Gå til innhold

Min nyoppussede BMW

Share

Anbefalte innlegg

I dag, den 15. august kjørte jeg opp, og fikk lappen :D

(Ble 18 år den 13. august)

Har kjørt mye på veg med traktor og litt store maskiner man kan kjøre med klasse T, men er selvfølgelig arti å få kjøre bil selv, lovlig :)

I vinter har jeg pussa opp bilen min, en '91 BMW 520iA

Den ble skadd under et uvær 25. desember 2005, like etter jeg kjøpte den..

Meninga var å registrere den like etter nyttår, så den sto da avskiltet og uten forsikring = Fikk ikke dekt skadene på bilen.

Alt annet som ble ødelagt på gården den kvelden ble erstattet, men selvfølgelig ikke bilen, da det er "noe for seg selv".

Jaja, kunne ikke gjøre annet enn å godta det...

Så i vinter har jeg ribba bilen både innvendig og utvendig.

Sparkla og pussa og stått på værre, ny lakk og en hel haug med nye deler, både synlig og usynlig.

Det man ser utenpå er:

- Angeleyes.

- Klare blinklys foran, hvite ellers med Diadem-pærer

- Emblemfritt panser og bakluke, ble meget anonym, men gjorde det for enkelhets skyld, da panseret hadde vært "årna på" før...

- Skøtene mellom bakskjermer og bakplata, under baklyktene, er sparkla igjen, først med glassfiber, så med vanlig finsparkel.

- Lakkert helt ned på fangere og kanaler, sammen med resten av bilen.

- Døråpnere er også lakkert i bilens farge.

- 17" E39 M-look felger med 235/45/17 Michelin Pilot Sport SP2

Innvendig er det gjort en del ting man ikke "ser":

- Nytt stereoanlegg med nye kabler til absolutt alt. Strøm- og høyttalerkabler er gjemt bak plastdekslene ved kanalene.

(Mangler sub, men det kommer kanskje)

- Bilen skulle være rustfri, men jeg har sveist og behandlet gulvet..Grundig! Skal ikke ruste der med det første!

- Nye dørpakninger, taklukepakning og slikt, renset gulvtrekk, taktrekk, dørpaneler og seter.

Bilen har så langt kostet meg snart like mye som jeg ga for den, men synes det er noe spesielt med E34, så jeg synes det var verdt å koste på.

Bilen sto nermest urørt i flere måneder mellom lakkering og montering, pga. skole og lite motivasjon på halvkalde vinterkvelder.

Jeg har tatt prosjektet som læring for min egen del, og nå vet jeg iallfall hva jeg har :wink:

P.S. kjekt med eget verksted :wink:

Panoramabilde 23. desember

2PanoramabildeRudi.jpg

Panoramabilde 26. desember 2005:

(Legg merke til låven, der halve taket har blåst av, i retning mot bilen :?

2PanoramabildeRudietterstorm.jpg

Skader:

3Knustrute.jpg

5Panser.jpg

Restaurering:

8KAogBMW.jpg

11Panser2.jpg

12Bakluke.jpg

10Utendashbord.jpg

16Rustigulv-venstresideforan.jpg

Lakkering:

13Lakkhall.jpg

14nylakka.jpg

Sammensetting:

Interirmonteres.jpg

Angeleyesmontert.jpg

Ferdig: Manglet kromlistene rundt dørene, og listene nederst på dørene, men er på plass nå.

(Nye bilder kan taes etter jeg får reparert eller kjøpt nytt kamera)

Reinvaska.jpg

Interirbelysning.jpg

Fjellturforan.jpg

Fjellturbak.jpg

Ble mange bilder dette, nesten synd den er original med tanke på motor og drivverk, men den holder lenge for meg som akkurat har fått lappen, hehe. Trives iallfall veldig godt i den bilen der :)

Raske fact's om bilen:

1991 modell BMW 520iA. M50B20 maskin på 150 hk + simons lydpotte.

Import Tyskland-Norge i 1997.

Gått ca 255.000km da jeg kjøpte den.

Til og med servicehefte fulgte med.

Ekstrautstyr:

Air condition, takluke, tåkelys, angeleyes m/ el. høydehustering, avtagbart hengerfeste, el. ruter foran (+ ettermontert stereo)

Bilen er påkostet betydelige summer, mer en bilen er verdt etter dagens listepriser, men er verdt my for meg :)

---------------

Det som ønskes nå er Kjørecomputer og sportsinteriør, helst i del- eller helskinn. Større motor ville vært moro seff, men det får klare seg.

---------------

På hjemmesiden min finnes mer info og bilder av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker du på autopower.se så er der et komplett svart sportskinninteriør til 6000 SEK,' ser ganske bra ut også.

Skulle gjerne hatt egen skruplass jeg også... trenger å fange litt rust og stoppe bobler her å der + fikse generell slitasje...

veldig fin bil. Har omtrent akkurat samme bare at min har rulla 45000 mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...