 316. Men det har jeg ingen begrunnelse for å tro, jeg vil bare vite av dere. Jeg har aldri hatt problem med varmen på min ennå. Men da jeg hadde den på verksted sist gang, var det flerne bmw'er, der toppen var røken. Jeg hadde problem med å få ut all lufta fra min, så de trodde at det var dette som var galt med min også. Så eneste begrunnelsen jeg har for å si at bmw står ofte langs motorvegen, var fra verkstedmesteren selv. Men derimot så står det ikke at bmw står MER enn andre biler. Det har jeg ikke sagt. Men jeg har mer tro på Audi når det gjelder dette, men vet ikke hvorfor. Kanskje jeg har feil her også... Men grunnen til at jeg skrev slik jeg gjorde, var for å få oppmerksomhet rundt dette, og for å se om noen var uenig. Det virker som om noen Bmw fans tar dette veldig personlig og tar seg nær av dette, slik at en nesten kunne tro at det var noe i det...
Øyvind L. Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 M40 har en kamrem som må byttes hver 40000 km, og et kamdesign som gjør at kam og vippearmer slites ut jevnlig. M43 har fått kamkjede, direkte tenning, og ruller på vippearmene. Har vært tilfeller der M43 motoren har begynnt å koke. Resultatet er ødelagt topp-pakning og tikkende ventiler. Kan virke som at det er den elektriske viften som stopper. Dette kan virke som et svakt punkt som må passes på. Er ingen av BMW sine 6ere som er vanskelige å få luften ut av. Er blitt luftet feil hvis det er vanskelig. Er noen 4ere(M10 feks) som kan være vanskelige. Da er trikset å stå i en bratt oppoverbakke. At M20 motoren tikker er pga dårlig vedlikehold. At enkelte motorer går til helvete når de kommer nedover på kontinentet er pga de er blitt daukjørte hele livet her i norge. Motorer har ikke godt av og aldri få mere enn 3000omdr. 90% av kjøringen i norge skjer jo med under 2000omdr på motoren. Ikke rart den får sjokk når den må plutselig opp på 4000omdr.
BMVW Daniel Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Rolig no henrik 911 og lufkjølte motorer ellers med rette viften tåler mer varme enn vannkokere.. skal litt til å koke en motor uten vann .
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Sliter med høy temp på min M42 på tomgang i stillestående stand. Men da har det vært varmt ute. Bilen har rullet 190 k på tellern men stoler ikke helt på den. Kan da nevne at viskosekoblingen ikke har vært byttet enda, så har min tro på at den er dårlig nå.....
Øyvind L. Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Sliter med høy temp på min M42 på tomgang i stillestående stand. Men da har det vært varmt ute. Bilen har rullet 190 k på tellern men stoler ikke helt på den.Kan da nevne at viskosekoblingen ikke har vært byttet enda, så har min tro på at den er dårlig nå..... Men det betyr jo ikke at motoren er dårlig. Er jo en slite del som sannsynligvis er deffekt. Alle motorer koker jo hvis ikke de blir kvitt varmen på et vis.
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Sliter med høy temp på min M42 på tomgang i stillestående stand. Men da har det vært varmt ute. Bilen har rullet 190 k på tellern men stoler ikke helt på den.Kan da nevne at viskosekoblingen ikke har vært byttet enda, så har min tro på at den er dårlig nå..... Men det betyr jo ikke at motoren er dårlig. Er jo en slite del som sannsynligvis er deffekt. Alle motorer koker jo hvis ikke de blir kvitt varmen på et vis. Har jo ikke sagt at motoern er dårlig da. Er kjempefornøyd med den! Men det passet så bra å føye dette til i en ellers enrettet diskusjon om koking av vann
Øyvind L. Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Sliter med høy temp på min M42 på tomgang i stillestående stand. Men da har det vært varmt ute. Bilen har rullet 190 k på tellern men stoler ikke helt på den.Kan da nevne at viskosekoblingen ikke har vært byttet enda, så har min tro på at den er dårlig nå..... Men det betyr jo ikke at motoren er dårlig. Er jo en slite del som sannsynligvis er deffekt. Alle motorer koker jo hvis ikke de blir kvitt varmen på et vis. Har jo ikke sagt at motoern er dårlig da. Er kjempefornøyd med den! Men det passet så bra å føye dette til i en ellers enrettet diskusjon om koking av vann Neida for all del. Mente ikke at du hadde sakt det .. Ville bare tilføye litt
HenrikE30+ Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 Rolig no henrik 911 og lufkjølte motorer ellers med rette viften tåler mer varme enn vannkokere.. skal litt til å koke en motor uten vann . Jepp, det gjør det, men de er ikke spesielt glad i køkjøring på varmedager slik jeg anførte i mitt tidligere innlegg. På min gamle Porsche pleide jeg av og til å svinge til siden i slike tilfeller. Motoren var veldig trimmet (påkostet) så jeg ville ikke ødelegge på noe så bortkastet. Jeg har snakket med flere eiere av eldre Porscher som sier det samme...
Øyvind L. Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 En jeg jobber sammen med hadde en 914 for et par år siden. Den var også godt trimmet. Den likte heller ikke kø kjøring om sommeren. Den var luftkjølt. Original motor som var borra til 2.4l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå