Gå til innhold

mindre bass i focal 130A1 enn i orginalhøyttalerne


Anbefalte innlegg

Er det riktig at det skal være mindre bass i focal 130A1 settet enn i de orginale høyttalerne? (Dette er da koblet rett fra spillern da jeg fortsatt mangler mellomstykket til isoampen.)

Jeg spiller nå også på det orginale delefilteret. Altså bruker høyttalerledningene som allerede ligger i døra.

Vesentlig mer bass i de orginale høyttalerne, men mellomtone og diskant er helt klart bedre nå.

Håper på å få det mellomstykket etterpå, så da blir det mer testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vær mindre "bass" siden orginal høytalerene er beregnet for og spille uten sub. Det er ikke focalene. Men det hjelper nok endel når du får mere effekt på Focalene. +at det tar noen timer med spilling innen dem er myket opp. Da får du mere dyp bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vær mindre "bass" siden orginal høytalerene er beregnet for og spille uten sub. Det er ikke focalene.

Er de ikke beregnet for å spille uten sub? Det var ikke jeg klar over. Gjelder det alle komponentsetta til Focal, eller er det spesielle serier? Syns egentlig det hørtes litt merkelig ut da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med E46 og bytte av høyttalere i dørene, er at originalt er det vel 16cm som er laget spesielt for panelet. Det er tett rundt elementet og "designet" på høyttaleren er tilpasset kammeret som er mellom døra og panelet. Hvis da BMW i det hele tatt har brydd seg om å tenke og utforske på dette.

Det du skal gjøre er å ta av dørpanelene igjen. Du må tette godt rundt adapterplaten og panelet. Tett også mellom adapteren og høyttaleren hvis den ikke sitter 100% inntil.

Bass vil forsvinne kraftig hvis det ikke er fullstendig tett mellom høyttaleren og dens feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken jeg også. Ikke mye bass i en høyttaler du bare holder i henda.

Hva med skumgummien som lå bak/rundt det gamle elementet? Fjerne eller beholde?

Har du noe å anbefale å tette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skumgummien er tilpasset det originale elementet. Sitter formstøpt bak som en kappe rundt magneten. Jeg ville i hvertfall ikke brukt den.

Ok den ja. Tenkte på den som var forran elementet jeg. Mellom element og dørdeksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vær mindre "bass" siden orginal høytalerene er beregnet for og spille uten sub. Det er ikke focalene. Men det hjelper nok endel når du får mere effekt på Focalene. +at det tar noen timer med spilling innen dem er myket opp. Da får du mere dyp bass.

Det er klart at focalene er laget for å spille uten sub! Hvor i all verden har du det ifra at de ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vær mindre "bass" siden orginal høytalerene er beregnet for og spille uten sub. Det er ikke focalene. Men det hjelper nok endel når du får mere effekt på Focalene. +at det tar noen timer med spilling innen dem er myket opp. Da får du mere dyp bass.

Det er klart at focalene er laget for å spille uten sub! Hvor i all verden har du det ifra at de ikke er det?

:lol::lol::lol: DET VAR GUTTEN SIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at focalene er laget for å spille uten sub! Hvor i all verden har du det ifra at de ikke er det?

Ble litt galt av meg å skrive at Focalene ikke er laget for å spille alene mente i forhold til orginale høytalere. Fordi lydsystemer i dem fleste biler er tunnet til en lav frekvens. Typisk at det er masse "loudness" i orginal høytalere for at det skal gi mere fylde i følge bilprodusentene. For folk som er litt kravstore virker det bare som masse dypbass og masse diskant. Kan som regel ikke spille så høyt før det vrenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...